دبیر ستاد مردمی اربعین گفت: در این سال‌ها هیچ مرجع رسمی و قابل اعتمادی برای میزان حضور زائران در پیاده روی اربعین شکل نگرفته است.

رحیم آبفروش، دبیر ستاد مردمی اربعین گفت: بی‌شک در اربعین یک‌هزار و چهارصد و چهل چهار هجری قمری، یک حماسه کم‌نظیر فرهنگی اجتماعی رقم خورد. خورشید حماسه اربعین، آن‌چنان درخشش و تلألو دارد که هیچ چشم بینایی آن را انکار نخواهد کرد.

رحیم آبفروش ادامه داد: متأسفانه هیچ مرجع رسمی و قابل اعتمادی که با مبنای علمی و مشخص، آمار و اطلاعاتی از حجم زائران، میزان حضور و... بدهد در این سال‌ها شکل نگرفته است و گاه شاهد آمار متناقض و متعارض هستیم، اما مشاهدات میدانی، حاکی از افزایش چشم‌گیر زائران در اربعین امسال است؛ مشاهده ازدحام بی‌سابقه و انبوه جمعیت در مرزها، باوجود افزایش مرز‌های خروجی و راه‌اندازی سه مرز جدید، به‌ویژه مشاهدات مرز خسروی، در روز‌هایی به مراتب زودتر از سال‌های گذشته، حجم ماشین‌هایی که در کوچه‌پس‌کوچه‌های مهران، جا گرفته‌اند و این شهر را به یک پارکینگ‌شهر بزرگ تبدیل کرده‌اند.

دبیر ستاد مردمی اربعین بیان کرد: انبوه جمعیتی که در نجف، کربلا و به‌ویژه بین‌الحرمین، مشابه آن را فقط در روز اربعین شاهد بودیم و... همه مؤیدات محکم همین گزاره است که امسال اتفاقی فراتر از همه سال‌های گذشته رقم خورد.  البته ورود اربعین به ایام تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و امکان حضور خانوادگی و نیز شوق مضاعف و انباشت‌شده مردم به زیارت به علت تعطیلی دوساله در ایام کرونا، زمینه‌های این حضور را فراهم کردند.

دبیر ستاد مردمی اربعین افزود: این‌که خدمات این دولت در اربعین امسال، غیرقابل‌مقایسه با سال‌های گذشته و جماعت پیشین بود، مسأله‌ای است که هر ناظر منصفی، دور از غرض‌ورزی‌های سیاسی به آن اقرار می‌کند. از برداشتن ویزا و تسهیل تمدید گذرنامه و صدور گذرنامه موقت تا برداشتن عوارض آزادراه‌ها، افزایش مرز‌های خروجی و اهتمام ویژه‌ای که در بسیاری از مسئولان کشور به خوبی مشهود بود، تا جایی که عمده بدنه دولت، درگیر مسئله اربعین بودند. در نگاه کلان، حقیقتاً چنین شرایطی در گذشته قابل تصور هم نبود. البته که توقع عامه مردم نجیب و دوست‌دار سیدالشهداء (ع) هم همین بود که این دولت تمام‌قد پای این ابر رویداد جهانی بیاید و بایستد.

وی گفت: اگرچه امر اربعین، اتفاقی است عظیم که پشتیبانی، تسهیل‌گری، زمینه‌سازی و همراهی دولت‌ها را می‌طلبد، اما نقش اصلی را در این میانه، مردم بر عهده دارند و اگر دولت، نقش مکمل، محامی و استراتژیک خود را به درستی درنیابد، بالتبع نقش مردم را هم به درستی فهم نخواهد کرد و زمینه را برای ایجاد دوگانه‌ای نامطبوع فراهم خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.