مدیر کل دامپزشکی کرمان گفت: با تخصیص اعتیار در سفر رئیس جمهور به کرمان، آزمایشگاه تخصصی میکروب شناسی دامپزشکی در استان کرمان افتتاح می شود.

 حسین رشیدی گفت: ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار در سفر رییس جمهور به استان کرمان به منظور توسعه و ارتقای آزمایشگاه مرجع و منطقه‌ای دامپزشکی استان و نیز پست‌های قرنطینه و واکسیناسیون دام‌های عشایر به دامپزشکی استان کرمان اختصاص یافته است.

او افزود: امیدواریم با تخصیص این میزان اعتبار در این حوزه، ضمن راه اندازی آزمایشگاه تخصصی میکروب شناسی دامپزشکی و آزمایش بر روی اجرام و عوامل بیماری‌زا و مشکوک در حوزه دام، طیور و آبزیان، از شیوع و بروز تمامی بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در استان کرمان پیشگیری کنیم.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: با ارتقای سطح کیفی و بیوسکیوریتی آزمایشگاه مرجع دامپزشکی استان کرمان، می‌توانیم با انجام آزمایشات مهم، به سایر استان‌ها نیز بیش از پیش خدمات ارائه دهیم.

او تصریح کرد: همچنین تجهیز و تکمیل این آزمایشگاه، ما را قادر می‌سازد تا بیماری‌های ناشناخته و خطرناک و مشترک بین انسان و دام را در کوتاه ترین زمان ممکن در این مرکز بررسی کرده و در صورت تایید از انتقال آن‌ها جلوگیری شود.

این مقام مسئول از مجهز بودن آزمایشگاه مرجع و منطقه‌ای این اداره کل به تجهیزات و ملزومات مورد نیاز سطح ۱ ازمایشگاه‌ها خبر داد و اعلام کرد: با تخصیص اعتبار ذکر شده، اصلاح ساختار فیزیکی آزمایشگاه براساس تفکیک و مجزا  کردن فضا‌های پاک و آلوده و اصلاح سیستم تهویه از سمت پاک به سمت آلوده و همچنین خرید تجهیزات لازم نظیر هود‌های کلاس سه، کابین‌های مخصوص کلاس سه (work station)، دستگاه Real-time ترموسایکلر، سانتریفوژ یخچال دار، انکوباتور CO۲، الکتروفورز و ... در این اداره کل صورت می گیرد و  آزمایشگاه تخصصی میکروب شناسی مجهز می شود و آزمایشگاه مرجع و منطقه‌ای این اداره کل به سطح کلاس بالاتر ارتقا می‌یابد.

او بیان کرد: امید است مسئولان استانی نسبت به تخصیص اعتبار ذکر شده تا سقف مصوب به ما کمک کنند.

 علیرضا محزونی، رئیس مرکز بررسی و تشخیص بیماری‌های اداره کل دامپزشکی استان کرمان  گفت:  از ابتدای امسال تاکنون، آزمایشات گوناگون از جمله: ۳۰ هزار نمونه سرولوژی دام و طیور، ۱۶۵ نمونه انگل‌شناسی، بیش از  هزار و ۵۰۰ نمونه کنترل کیفی (آنالیز شیمی و کشت میکروبی مواد غذایی)، بیش از ۱۱۰ نمونه میکروبیولوژی، ۱۰۰ نمونه سم شناسی، بیش از ۴۰۰ نمونه PCR و بیش از ۹۰۰ نمونه تشخیص مشمشه به روش CFT در آزمایشگاه مرجع و منطقه‌ای این اداره کل به همت کارشناسان آزمایشگاه انجام شده است.

او افزود: علاوه بر این از ابتدای امسال طرح‌های ارتقای کیفیت شیرخام و ردیابی بیماری تب مالت در شیرخام برای سلامت شیر خام مصرفی استان در آزمایشگاه مرجع و منطقه‌ای دامپزشکی این اداره کل صورت پذیرفته است.

اسما عسکری، متخصص میکروبیولوژی و مسئول بخش میکروب شناسی آزمایشگاه مرجع و منطقه‌ای دامپزشکی استان کرمان گفت: بخش میکروب شناسی، بر پایه کار عملی بر روی نمونه‌های بالینی و تشخیص نهایی استوار می‌باشد.

او افزود: تشخیص بیماری‌های مرضی دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل و حیات وحش، تعیین باکتری‌های پاتوژن رشد کرده در نمونه‌های کشت با روش‌های افتراقی، تهیه دستورالعمل‌های جامع روش انجام کار براساس به روزترین منابع میکروب‌شناسی دنیا، دستورالعمل‌های WHO و کتب اساتید سرشناس در این حوزه، همچنین تهیه تمامی محیط‌های کشت تجاری که  برای تشخیص باکتریایی مورد نیاز  است از جمله موارد اجرایی آزمایشگاه تخصصی میکروب شناسی می‌باشد.

عسکری بیان داشت: در این آزمایشگاه، قادر خواهیم بود با استفاده از تکنیک‌های بیولوژی سلولی مولکولی و استفاده از دستگاه‌های پیشرفته به تشخیص عوامل میکروبی خطرناک و مشترک میان انسان و دام بپردازیم که بسیار دقیق تر و سریع تر از روش‌های مرسوم است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار