متن نامه حجت الاسلام جواد عبادی، طلبه تبریزی مقیم قم به مسعود پزشکیان، نماینده ادوار شهر تبریز در مجلس شورای اسلامی در مورد اظهارات اخیر وی در حسینیه اسلامشهر به این شرح است:
جناب آقای دکتر پزشکیان
اخیراً خبر تصویری از شما در رسانهها منتشر شد که در مراسم عزاداری اربعین حسینیه اسلامشهر اظهاراتی در مورد حجاب اسلامی داشتید و برخورد حاکمیت با قانون شکنان این فریضه الهی را با برخی جریانات تاریخی صدر اسلام و برخورد پیامبر ص با فرد زناکار و نیز واکنش امیرالمومنین (ع) نسبت به باز کردن خلخال از پای زن یهودی مقایسه نموده و در مجموع از فقدان آزادی بیان گلایه نموده و چنین نتیجه گیری کردیدکه «در زمان شاه صحبت کردن از امام حسین و عدالت راحتتر از الان بود» و سخن خود را با این دعا به اتمام رساندید که ««خدا به ما رحم کند، به بچههای ما، به آیندهی ما خدا رحم کند».
هر چند بیانات شما قبلا از حلقوم تعدادی از خارج نشینها و نیز هم حزبیهای شما بیان شده بود و پاسخ آنها به حد کافی داده شده است، اما نکته جدیدی که در بیانات شما دیده میشود مقایسه نادرست وقایع اخیر با برخی جریانات تاریخی صدر اسلام است بر خود لازم دیدم به عنوان همشهری نکاتی را در این مورد به عرض برسانم:
۱- شما در بیانات خود در حسینیه اسلامشهر به جریان مواجهه حضرت پیامبر با فردی که میخواست از گناه زنا توبه نماید استناد کردید که رسول خدا (ص) چندین بار سعی کردند فرد را از اعتراف به گناه بازدارند تا مشمول مجازات سخت زناکاری نشود و این را مقایسه کردید با زنی که کشف حجاب نموده یا به تعبیر شما چند تار موی خود را بیرون میگذارد و نتیجه گرفتید که حاکمیت باید در برخورد با بی حجابها باید رفتار پیامبر را داشته باشد. جسارتاً اگر نبود تصویر فرمایشات شما که این مقایسه را انجام دادید باور نمیکردم که یک فرهیخته علمی چنین مقایسه سستی انجام داده باشد.
آقای دکتر؛ فردی که به پیامبر (یا در روایتی به علی علیه السلام) مراجعه کرده بود میخواست توبه کند و با به جان خریدن مجازات سخت زناکاری اصرار داشت که گذشته را جبران نموده و به دایره بندگی الهی برگردد و حقیقتا میتوان او را یک سالک الی الله نامید در حالیکه فرد متجاهر به بی حجابی نه تنها توبه نمیکند بلکه اصرار به گناه دارد آن هم در انظار عمومی دارد؛ و قیاسکم مع الفارق العظیم به اندازه زمین تا آسمان؟!
۲- موضوع دیگری که شما در بیانات خود به عنوان شاهد مثال استفاده کردید داستان بازکردن خلخال از پای زن یهودی توسط عدهای خلافکار است که علی (ع) فرمودند «اگر از پای یک زن یهودی خلخال به ظلم و جنایت دربیاورند، جا دارد که انسان از این غصه بمیرد».
اما جناب دکتر؛ این جریان همانطور که در متن روایت به آن تصریح شده است مربوط به زنی است که مورد تعرض و ظلم و جنایت قرار گیرد این در حالی است که در نظام اسلامی به برکت امنیت حاصل از خون شهدا اگر زنی از بالاترین نقطه جغرافیایی کشور به پایینترین نقطه آن به تنهایی مسافرت کند کسی جرأت تعرض به او را ندارد و با متعرضان به شدت برخورد میشود که نمونه آن اعدام اخیر مرد جوانی بود که از زنان خفت گیری میکرد.
نکته مهمتر اینکه شما به عنوان معلم نهج البلاغه به خوبی میدانید که امیرالمومنین علی علیه السلام موضوع بی غیرتی برخی مردان کوفه و بد حجابی زنان آنها را با شدیدترین بیان متذکر شده و فرمودند:
یا أَهْلَ الْعِراقِ! نُبِّئْتُ أَنَّ نِساءَکُمْ یدافِعْنَ الرِّجالَ فِی الطَّرِیقِ؛ أَما تَسْتَحْیونَ؟ یعنی:ای اهل عراق! با خبر شدم که زنان شما در راه، با مردان برخورد میکنند؛ آیا حیا و شرم نمیکنید؟!
حال اگر امیر المومنین به عنوان حاکم اسلامی و بر اساس قوانین الهی جلوی برخی زنانی که با کشف حجاب خود، مروج بی حجابی میشوند را بگیرد آیا بازهم شما میخواهید آن را ظلم و جنایت محسوب کرده و به خاطر آن دق کنید؟
وانگهی اگر جنابعالی در دق کردن و مردن از ظلم بر زنی صادق هستید چرا در جریان خانم میترا استاد که با شلیک تیر مستقیم هم حزبی شما یعنی آقای محمدعلی نجفی به قتل رسید لام تا کام حرف نزدید؟
۳- شما سالها در کسوت نمایندگی شهر تبریز در مجلس شورای اسلامی و همچنین نائب رییس مجلس بودید و به خوبی میدانید که مقوله حجاب علاوه واجب شرعی، یک قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است (ماده ۶۳۸ قانون مجازاتهای اسلامی) و از شما انتظار یک انتظار میرود علاوه بر اینکه شهروندان را به رعایت قانون توصیه نمایید بلکه حاکمیت را نسبت به تحفظ رعایت قانون ملزم بدانید، همچنانکه شما در آبان ماه ۱۴۰۰ در مورد لزوم برخورد حاکمیت با پیامدهای بیرونی مسائل اجتماعی با تاکید بر موضوع واکسیناسیون اظهارات مهمی داشتید که مناسب میدانم متن آن را به نقل از رسانهها یادآور شوم:
(متن سخنان دکتر پزشکیان در سایت خبری تابناک )
«.. کار غلط، غلط است، حاکمیت باید در بحث بهداشت و درمان، اقتصاد و مسائل اجتماعی پیامدهای بیرونی را در نظر بگیرد. بر فرض مثال من سرما خوردم یا بیماری واگیر دارم (یا کسی بگوید من نمیخواهم قانون حجاب را رعایت کنم) و در کوچه و خیابان رفت و آمد میکنم و ده نفر دیگر را هم (به قانون شکنی) مبتلا میکنم؛ میتوانم بگویم من واکسن نمیزنم (یا نمیخواهم حجاب داشته باشم)، ولی حق ندارم وارد جامعه شوم و دیگران را مبتلا (به قانون شکنی) کنم.
حاکمیت باید جلوی کسانی را بگیرد که میگویند نمیخواهیم واکسن بزنیم (یا نمیخواهیم قانون حجاب را رعایت کنیم) تا اینها وارد جامعه نشوند و دیگران را مبتلا (به قانون شکنی) نکنند. آن فرد حق دارد بگوید واکسن نمیزنم (یا نمیخواهم حجاب داشته باشم)، اما حق ندارد وارد جامعه شود و بین مردم بچرخد.
اینکه ما بگویم واکسن نمیزنیم (یا قانون حجاب را رعایت نمیکنیم) و کمپین تشکیل میدهیم، درست نیست و حاکمیت نباید اجازه دهد این افراد به دیگران (و به قانون و فرهنگ جامعه) صدمه بزنند. من حق دارم در مورد خودم تصمیم بگیرم، ولی حق ندارم در جامعه بچرخم که دیگران را مبتلا و با مشکل مواجه کنم (و قانون را زیر پا گذاشته و فرهنگ جامعه را تغییر دهم).
از ابتدا در رابطه با بحث کرونا (و لزوم رعایت قانون) ما شُل گرفتیم و برخورد نکردیم. باید در قم (و تمامی شهرها نسبت به رعایت قانون از جمله قانون حجاب) حکومت نظامی اعلام میشد، قرنطینه شدید اعمال میشد که افراد جابجا نشوند. این اقدامات انجام نشد، در کشور ما همه چیز رها شد، اجازه تردد با خودرو شخصی را نمیدهیم، ولی هیچ ممنوعیتی برای اتوبوس و هواپیما نیست، معلوم نیست این شل کن سفت کنها برای چیست؟
نظر مقام معظم رهبری در مورد واکسن (ولزوم رعایت قانون از جمله قانون حجاب) اعلام شده است؛ اگر این افراد به ولایت معتقدند حق ندارند این کمپینها را تشکیل دهند و این حرفها بزنند.
دولت با خیلی رفتارها و اقدامات دیگر برخورد میکند و باید از دولت پرسید که چرا با این افراد برخورد نمیشود».
حال سئوال این است که آیا اظهارات فوق الذکر شما فقط در مورد قانون واکسیناسیون جاری است یا قانون حجاب نیز مشمول این افاضات میباشد.
اگر اجازه بفرمایید بنده متن سخنان فوق الذکر شما را بر اساس قانون حجاب بازنویسی مینمایم و اطمینان دارم که جنابعالی هم بر اساس آموزههای قرآن و نهج البلاغه و اعتقاد به لزوم رعایت قانون کشور متن ذیل را قبول دارید و مهم برای جنابعالی رعایت قانون و لزوم برخورد حاکمیت با قانون شکنی و جلوگیری از ابعاد اجتماعی آن است و فرقی نمیکند که این قانون مربوط به واکسیناسیون باشد یا حجاب، همچنانکه حضرت امام (ره) خطاب به برخی قانون شکنان فرمود: «نمیشود از شما پذیرفت که بگویید ما قانون رو قبول نداریم، تو غلط میکنی قانون رو قبول نداری، قانون تو را قبول ندارد».
حال متن بازنویسی فرمایشات جنابعالی در مورد قانون حجاب چنین میشود:
«.. کار غلط، غلط است، حاکمیت باید در بحث بهداشت و درمان، اقتصاد و مسائل اجتماعی پیامدهای بیرونی را در نظر بگیرد. بر فرض مثال من نمیخواهم حجاب را رعایت کنم و در کوچه و خیابان رفت و آمد میکنم و ده نفر دیگر را هم به قانون شکنی مبتلا میکنم؛ میتوانم بگویم من نمیخواهم حجاب داشته باشم، ولی حق ندارم وارد جامعه شوم و دیگران را مبتلا به قانون شکنی و بی حجابی کنم.
حاکمیت باید جلوی کسانی را بگیرد که میگویند نمیخواهیم حجاب داشته باشم تا اینها وارد جامعه نشوند و دیگران را مبتلا به قانون شکنی و بی حجابی نکنند. آن فرد حق دارد بگوید که نمیخواهم حجاب داشته باشم، اما حق ندارد وارد جامعه شود و بین مردم بچرخد.
اینکه ما بگویم قانون حجاب را رعایت نمیکنیم و کمپین تشکیل میدهیم، درست نیست و حاکمیت نباید اجازه دهد این افراد به به قانون و فرهنگ جامعه صدمه بزنند. من حق دارم در مورد خودم تصمیم بگیرم، ولی حق ندارم در جامعه بچرخم قانون را زیر پا گذاشته و فرهنگ جامعه را تغییر دهم.
دولت با خیلی رفتارها و اقدامات دیگر برخورد میکند و باید از دولت پرسید که چرا با این افراد برخورد نمیشود».
۴-، اما در مورد فقدان آزادی بیان در کشور و اینکه اظهار داشتید: «در زمان شاه صحبت کردن از امام حسین و عدالت راحتتر از الان بود»؛ اگر اجازه بفرمایید این فرمایشتان را شوخی تلقی کنم و بگذرم؛ چون بهترین دلیل برای آزادی بیان این است که جنابعالی به راحتی سوار هواپیما میشوید و از تبریز به حسینیه اسلامشهر میروید و در یک سخنرانی کوتاه چندین تحلیل و مقایسه غلط از تاریخ صدر اسلام ارائه میدهید و با تکیه بر آنها و تکیه به اخبار غیرموثق مبنی بر به قتل رسیدن بانوی کردستانی توسط عوامل نیروی انتظامی (در حالیکه پزشکی قانونی این اتهامات را رد میکند) با رسانههای دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب همنوا میشوید و آب و از آب تکان نمیخورد. همچنانکه در قضایای سال ۸۸ دروغ «قتل ندا آقاسلطان «را برجسته کردید که بعداً معلوم شده همه آنها صحنه سازی برای شوراندن مردم علیه نظام اسلامی بود. خدا وکیلی اگر زمان رژیم گذشته کسی چنین تهمتهایی را به رژیم میزد ساواک با کلبتین ناخنهایش را نمیکشید؟
۵- در پایان یک جمله از فرمایشات جنابعالی در سخنرانی مزبور را قبول دارم و آن اینکه از دست خواص بی بصیر «خدا به ما رحم کند، به بچههای ما، به آیندهی ما خدا رحم کند».
منبع:خبر حوزه