رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: یکی از مسائلی که حیات وحش استان یزد را تهدید می‌کند خشکسالی‌های پی در پی است.

حجت دهقان گفت: این خشکسالی‌ها در ابعاد مختلف بر روی محیط زیست و حیات وحش تأثیر می‌گذارد و تبعات و خطراتی را به دنبال دارد.

او می‌گوید: کاهش پوشش گیاهی و علوفه مرتعی، مهاجرت حیات وحش به ویژه گونه‌های علفخوار به خارج از مناطق تحت مدیریت، افزایش تصادفات و تلفات جاده‌ای حیات وحش از جمله تبعات خشکسالی است.

به گفته دهقان کاهش زادآوری، کاهش نرخ ماندگاری نوزادان حیات وحش، شیوع بیماری‌های حیات وحش بویژه طاعون و تب برفکی و...، رشد آفات گونه‌های گیاهی، خشک شدن چشمه‌ها از دیگر اثرات خشکسالی‌های پی در پی برای حیات وحش است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان یزد گفت: ساخت آب انبار و آبشخور، نصب منبع پلی اتیلن برای تأمین آب حیات وحش در زیستگاه‌های حساس و نیز در نزدیکی چشمه‌هایی که خشک شده اند از جمله اقدامات صورت گرفته برای مقابله با اثرات خشکسالی و حفظ حیات وحش است.

دهقان می‌گوید: آبرسانی به آب انبار‌ها بوسیله کامیون‌های تانکر دار، سرکشی مداوم به آبشخور‌ها و آب انبار‌ها و بررسی وضعیت آبی آنها، لایروبی و مرمت چشمه ها، ضدعفونی نمودن آبشخورها، بررسی وضعیت ظاهری و جسمانی حیات وحش بوسیله دامپزشک و محیط بانان، توزیع علوفه به صورت محدود و کنترل شده، در مناطق بشدت آسیب دیده از خشکسالی بویژه در شهرستان‌های اردکان، بهاباد و بافق از دیگر اقدامات انجام شده برای مقابله با تبعات خشکسالی‌های پی در پی در استان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
دراین خشکسالی های پیاپی جهاد کشاورزی ودهیاری های تفت به بهانه گلخانه با خرد کردن زمین های کشاورزی که دراصل جرم هست موافقت میکنند ومجوز کلخانه صادر میکنند طبیعت را به ورطه نابودی کشاندند