سیاح گفت: هنوز تعدادی از دستگاه ها و وزارت خانه ها هستند که به درگاه ملی مجوز های کسب وکار متصل نشده و با امضاهای طلایی عملیات لازم را انجام می‌دهند.

امروز درمیز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت اتصال دستگاه‌ها به درگاه مجوز ملی کسب وکار با حضور امیر سیاح رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد، نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و حمداللهی مدیرکل دفتر حمل ونقل سازمان راهداری پرداخته شد.

سوال: آخرین وضعیت رسیدگی و اتصال دستگاه‌ها به درگاه‌های مجوز کسب وکار به چه صورتی است:

سیاح: از ابتدای سال تا تیر روش‌های متفاوتی برای صدور مجوز‌های کسب وکار در دستور کار خود قرار داده بودیم، اما متوجه شدیم که برخی از درخواست‌ها واقعی نبوده است.بنابراین این درخواست‌ها را تغییر داده و روش جدیدی برای خوب و یا مناسب نبودن دستگاه‌ها شناسایی کرده ایم. بنابراین با اجرای این شیوه دستگاه ها موظف هستند ظرف مدت زمان بسیار کوتاه در صورت درست بودن مدارک مجوز را صادر کنند.

۲ ماه گذشته تمامی دستگاه‌ها را فراخوانده ایم و سیستم را به گونه‌ای طراحی کردیم که هیچ دستگاهی از انجام تکالیف فرار نکند.

سوال:آیا دستگاهی هنوز باقی مانده که به درگاه ملی مجوز‌ها متصل نشده باشد؟

سیاح :بله ،دستگاه‌های جا مانده عبارت است از  سازمان برنامه بودجه، اداری استخدامی، وزارت کشور، کانون وکلا، نظام روانشاسی، جامعه حسابداران، اتاق ایران، اتاق تعاون، فراجا، بنیاد مسکن، بنیاد شهید، واجا و وزارت دفاع هستند که هنوز وصل نشده اند.

سوال: چه دستگاه‌های بیشترین مجوز‌ها را صادر می‌کند:

خوشبختانه بیشترین مجوز‌های وزارت جهاد میراث و تعاون که تاکنون همکاری خوبی داشته اند، اما از وزارت بهداشت تاکنون حدود ۷۴۵ درخواست مجوز شده است. تاکنون هیچ کدام را بررسی و صادر نکرده ایم و این نشان می‌دهد که از یک بخشی دیگر کاغذ بازی و امضا فروشی می‌شود. 

سوال: علت آنکه هنوز دستگاه‌ها متصل نشده اند چیست: 

 برخی از دستگاه‌ها وصل نشده و پافشاری آن‌ها هم بسیار زیاد است .مهم‌ترین دلیل آن این  که قانون اجرا نشده است.

مجلس هیچ وزیری را برای این موضوع دعوت نکرده است.تاکنون چندین بار شیلات را بخاطر تخلفات گسترده در صدور مجوز به مجلس و دادستانی احضار  کرده ایم، اما هیچ اقدامی نشده است.

مجلس هنوز گوش یک مسئول صادر کننده در صدور مجوز را به دلیل تخلف نکشیده است. 

سوال:مجلس در خصوص تخلفات در حوزه عدم صدور مجوز چه اقداماتی انجام داده است.

پژمانفر عضو کمیسیون اصل نود مجلس :به دلیل وجود تعارض منافع مقاومت‌های زیادی در این بخش وجود دارد به طوری که دستگاه‌ها مقاومت می‌کنند که اجرا نکنند.

پرونده‌ای در این بخش صادر شده است که دستگاه‌ها اگر کوتاهی کنند رسیدگی خواهد شد. تک تک براساس گزارش‌های صادر شده بررسی‌ها انجام می‌شود.

پرونده براساس زمان بندی تشکیل  و طبق شکایت دستگاه‌های متولی اقدامات لازم انجام می‌شود.تاکنون شکایت خاصی به مجلس نرسیده، اما در صورت شکایت کمیسیون ویژه پیگیری خواهد کرد.

 برخی از مجوز‌ها ثبت محور است و فقط در صورتی که کسی اقدام کند براساس آن صادر می‌شود. هنوز درگاه صدور مجوز وزارت اقتصاد کامل نشده و نقش واسطه در این حوزه را دارد باید این مجوز کامل منفک شود تا شخصی لازم نباشد برای دریافت مجوز به دستگاه‌ها مراجعه کند بنابراین هنوز درگاه از لحاظ وزارت اقتصاد فعال نشده است.

دستگاه‌های که در این بخش مقاومت می‌کنند را به صورت کامل با ذکر اسامی معرف کرده و بررسی خواهد شد‌.

 سوال:مجلس اعلام می‌کند که وزارت اقتصاد گزارشی در این خصوص اعلام نکرده است نظر شما در این خصوص چیست: 

سیاح: ما خودمان دولت هستیم و نمی‌توان شکایت دولت را به مجلس ببریم، اما دیگر فرصت نخواهیم داد و امروز دستگاه‌های که همکاری نکرده اند لیست آن‌ها را ارسال خواهیم کرد.

۹۰ درصد پروانه‌های صنفی اصناف ثبت محور شده است و در صورتی که وزارت صمت آماده باشد آماده ایم در این بخش همکاری کنیم.

تمامی مشاغل خانگی ثبت محور هستند و همه آن‌ها ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای مجوزشان صادر می‌شود.

سوال: چند درصد از درخواست در درگاه مجوز ملی به اهداف اصلی خود رسیده است .

سیاح: تا به امروز ۵۲ درصد از اهداف مورد نظر در درگاه‌های مجوز صادر شده است و از مرداد ماه سرعت اجرایی این درگاه کند شده‌است و هنوز بسیاری از دستگاه‌ها در اجرایی شدن این قانون مقاومت می‌کنند.

سوال:چرا شرکت‌های دانش بنیان برای بارنامه هنوز با مشکل مواجه هستند 

حمدالهی مدیرکل دفتر حمل ونقل کالای سازمان راهداری: طبق قانون الزام بارنامه و صدور وضعیت باید توسط شرکت حمل ونقلی صورت گیرد بنابراین باید این شرکت‌های آنلاین در ابتدا اقدام به تاسیس شرکت‌های حمل ونقلی کنند و ایرادات آن‌ها برطرف شده و سپس به این موضوع رسیدگی شود.

تاکنون در بازارگاه الکترونیک ۳۷ مجوز برای بار نامه‌ها صادر شده است 

هم اکنون بحث وانت بار و ساماندهی آن‌ها را در دستور کار خود قرار داده ایم و موقتا برای فعالیت بازرگانی آن‌ها صدور بارنامه برای وانت بار‌ها به ۶تا ۷ بازارگاه و مجوز داده ایم.

سوال: نظر شما در این خصوص چیست:

سازمان راهداری یک قانون سخت گیرانه دارد و یک قانون سهل انگارانه چرا سازمان راهداری در صدور مجوز‌ها قانون سخت گیرانه را همواره مطرح می‌کند.

هم اکنون برای تاسیس شرکت حمل ونقل بین المللی یک فرد باید میلیارد تومان پول پرداخت کند تا این شرکت را راه اندازی کند.سازمان راهداری با چه مجوزی این اقدام را می‌تواند انجام دهد. از مجلس درخواست می‌کنیم که چرا شرکت‌های حمل ونقل بین الملی با این مبلغ خریداری می‌شود. 

سوال: نظر شما در این خصوص چیست:

براساس بنده قانون تمامی درخواست‌ها باید از طریق درگاه ملی مجوز کسب وکار باشد مجلس تمامی این تخلفات را بررسی و پیگیری می‌کند و ظرف ۲تا ۳ با اعلام وصول بررسی از طرف دستگاه‌ها این موضوع بررسی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۳:۵۷ ۰۳ مهر ۱۴۰۱
خب همچین مدیران و از کار برکنار کنید

این همه نیروی متخصص ونخبه تازه نفس استخدام کنین بجاش

کل یک اداره و سازمان و با یکپارچه سازی دولت هوشمند میتونن متحول کنن

به خدا خسته شدیم از کاغذ بازی همش کپی بگیره کپی ببر برو اون کارگزاری برو اون دفتر

این دفاتر و کارگزاری های زیر مجموعه ادارات بجای آسان کردن روند اداری برای مردم شده قوز بالای قوز برای مردم
یعنی چند برابر از مردم هزینه میگیرن برای دریافت خدماتی مانند کپی !!!

من رفتم کارگزاری بیمه یک صفحه سابقه پرداخت بیمه خواستم بجاش سه صفحه برگه کپی غیر ربطی ب سابقه پرداخت بیمه داد و ازم ۱۴ هزار تومان پول گرفت درحالیکه سه ورق کپی نزدیک منزل مون ۳ هزار تومان هس

عملا مردم دارن حقوق کارکنان کارگزاری و دفاتر ادارات میدن در قبال باز کاغذ بازی!!!
آخرین اخبار