سرپرست مدیریت شبکه بهداشت و درمان سیب و سوران گفت: عملیات سم پاشی بر علیه بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان استمرار دارد.

 

سرپرست مدیریت شبکه بهداشت و درمان سیب و سوران با اشاره به افزایش و فور ناقل بیماری مالاریا (پشه آنوفل) در منطقه که بعد از بارندگی‌های استان و کشور پاکستان بوقوع پیوست گفت: یکی از برنامه‌های کاهش بیماری و کنترل پشه آنوفل انجام عملیات سمپاشی ابقایی منازل در مناطق پرخطر از لحاظ تعداد بیماران، تبادل جمعیت بالا با سایر مناطق آلوده و بالا بودن تعداد زیستگاه‌های لاروی پشه آنوفل، است.

ایوب کرد تمینی  گفت: در شهرستان سیب و سوران عملیات سمپاشی ابقایی در قالب ۳ تیم در بیش از ۳۰ روستا تحت پوشش این شهرستان برنامه ریزی شده و از نیمه دوم شهریور ماه آغاز و به مدت ۲۰ روز فعالیت خواهند داشت.

وی ادامه داد: در کنار این عملیات زیستگاه‌های لاروی هر روستا بررسی شده و در صورت مشاهده لار عملیات لارو کشی صورت می‌گیرد و بیماریابی به صورت تشدید یافته در روستا‌های مذکور توسط نیرو‌های بهداشتی انجام می‌پذیرد.

وی یادآور شد: امیدواریم بتوانیم با آگاهی بخشی و آموزش به مردم و عملیات سم پاشی و لارو کشی شاهد کاهش موارد مثبت بیماری مالاریا باشیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در بازدید از نقطه صفر مرزی سراوان گفت: وجود تردد‌های مرزی، قاچاق سوخت و تغییرات اقلیمی و وقوع سیل و بارندگی‌ها باعث افزایش موارد بیماری مالاریا در استان شده است.

دکتر حبیب غزنوی، ادامه داد: خوشبختانه با عملکرد هوشمندانه و واکنش به موقع مجموعه نظام مراقبت بیماری‌ها ما را از افزایش موارد مالاریا مطلع کرد.

وی افزود: افزایش آگاهی مردم در خصوص راه‌های انتقال بیماری و علائم بیماری و مشارکت همگانی باعث کاهش چرخش انگل مالاریا در منطقه خواهد شد.

غزنوی از آمادگی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان جهت بیماریابی، غربالگری و درمان بیماران مالاریا در کشور پاکستان خبر داد و افزود: بدلیل اهمیت بیماریابی و درمان به موقع مبتلایان به مالاریا در کنترل همه گیری، در صورت موافقت کشور پاکستان آماده ایم تا بیماریابی و درمان بیماران مالاریا مثبت اتباع کشور دوست و همسایه را نیز انجام دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار