براساس هدفگذاری دو خودروساز بزرگ کشور، عملیات احداث نمایندگی مشترک خدمات پس از فروش در مدت یک ماه آینده آغاز می شود و این برنامه با هدف کاهش هزینه، ایجاد دسترسی بهتر و سریعتر برای مشتریان و افزایش بهرهوری ظرفیتها و امکانات دو خودروساز دنبال خواهد شد.
در گام بعدی، ایجاد مدیریت مشترک در نمایندگیهای دو خودروساز که دارای مالکیت مشترک هستند در دستور کار قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه استفاده از ظرفیت نمایندگی هر یک از خودروسازان در شهرهایی که خودروساز دیگر فاقد نمایندگی است، نیز از دیگر برنامههایی است که در جلسه مشترک میان مدیران عامل دو خودروساز هدفگذاری شد.
به منظور تسریع در اجرای مفاد تفاهم میان سایپا و ایرانخودرو، آییننامهها، فرآیندها و دستورالعملهای مربوط به شبکه خدمات پس از فروش حتیالامکان به اشتراک درخواهد آمد تا نحوه پذیرش و خدمتدهی به مشتریان با سهولت بیشتری صورت گیرد. بر این اساس، کمیته مشترکی متشکل از معاونتهای بازاریابی و فروش و مدیران عامل شرکتهای خدمات پس از فروش دو خودروساز، طرح پیشنهادی برای رسیدن به اهداف ترسیم شده و نحوه یکسانسازی فرآیندها و دستورالعملهای اجرایی را ارائه خواهند کرد.
در این باره بابک سلاجقه مدیرعامل ایساکو (شرکت خدمات پس از فروش ایرانخودرو) گفت: جلسههای متعددی با مدیران سایپا یدک برگزار شده تا مشکلات زیرساختی حل و با توجه به تفاوتهای ساختاری، امکان لینک شدن دو بخش باهم فراهم شود. در یک ماه آینده قرار است یک نمایندگی مشترک به صورت پایلوت راهاندازی شود و در صورت موفقیت، این طرح گسترش خواهد یافت.
به گفته او، در این زمینه، شکلگیری مدیریت و شرکتی واحد و تخصصی برای لجستیک دو خودروساز در آینده نزدیک هدفگذاری شده که با توجه به آثار قابل توجه در کاهش هزینهها به سرعت به اجرا خواهد رسید.
سلاجقه می گوید: ابزارهای مخصوص باید دو برابر شود و دانش فنی نیروها باید افزایش پیدا کند تا جوابگوی سیستمهای تازهای که با آن مواجه میشوند باشد. یعنی هم نیاز به تجهیزات مضاعف داریم و هم نیاز به آموزش مضاعف و این در حالی است که هنوز محصولات جدید دو خودروساز نیز در بسیاری از نمایندگیها به دلیل نبود تجهیزات لازم یا قطعات، امکان پذیرش ندارند. یعنی انبار قطعات نمایندگیها نیز باید با ظرفیت بسیار بالایی چیدمان شود که اینها نیازمند سرمایهگذاری بسیار زیادی است.
ادغام شبکه لجستیک نیز از دیگر محورهای مذاکره در نشست مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور بود. در این زمینه نیز کمیته مشترک دو شرکت نحوه به اشتراک گذاری امکانات و ظرفیتهای حوزه لجستیک در بخش حمل خودرو را بررسی و طرح پیشنهادی لازم را ارائه خواهد کرد با توجه به توانمندی ایسیکو، این شرکت به عنوان محل اصلی اجرای این طرح انتخاب شد تا حمل خودرو با هدف کاهش هزینهها به صورت مشترک با سایپا لجستیک برنامهریزی و اجرا شود.
ادغام ظرفیتهای موجود در دفاتر سایپا و ایرانخودرو در خارج از کشور نیز از جمله محورهای مطرح شده در این نشست بود. بر این اساس مقرر شد تا دفاتر دو خودروساز در یکی از کشورهای منطقه به عنوان نخستین محل اجرای اتحاد استراتژیک ایرانخودرو و سایپا در خارج از مرزها، با مدیریت مشترک به فعالیت خود ادامه دهد. این اقدام نیز تاثیر قابل توجهی در هزینههای مدیریت دفاتر خارج از کشور خواهد داشت.
در این باره محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا گفت: با توجه به سیاستهای دولت سیزدهم در خصوص تولید خودروهای اقتصادی، اتحاد استراتژیک شرکتهای سایپا و ایرانخودرو شکل گرفت و نتیجه آن رونمایی از اولین خودروی اقتصادی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو در تهران بود.
او افزود: اولین گام در عملیاتی شدن اتحاد استراتژیک سایپا و ایرانخودرو در حوزه خدمات پس از فروش دو خودروساز، ادغام برخی نمایندگیهای سایپا و ایرانخودرو به منظور کاهش هزینهها، بالابردن کیفیت خدمات پس از فروش، تسهیل دسترسی مشتریان به نمایندگیها و بهبود سطح پاسخگویی خواهد بود.
مدیرعامل گروه سایپا تصریح کرد: خدمات پس از فروش و تامین به موقع و درست قطعات از سوی شبکه خدمات پس از فروش، از موضوعاتی است که با جدیت دنبال میشود و با ادغام حوزه خدمات پس از فروش سایپا و ایرانخودرو مطمئناً سطح خدمات و رضایتمندی مشتریان افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در خصوص عرضه لوازم یدکی در نمایندگیهای سایپا گفت: خوشبختانه در سه ماه اخیر عرضه لوازم یدکی به بازار بیش از ۳۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و این لوازم بر اساس استاندارد تولید و با قیمت مناسب ارائه شده است لذا در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد.
کمیته مشترک خرید نیز برای خرید کالا و قطعات دو خودروساز فعالیت خود را با جدیت دنبال خواهد کرد تا براساس اقدامات این کمیته، تصمیمات برای خرید از شبکه تامین و سازندگان نیز به صورت مشترک و با هدف کاهش هزینه تولید صورت گیرد.
آقای علی بیات یک کارشناس در حوزه خودرو گفت: به نظرم در این ادغام رشد بهرهوری رخ نخواهد داد. در این وضعیت، در این بازار و با این کیفیت، ادغام جوابگو نخواهد بود. به مولتیبرند اعتقاد دارم، اما نه برای خودروهای داخلی. بهجای ایرانخودرو و سایپا، باید تمرکز روی خدمات پس از فروش مولتیبرند محصولات خارجی که قرار است وارد شود، باشد. به این دلیل که حجم قطعاتی که باید انبار شود، کم است. کیفیت این محصولات بسیار بالاست. همچنین دانش بهکار رفته در خودروهای خارجی تقریبا یکسان است.
بهینه سازی امکانات موجود در سایتهای تولیدی سایپا و ایران خودرو در خارج از کشور نیز از دیگر محورهای مورد بررسی بود که در این زمینه نیز کمیته مشترکی، طرح تحقق اهداف تعیین شده را در کوتاهترین زمان ممکن ارائه خواهد کرد.