یک مشاور مدرسه با اشاره به طبیعی بودن حدی از اضطراب و استرس در کلاس‌اولی‌ها در روز اول مدرسه، از خانواده‌ها و معلم‌های کلاس‌اولی‌ها خواست تا با رعایت نکاتی روز‌های اول مدرسه را برای نوآموزان پایه اولی شیرین کنند.

جهانگیر مرادی در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید با بیان اینکه بیشتر کلاس‌اولی‌ها در روز‌های اول مدرسه دچار اضطراب و استرس می‌شوند، اظهار کرد: اغلب کلاس‌اولی‌ها دچار مشکلات سازشی ناشی از تجربه محیط جدید هستند که عمدتا مشکل آن‌ها ظرف چند روز ابتدایی مدرسه حل می‌شود.

وی با بیان اینکه همراهی والدین در چند روز نخست مدرسه با کلاس‌اولی‌ها می‌تواند تا حد زیادی از استرس و اضطراب آن‌ها بکاهد، گفت: توصیه می‌شود والدین برای این گروه از دانش آموزان از خاطرات خوب مدرسه برای فرزندان خود بگویند و مدرسه را به عنوان یک محیط خوب به فرزندانشان معرفی کنند. البته نباید در این زمینه اغراق کرد، چون در صورت مواجهه کودک با واقعیت موجود، نگرش او نسبت به مدرسه منفی خواهد شد.

مرادی از خانواده‌ها، مدیران و معلمان کلاس‌اولی‌ها خواست تا در هفته اول مدرسه بگونه‌ای با کلاس‌اولی‌ها برخورد داشته باشند تا در این شرایط حساس که آن‌ها نخستین تجربه‌های رسمی دوری از والدین و خانواده را کسب می‌کنند، آرامش داشته باشند.

وی افزود: خانواده‌های کلاس‌اولی‌ها هم باید در رفتار و صحبت‌های خود با کودکان دقت داشته باشند و مثلا به فرزندشان نگویند که تو به مدرسه برو تا من به فلان جایی که دانش‌آموز دوست دارد بروم، چون در این صورت دانش‌آموز مدرسه را در محروم ماندن خودش از یک جای جذاب‌تر مقصر می‌داند و همین او را از درس و مدرسه دلسرد می‌کند.

مرادی از معلم‌های کلاس‌اولی هم خواست تا روز‌های اول مدرسه را با چهره‌های پرانرژی سرکلاس درس حاضر شوند و با ایجاد محیط با نشاط، دانش‌آموزان را به درس و مدرسه علاقمند کنند.

وی تاکید کرد: معلم نباید خودش را مثل یک فرد تنبیه‌گر به دانش‌آموزان کلاس‌اولی معرفی کند و از این طریق آن‌ها را از خود و کلاس درس بترساند.

وی همچنین از معلم‌های کلاس‌اولی‌ها خواست تا هرموقع که دانش‌آموز خواست به او اجازه ترک کلاس را بدهند، چون ممکن است دانش‌آموز واقعا به این خروج از کلاس نیاز داشته باشد و اگر در اثر بی‌توجهی معلم اتفاقی مثل خیس شدن لباسش از ترس و استرس بیفتد، این موضوع همیشه در ذهن کودک باقی مانده و فضای درس و مدرسه را در ذهن او منفی خواهد کرد.

این کارشناس ارشد علوم تربیتی بر اهمیت خواب کافی و منظمِ کلاس اولی‌ها به‌ویژه در روز‌های اول مدرسه نیز تاکید کرد و افزود: کمبود خواب موجب افزایش اضطراب و استرس خواهد شد و توصیه می‌شود والدین حتما شب نخستین روز‌های مدرسه کودکان را زودتر خوابانده و برای رفتن به مدرسه آماده کنند.

مرادی یادآوری کرد: ناخن جویدن، اضطراب و گاه حتی شروع شب‌ادراری در کلاس‌اولی‌ها نشانه‌های ترس و واهمه آن‌ها از مدرسه و کلاس‌درس است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اگر میزان استرس کودک زیاد باشد ممکن است اختلال "اضطراب جدایی" داشته باشد، اضافه کرد: کودکانی که وابستگی شدید به مادر دارند، به طوری که با جدایی لحظه‌ای از مادر دچار اضطراب شدید می‌شوند و یا کودکانی که بعد از جدایی از والدین دچار حالت تهوع یا دل درد شده و یا مدام ترس از گم شدن دارند، مبتلا به اختلال اضطراب جدایی هستند.

این مشاور مدرسه تاکید کرد: کودکانی که اختلال اضطراب جدایی دارند، باید بعد از شناسایی حتما به روانشناس ارجاع داده شوند تا به کمک روش‌های رفتاری اضطراب آن‌ها برطرف شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.