معاون برنامه ریزی وزارت نفت گفت:امسال مبلغ سه هزار میلیارد تومان برای تجدید پذیر ها در نظر گرفته شده است که تخصیص و پرداخت آن باید توسط سازمان برنامه بودجه صورت بگیرد و به وزارت نفت ارتباطی ندارد.

 امروز میز اقتصاد در باره دلایل توسعه نیافتن انرژی های تجدید پذیر با حضور امیدی، معاون سرمایه گذاری و تنظیم مقررات سازمان انرژی های تجدید پذیر، فلاحتیان معاون برنامه ریزی وزارت نفت، زنگنه دبیر انجمن انرژی های تجدید پذیر و زراعتکار، سپرست امور انرژی سازمان برنامه وبودجه بحث و بررسی شد.

سوال : هم اکنون وضعیت در خرید تضمینی به چه صورت است، آیا این روال ادامه دارد یا تمام شده است؟

امیدی: از دو روش خرید تضمینی انجام می شود. تاکنون در برنامه دولت سیزدهم تنها روشی که انجام میشود همان خرید تضمینی از محل ماده ۶۱  قانون اصلاح الگوی مصرف بوده است و از آن محل تا کنون حدود ۹۵۰  مگاوات به بهره برداری  رسیده است.

به دلیل عدم پرداخت سرمایه به سرمایه گذاران یک مقدار بدهی برای ساتبا و وزارت نیرو ایجاد شده است و باعث بروز مشکلاتی شده است. برای همین در دولت سیزدهم برنامه‌های جدیدی اندیشیده شده است.

تا کنون  مصوبه تولید حدود چهار هزار مگاوات گرفته و مناقصه برگزار شده است و کار‌های اجرایی آن در حال انجام است که به مرحله احداث برسد.

 سوال : چرا بدهی ساتبا پایان شهریور پرداخت نشده است:

امیدی: در ماده شصت و یک پیش بینی شده بود که از محل سوخت‌های صرفه جویی شده باید این بدهی تامین  می شد اما متاسفانه از سال ۸۹ که این قانون تصویب شد، این بودجه هیچ موقع در قوانین بودجه سنواتی دیده نشد. سال گذشته برای اولین بار پیش بینی شد و به تصویب هیأت دولت رسید و هم اکنون متاسفانه هم چنان در چرخه بین وزارت نفت و سازمان برنامه برای نحوه اجرا در چرخش هست، چرا که یک ایرادی را شرکت ملی گاز مطرح کردند. تاکنون نامه نگاری‌هایی برای اجرایی شدن از طریق کمیسیون‌های مختلف با سازمان برنامه  صورت گرفته است.

 سوال : پرداخت قرارداد‌های گذشته به چه صورت است؟
امیدی: پرداخت قرار داد‌های گذشته قطعا ادامه خواهد داشت و همه قرارداد‌هایی که پروانه گرفتند و به قرارداد نرسیده اند یا منعقد شدند و اجرا نشده اند و روش پرداخت آن‌ها همان ماده ۶۱ خواهد بود و مبنای آن سوخت صرفه جویی شده است.

 سوال : از نظر شما دلیل استفاده کم از انرژی های تجدیدپذیر چه چیزی است؟

زنگنه دبیر انجمن انرژی های تجدید پذیر: مهم ترین دلیل آن شاید بخشی نگری از طرف دولت هست. تجدید پذیرها به وزارت نیرو و نفت هم مرتبط می شود.ما سوخت صرفه جویی می کنیم، وزارت نفت ادعا می کند سهم گازی که به وزارت نیرو اختصاص داده شده است اما این کار انجام نشده که هیچ، بلکه اضافه هم شده است و این درست است چراکه تعداد نیروگاه ها  هرساله افزایش پیدا می‌کند.

سوال: قرار بر این بود که صرفه جویی صورت گرفته را وزارت نفت پرداخت کند اما این انجام نشده است علت آن چه بوده است؟

فلاحتیان معاون برنامه ریزی وزارت نفت: وزارت نفت در مقابل حق العمل که دریافت می‌کند صادرات انجام می دهد یا نفت تولید می کند و این افکار که در ذهن عموم هست نیاز به اصلاح دارد.

امسال مبلغ سه هزار میلیارد تومان برای تجدید پذیرها در نظر گرفته شده است. این کار و تخصیص آن باید توسط سازمان برنامه بودجه صورت بگیرد و به وزارت نفت ارتباطی ندارد. اخیرا نظریه سازمان بودجه داده است که ما بتوانیم این مبلغ را با آن سوخت های صرفه جویی شده پرداخت کنیم. عزیزانی که اظهار نظر می‌کنند به این موضوع همه جانبه توجه نکرده اند.

سوال: نظر شما در این خصوص چیست؟

زنگنه: جواب نامه داده شد از طرف کمیسیون اصل نود و سپس وزارت نفت آمده و نامه جدید داده و اگر سوال قبل اشتباه بوده است چرا سوال جدید پرسیده است به چه علت...

فلاحتیان: وقتی به ما نامه می نویسند باید به ما ابلاغ شود که از کدام ردیف محاسبه شود و محاسبه ردیف بودجه به ما مربوط نمی‌شود.

سوال :چرا این اتفاق نمی افتد؟

زراعتکار: در سال گذشته قانون گذار مشخص کرده است که سوخت صرفه جویی شده برای باز پرداخت بدهی ها استفاده شود و این که می گویند ردیف ندارد حرف درستی است. ما توانستیم امسال ردیفی را مشخص کنیم و نامه دادیم و اصطلاح وزارت نفت را مشخص کردیم. برای بودجه هزار و چهارصد و یک سه هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

سوال: بدهی ساتپا چقدر است؟

امیدی: چهار هزار و دویست میلیارد و البته تا پایان سال بیشتر هم خواهد شد و اگر هر سه منبع تامین شود مشکل تامین بدهی ها رفع خواهد شد و بدهی های انباشته قبلی تا پایان شهریور پرداخت خواهد شد و مشکلات آن در حال حل شدن است.

زنگنه: چرا حواله های وزارت نفت صادر نمی‌شود؟ چرا سه هزار میلیارد تومان امسال حتی یک سوم آن هم به ما داده نشده است؟

زراعتکار: نگرانی های شما به جا است.

سوال: شما می توانید به بخش خصوصی قول بدهید که این بدهی به زودی پرداخت می شود یا خیر؟

زراعتکار: اگر لازم است تاییدیه از جای دیگر گرفته شود، بگیرند. ما درخواستی برای سه هزار میلیارد تومان دریافت نکردیم.

زنگنه: درخواست رفته است و حتی جواب آن هم به ما داده اند و گفتند که نحوه محاسبه آن را بفرستیم.

زراعتکار: به نظر من مشکلی وجود ندارد و اگر نحوه محاسبه برای ما ارسال شود ما پرداخت می کنیم.

زنگنه: این واقعا جای تأسف دارد که هنوز قانون اجرا نشده است و من نمی دانم چند نامه باید زده شود تا قانون اجرا شود. به اقتصاد کشور سیصد و پنجاه میلیارد تومان ضربه خورده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار