حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان گفت: اساس تشکیل کانون بر اساس کتابخانهها است و بر محور کتابخانه میچرخد، به این معنا که ابتدا کتابخانهها تشکیل شدند و بعد سایر فعالیتها در راستای کتاب قرار گرفته اند.
کتاب بستر فعالیت کانون پرورش فکری
به گفته علامتی، فعالیتهای کانون بر بستر کتابخانه است، اگر در مرغک کانون کتاب را بال کانون درنظر بگیریم آشیانهی آن کتابخانهها هستند. برای پرورش فکر و اندیشه، کودک و نوجوان بایستی به کتاب متصل باشند.
کانون متولی کتابخانه تخصصی در حوزه کودک و نوجوان
علامتی گفت: کتابخانههای کانون پرورش فکری تخصصی محسوب میشوند و با کتابخانههای عمومی متفاوت هستند، کتابخانههای تخصصی دارای یک حوزه مشخص با کتاب مشخص و خدمات تعیین شده هستند، بر این اساس کتابخانه تخصصی که در حوزه کودک و نوجوان دارای مرجع باشد متولی اش کانون پرورش فکری است.
نقش تربیتی مربی در کتابخانه های کانون
به گفته علامتی، از آن جایی که کتابخانههای کانون مرجع و ویژهی کودکان و نوجوانان هستند امر تربیتی در این گونه کتابخانهها در حال شکل گیری است و به سبب انجام فعالیت تربیتی به یک مربی با سابقه فرهنگی، هنری، ادبی اتصال دارد، بنابراین کتابخانههای کانون با مربیانش این پازل تربیتی را تشکیل میدهند و مکمل یکدیگر هستند.
کانون ۶۰ فعالیت را بر بستر کتابخانه دنبال می کند
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان گفت: مربی کانون فعالیت تربیتی، آموزشی در حوزه شعر، داستان نویسی، قصه گویی، نقاشی، انیمیشن، فیلم، تئاتر را انجام میدهد، کانون ۶۰ نوع فعالیت در یک مرکز فرهنگی هنری که بستر آن کتابخانه است را دنبال میکند.
به لحاظ قانونی امکان ادغام کتابخانه های کانون وجود ندارد
علامتی گفت: به این دلیل که کانون بر بستر کتاب و کتابخوانی است اگر کتابخانهها از آن گرفته شود چیزی از کانون باقی نمیماند. روح، پرورش فکر کتاب و کتابخوانی است، به لحاظ قانونی اساسنامه اجازه ادغام کتابخانهی کانون با کتابخانهی عمومی را نمیدهد، در برنامه ششم توسعه ماده ۶۳ بند ه بر گسترش فعالیتهای کتاب و کتابخوانی در مناطق محروم، مناطق عشایری و روستاها تاکید میشود.
دلایل محکم برای ضعیف کارشناسی این طرح
او میگوید: قانون مصوب شورای انقلاب اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوب مجلس شورای اسلامی دلایل متغنی برای ضعف این طرح پیشنهادی است و نشان میدهد که این پیشنهاد کارشناسی نیست.
تلاوت نوع فعالیت کتابدار با مربی کتابخانه کانون
علامتی گفت: کتابخانهها کارشان مهم و ارزشمند است، اما کتابخانههای عمومی محسوب میشوند که بر پایه کتابدار اداره میشوند این در حالی است که نوع فعالیت کتابدار با مربی متفاوت است، کتابدارها کار تخصصی خود را انجام میدهند و با مطالعه کتابها در دسته بندیهای مختلف کتاب مناسب را به مخاطب خود معرفی کنند، اما در کانون پرورش فکری علاوه بر آنچه که در کتابخانهها اتفاق میافتد کار تربیتی ضمنی هم توسط مربی به مخاطب در حال ارائه است.
در تلاشیم تا موضوع پیشنهادی به سمت منتفی شدن حرکت کند
به گفته مدیر عامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان، ما ابتدا باید تلاش کنیم موضوع پیشنهادی که در جایی به تصویب و تایید نرسیده است به سمت منتفی شدن حرکت کند و محکم برای رد این پیشنهاد پای کار ایستاده ایم، بنده مخالف این واگذاری هستم، اگر پیشنهاد طرح جداسازی نیز ارائه نمیشد ارتقا کیفی و کمی کتابخانهها و خدمات کانون در دستور کار ما به عنوان یک فعالیت اصلی دنبال میشد.
کانون به عنوان یکی از بازوهای آموزش و پرورش
علامتی گفت: کانون یکی از بازوهای آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت فکری و ادبی کودکان است، کانون باید زنجیره فعالیت و تولید و توزیع را برای معرفی اشخاص مذهبی، ملی، فرهنگی را داشته باشد که زنجیرهی این فعالیت از کتاب آغاز میشود و در مراحل بعدی به قصه گویی، انیمیشن، تئاتر، نقاشی، فیلم میرسد.
لزوم شخصیت سازی بزرگان فرهنگ ، هنر ، ادبیات کشور
او میگوید: بعد از انجام چنین مراحلی و معرفی اشخاص برجسته کشور به کودکان تبدیل به بازی رایانهای، کاراکتر عروسکی، نماد جلد دفتر مشق و... میشوند، به این معنا که زیست بومی را تعریف کرده تا فرزندانمان در آنجا رشد یافته و زندگی کنند.
آموزش و پرورش و کانون همانند زنجیر به یکدیگر متصل هستند
به گفته علامتی، هنگامی که برای معرفی بزرگان کشور در حوزههای مختلف فرهنگی، ملی، مذهبی از قبل سناریویی نوشته نمیشود یا آن سناریو دچار اشکال است در شناساندن چنین اشخاصی به کودکان و نوجوانان موفق نخواهیم بود، ، این موارد باید با یکدیگر و با زتجیره تولید اتفاق بیفتد ، در چنین شرایطی کانون میتواند به عنوان یک نخ تسبیح در کنار آموزش و پرورش عمل کند.
تغییر مسیر کانون از تصدی گری به تولی گری
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان گفت: کانون باید از تصدی گری به تولی گری تغییر مسیر دهد و نیز سالانه آثار فاخر فرهنگی را تولید کند، به این معنا که کانون باید بتواند تولید آثار در حوزه های مختلف فرهنگی از جمله انیمیشن، فیلم، تئاتر را به مثابه یک الگو تولید کرده تا گروههای مردمی، غیررسمی از شاخصهای موجود در چنین آثاری الگو برداری کرده تا فعالیت آنها به تولید یک اثر جدید ختم شود و کانون در آینده از چنین گروههایی حمایت خواهد کرد.
حمایت معنوی کانون از تولید کنندگان آثار فاخر فرهنگی
به گفته علامتی، حمایت کانون برای گروههایی که تولید آثار میکنند فقط به صورت مادی نخواهد بود بلکه ایجاد بازار توزیع، برقراری ارتباط با مخاطب، تعریف کار از جملهها حمایتهای معنوی کانون است، همچنین کانون باید به سمت تولید آثار فاخر برود گرچه تا کنون در چنین مسیری قدم برداشته، اما کافی نیست.