منابع خبری از جانباختن دستکم ۸۱ نفر طی درگیری مرزی میان تاجیکستان و قرقیزستان خبر دادند.

دولت تاجیکستان اعلام کرد ۳۵ نفر دیگر از شهروندانش در درگیری با نیرو‌های قرقیزستان کشته شدند و با این حساب شمار کل تلفات این درگیری به ۸۱ نفر رسیده است.

به گزارش الجزیره، وزارت امورخارجه تاجیکستان اعلام کرد: «۳۵ نفر دیگر از جمله شهروندان عادی، زنان و کودکان در درگیری با قرقیزستان درمرز‌های جنوب غربی جان خود را از دست داده‌اند. ۱۳۹ نفر دیگر هم زخمی شدند.» پیش از این وزارت خارجه تاجیکستان شمار کشته‌شدگان را ۲۴ نفر اعلام کرده بود.

در همین حال قرقیزستان نیز شمار جانباختگان خود را ۴۶ نفر اعلام کرد که درواقع درگیری کنونی را به خونین‌ترین درگیری میان دو طرف تبدیل ساخت. قرقیزستان می‌گوید حدود ۱۳۶ هزار شهروند خود را از روستا‌های اطراف تاجیکستان تخلیه کرده است.

جمعه هفته گذشته گارد مرزی قرقیزستان اعلام کرد که نیرو‌های تاجیکستان بار دیگر به چندین پاسگاه مرزی این کشور آتش گشودند، که این تشدید تنش پس از یک درگیری کوتاه در اوایل این هفته مجددا رخ داده است. این مرکزهمچنین اعلام کرد که نیرو‌های تاجیک از تانک، نفربر زرهی و خمپاره استفاده می‌کردند.

در همین حال تاجیکستان نیز نیرو‌های قرقیزستان را متهم کرد که یکی از پاسگاه‌ها و هفت روستای خود را با سلاح‌های سنگین گلوله باران کردند. هر دو کشور میزبان پایگاه‌های نظامی روسیه هستند و روابط نزدیکی با مسکو دارند و روز گذشته «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، با سران قرقیزستان و تاجیکستان تلفنی رایزنی کرد و خواستار پرهیز از تشدید تنش شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۱
ما شدیم گروگان آذربایجانیا و تاجیکستانیا و بدون اجازه از ما هر کاری دلشون بخواد میکنن و مام باید ازشون حمایت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۱
صد در صد آمریکا این درگیری رو راه انداخته تا به قرقیزستان فشار بیاره از روسیه جدا بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۱
این جنگ کار ترکیه و رژیم صیهونیستی و آمریکاست.با ایجاد جنگ میخوان راههای تجاری و ترانزیتی ایران را ببندند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۱
شما با جهت گیری که میکنین الان قرقیزستان رو مقصر نشون میدید
آخرین اخبار