رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز گفت: یک دامدار اهل روستای خادمانلو که در حال هدایت گوسفندان به سمت آبشخور بود مورد حمله‌ یک قلاده پلنگ قرار گرفت.

مدثر تیموری رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز در تشریح این خبر گفت: یک نفر از اهالی روستای خادمانلو که در مراتع منطقه حفاظت شده الله اکبر در حال چراندن گوسفندان خود بوده است، پس از هدایت دام‌ها برای آبخوری، چوپان به صورت ناگهانی با پلنگ مواجه شده و در یک لحظه مورد حمله پلنگ قرار گرفته و دچار آسیب گردیده است.

او افزود: پس از وصول خبر حمله پلنگ، بلافاصله اکیپی از مأمورین پارک ملی تندوره در محل حاضر شده و ضمن دلجویی از فرد آسیب دیده و خانواده ایشان اقدامات لازم برای درمان ایشان را انجام دادند.

تیموری با اشاره به دستور مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی مبنی بر اقدام سریع و لازم جهت مداوا و همچنین جبران خسارت فرد آسیب دیده بیان کرد: از همان لحظات ابتدایی رئیس اداره حفاظت محیط زیست قوچان در بیمارستان این شهرستان بر بالین مصدوم حضور یافته و پیگیری‌های لازم برای مداوای ایشان انجام و همزمان پرونده جبران خسارت برای نامبرده در واحد درگز تشکیل و به جریان افتاده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز ادامه داد: خوشبختانه فرد مصدوم با تکمیل فرایند درمانی خود پس از اطمینان از شرایط جسمانی پایدار، از بیمارستان مرخص شده است.

او تصریح کرد: منطقه مورد اشاره معروف به آذر نوشاد بوده که بخشی از منطقه حفاظت شده الله اکبر است و با توجه به همجواری آن با پارک ملی تندوره و وجود پلنگ در این پارک، دامداران باید با مراقبت بیشتری دام خود را هدایت کرده و الزامات را رعایت نمایند.

پلنگ حیوان مغروری است

آب خوردن پلنگ بر سر آبشخور
تیموری در خصوص رفتارشناسی گونه‌ پلنگ ایرانی تاکید کرد: مشاهده پلنگ در طبیعت خیلی به ندرت رخ می‌دهد. این جانور مرموز و مخفی کار اجازه مشاهده شدن را به کمتر کسی می‌دهد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز اظهار کرد: رفتار پلنگ در مواجهه با انسان نیز بی مثال است. درحالیکه تقریبا تمامی جانوران به محض برخورد با انسان، فرار می‌کنند، پلنگ وقار و آرامش خود را کاملا حفظ می‌کند.

او گفت: بدون آنکه نشانی از اضطراب در خود نشان دهد، خیلی آرام به سمت نزدیکترین پناه که معمولا خط الرأس کوه است می‌رود. ولی وقتی پشت کوه که رسید و از دید انسان دور شد، به سرعت فرار می‌نماید.

وی افزود: شاید غرور این جانور پرابهت اجازه نمی‌دهد به انسان که مهمترین دشمن آن است، پشت کرده و با فرار از خود ضعف نشان دهد.

تیموری بیان کرد: تمامی مواردی که پلنگ‌ها به انسان حمله نموده اند، تنها جراحت‌ها و خراش‌هایی در دست و پا‌ها رخ داده و تفریب هیچگاه جانور به گردن افراد آسیب وارد نکرده، زیرا نمی‌خواسته آن‌ها را بکشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز ادامه داد: اکثر مواقع این جانور به دلایلی، چون گوشه‌ای گیر افتاده باشد، توله هایش موردتهدید باشند، بر روی لاشه شکار بوده یا کاملا اتفاقی با انسان در فضایی محدود رو در رو شده باشد، بیش از مواقع عادی عصبی شده و امکان حمله از سوی پلنگ برای ترک محل بعید نیست.

اصولا پلنگ به انسان حمله نمی‌کند بلکه فقط از خود دفاع می‌کند

او تصریح کرد: به جرأت می‌توان گفت هیچگاه پلنگ به انسان حمله نمی‌کند، بلکه در مواجهه با انسان از خود فقط دفاع می‌نماید که در ذهن انسان این اقدام حمله از سوی حیوان برداشت می‌شود.

تیموری در پایان از شهروندان درخواست نمود با توجه به اینکه شهرستان درگز دارای غنای اکولوژیکی بوده و گونه‌های منحصر به فردی را در خود جای داده که از جمله آنان پلنگ ایرانی در مناطق مختلف شهرستان می‌باشد و با عنایت به تراکم این گونه در پارک ملی تندوره به بهشت پلنگ‌های ایرانی معروف است، لذا در صورت حضور در مناطق ایمنی زیست محیطی را رعایت نموده و در صورت مواجهه با حیات وحش از حرکات و رفتار ایذایی خودداری و مراتب را سریعا به ادارات محیط زیست یا سامانه ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۳۰ شهريور ۱۴۰۱
دست در دست هم هر جور شده باید از محیط زیست محافظت کنیم