خبرگزاری انگلیسی رویترز گزارش داد که بیشتر کانادایی‌ها پادشاهی و سلطنت انگلیس را نمی‌خواهند.

رویترز براساس نظرسنجی‌های اخیر گزارش داد: باوجود پیوند‌های تاریخی و عمیق با انگلیس، شمار فزاینده‌ای از مردم کانادا نمی‌خواهند یک پادشاه خارجی آن‌ها را نمایندگی کند، اما اراده سیاسی برای تغییر قوانین موجود وجود ندارد.

بر اساس نظرسنجی «مؤسسه انگوس رید» که در ماه آوریل انجام و نتایج آن دیروز منتشر شده، ۵۱ درصد از کانادایی‌ها نمی‌خواهند پادشاهی انگلیس بر کانادا ادامه داشته باشد. این رقم در ژانویه ۲۰۲۰ بیش از ۴۵ درصد بود. تنها ۲۶ درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند که وضعیت کنونی ادامه داشته باشد و ۲۴ درصد درباره ادامه یا توقف این وضع نظر خاصی نداشته‌اند.

ساکنان استان کِبِک که بیشتر آن‌ها فرانسوی‌زبان هستند، احساس پیوند و دلبستگی حتی کمتری به انگلیس دارند. ۷۱ درصد از آن‌ها در نظرسنجی آنگوس رید گفته‌اند که دیگر نیازی به سلطنت نمی‌بینند، و ۸۷ درصد هم اعلام کرده‌اند هیچ وابستگی به خانواده سلطنتی انگلیس ندارند.

بر اساس نظرسنجی leger که اخیراً انجام شده نیز نزدیک به ۷۷ درصد کانادایی‌ها گفته‌اند هیچ تعلق خاطر و دلبستگی به پادشاهی و سلطنت انگلیس ندارند.

انگلیس در اواخر قرن پانزدهم کانادا را مستعمره خود کرد و این کشور به طور رسمی تا سال ۱۹۸۲ بخشی از کشور‌های تحت سلطه امپراطوری انگلستان بود. اکنون این کشور عضوی از کشور‌های مشترک‌المنافع انگلستان است که پادشاه انگلیس، رئیس دولت آن محسوب می‌شود.

به نوشته رویترز، با مرگ الیزابت دوم، هیجانات زیادی در کانادا ایجاد شد، اما بیشتر مردم این کشور نوع رابطه‌شان با یک حاکم خارجی را ناخوشایند می‌دانند.

یک پنجم جمعیت کانادا تازه واردانی هستند که ارتباط اندکی با انگلیس دارند و مردم بومی نیز تمایلی به قدرت استعماری این کشور ندارند. در یکی از نمونه‌های بارز این بی‌علاقگی، فعالان بومی در سال ۲۰۲۱، مجسمه ملکه انگلیس را در محوطه پارلمان این کشور، سرنگون کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
اینا میخوان زیر سلطه آمریکا باشن
آخرین اخبار