معافیت فرزند از سربازی و استفاده از حقوق والد فوت شده دو علت اصلی طلاق صوری است.

کلی فکر کردند تا به این نتیجه رسیدند که از هم جدا شوند. آن هم نه واقعی. فقط داخل شناسنامه. وقتش بود که پسرشان به سربازی برود. باید کاری می‌کردند. هیچ قانونی شامل حال او نمی‌شد و دل‌شان نمی‌آمد که تنها پسرشان راهی دیار غربت شود. همین شد که تصمیم گرفتند از هم جدا شوند، زیرا تنها راهی به نظرشان می‌آمد که جلوی سربازی رفتن او را بگیرند.

از این دست اتفاق‌ها کم نمی‌افتد. براساس آمار سازمان ثبت احوال سال گذشته بیش از ۲۰۰هزار طلاق در کل کشور ثبت شده است که به گفته عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، حدود ۳۰درصد این طلاق‌ها صوری بوده است.

او به این نکته تاکید می‌کند که همان افرادی که طلاق می‌گیرند بلافاصله درخواست صیغه ٩٩ ساله می‌دهند تا به زندگی مشترک خود ادامه دهند.

مصری دریافت حقوق پدر بازنشسته‌شده توسط فرزند دختر را یکی دیگر از عوامل طلاق‌های صوری عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «طلاق می‌گیرند تا طلاق‌نامه ارائه کرده و زن حقوق پدر فوت‌شده را بگیرد. این وضعیت باعث‌شده حداقل ۵۰درصد بودجه کشور برای چنین هزینه‌هایی پرداخت شود، همچنین صندوق تامین اجتماعی بیش از ۴۰هزار میلیارد تومان استقراض بانکی داشته تا مستمری بازنشستگان را بدهند.»

طلاقی برای دریافت حقوق

این ماجرا برای امروز و دیروز نیست و سال‌هاست ماجرای طلاق‌های صوری برای دریافت حقوق پدر یا مادر فوت‌شده توسط زنانی که ادعا می‌کنند سرپرست خانواده هستند، ادامه دارد و این کار به‌عنوان شگردی برای دریافت مستمری پدر و مادر فوت شده صورت می‌گیرد.

همین ماجرا سبب شده بود که برخی از کارشناسان توصیه کنند بعد از طلاق وضعیت زوج‌های از هم جدا شده بررسی شود تا مشخص شود واقعا از هم جدا شده‌اند یا دوباره سر زندگی مشترک خود برگشته‌اند که پیگیری‌ها به دلایل مختلف عملا اتفاق نمی‌افتد.

این در حالی است که براساس ماده ٨٣ قانون تامین اجتماعی در صورتی که فرد بازنشسته مستمری‌بگیر از دنیا برود، همسر متوفی ٥٠درصد و فرزندان او تا ٢٥درصد در صورتی که حائز شرایط باشند می‌توانند از حقوق او استفاده کنند. درواقع دختران بازمانده تا زمانی که همسر و شغلی نداشته باشند، می‌توانند مستمری بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر مرحوم را دریافت کنند و پس از ازدواج تحت شمول گرفتن مستمری پدر یا مادر فوت‌نشده نخواهند بود، از این‌رو در برخی موارد شاهد طلاق‌های صوری و سپس رجوع شرعی و نه رسمی به همسر برای گرفتن مستمری پدر یا مادر توسط زنان هستیم.

بیشتر مواقع طلاق صوری برای بحث حمایت است

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با تغییر وضعیت اقتصادی خانواده‌ها انجام طلاق‌های صوری نیز تا حدودی بیشتر شده که علت اغلب آنها مباحث حمایتی است.

دکتر فهیمه سعید درباره این عارضه در کشور می‌گوید: «یکی از دلایل طلاق‌های صوری به دلیل افزایش حمایت صورت می‌گیرد. در واقع برخی از این راه استفاده می‌کنند تا بتوانند از سیستم‌های حمایتی مانند حقوق پدر یا مادر استفاده کنند. موردی که در این سال‌ها خیلی زیاد باب شده، سوءاستفاده از طلاق صوری برای جلوگیری از سربازی رفتن پسران است، زیرا وقتی پسری سرپرست خانواده باشد، از رفتن به سربازی معاف می‌شود.»

او با تاکید بر اینکه بسیاری از خانواده‌ها از سربازی رفتن فرزندان‌شان واهمه دارند، ادامه می‌دهد: «موضوع سربازی از چند جهت خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وقتی پسری به سربازی می‌رود نه‌تنها خانواده تا دو سال از شرایط فرزندشان نگران هستند، بلکه او می‌تواند تا حدودی با کار کردن وضعیت اقتصادی خانواده‌ها را بهبود ببخشد، به همین دلیل خانواده‌ها ترجیح می‌دهند برای فرزندشان دوره سربازی را حذف کنند.

او معتقد است که این راهی برای سوءاستفاده فراهم می‌کند و بسیاری افراد برای اینکه از حقوق پدر و مادرش استفاده کنند اقدام به طلاق صوری می‌کنند. تبعات این کار این است که آمار طلاق در دفاتر ثبت اسناد بالا می‌رود و شرکت‌های بیمه‌ای نیز مجبور می‌شوند بار بیشتری را تحمل کنند.

سعید با اشاره به اینکه در بیشتر مواقع این زن است که با طلاق صوری حقوق پدر و مادر خود را می‌گیرد، ادامه می‌دهد: «شرایط سخت اقتصادی سبب می‌شود که برخی از زنان که استقلال مالی ندارند پس از فوت پدر یا مادر اقدام به طلاق صوری و استفاده از این حقوق می‌کنند، علتش هم روشن است؛ در بسیاری از موارد همیشه زن خصوصا زنان خانه‌دار احساس نیاز و وابستگی مالی به همسر دارند و این ترفند بیشتر به این دلیل رخ می‌دهد که زن استقلال مالی پیدا کند و احساس نیاز مالی به همسرش کاهش یابد.

طلاق صوری در خانواده‌های سرد

او توضیح می‌دهد که بیشتر این طلاق‌های صوری در خانواده‌هایی رخ می‌دهد که روابط زن و شوهر آنقدرها هم با هم خوب نیست و در تشریح آن می‌گوید: «اصولا در چنین شرایطی زن و مرد به‌نوعی به طلاق عاطفی رسیده‌اند، اما به هر دلیلی هم حاضر به جدایی رسمی نیستند، به همین دلیل با طلاق صوری، خصوصا زن تلاش می‌کند شرایط مالی‌اش را تا حدودی تغییر دهد. در واقع زنی تن به این کار می‌دهد که مهر طلاق در شناسنامه‌اش بخورد که احساس امنیت اقتصادی، اجتماعی و عاطفی نداشته باشد و به این ترتیب طلاق صوری و ورود یک جریان مالی به زندگی این زن سبب می‌شود بار سنگین روانی که زن از گرفتن مادام پول از همسرش روی دوشش سنگینی می‌کند برداشته شود.

او می‌گوید متاسفانه با تغییر شرایط اقتصادی مورد دیگری از این طلاق‌ها را در خانواده‌ها می‌بینم آن هم به این‌گونه است که زن و شوهر به‌طور رسمی از هم جدا شده‌اند، اما به هر دلیلی که مهم‌ترین آنها این است که شرایط اقتصادی سخت شده و امکان کرایه یا خرید خانه برای خیلی‌ها دشوار شده، زن و شوهر با هم قرار می‌گذارند که در یک خانه زندگی کنند. این زوج‌ها که چند مورد آنها نیز برای گرفتن مشاوره به خودم مراجعه کرده بودند، تعریف کردند که هر کدام از آنها در یک اتاق جداگانه زندگی ‌کنند. هیچ کدام کاری به ارتباطات یا ترددهای طرف مقابل ندارند و حتی خانم در فضای مشترک خانه با حجاب تردد می‌کند و این سم بزرگی برای خانواده‌ها به شمار می‌رود.

تربیت فرزندانی بی‌مسئولیت در خانواده‌های سرد

او معتقد است که حضور بچه‌ها یکی از مهم‌ترین دلایلی است که سبب می‌شود زن و مرد با وجود جدا شدن باز مجبور باشند با این شرایط ازدواج کنند و ادامه می‌دهد: «در چنین شرایطی فرزندان کاملا بی‌مسئولیت بار می‌آیند و به جای آنکه در برخورد با مشکلات به‌دنبال راه‌حل درست باشند، به‌دنبال دور زدن ماجرا می‌افتند و این می‌تواند آینده آنها را نیز با خطر مواجه کند. در واقع همین که خانواده مرجعیت خود را از دست می‌دهد و هر بار بحث و درگیری که بین زن و شوهر رخ بدهد و هر دو به طلاق و حذف نام‌شان در شناسنامه‌هایشان رجوع کنند، می‌تواند آسیب بزرگی به زندگی فرزندان وارد کند.

حکم طلاق صوری چیست؟

علی شاه‌صاحبی، وکیل پایه یک دادگستری درباره طلاق صوری می‌گوید: «یکی از دلایلی که افراد اقدام به انجام طلاق صوری می‌کنند، بحث معافیت سربازی فرزند پسرشان است، به این معنا که از هم طلاق صوری می‌گیرند و بعد از مدتی از هم جدا می‌شوند.»

اما با این وجود باید افرادی که به این کار اقدام می‌کنند این را بدانند که دریافت معافیت سربازی حتی برای خانواده‌هایی که پدر و مادرشان واقعا از هم جدا شده‌اند نیز نیازمند شرایط ویژه‌ای است. به این معنا که او باید تنها فرزند ذکور خانواده باشد و سرپرستی مادر و تامین هزینه‌های خانواده با او باشد در ضمن مادر هم نباید تا زمان ١٨ سالگی فرزند ازدواج مجدد کرده باشد.

او توضیح می‌دهد که به دلیل طلاق‌های صوری که آمارش در سال‌های اخیر بالا رفته است، قانونی به تصویب رسیده که براساس آن فردی که قصد دارد کارت معافیت از خدمتش را بگیرد، باید ٣٠ ماه (دو سال و نیم) از تاریخ طلاق بائن و یا طلاق رجعی پدر و مادرش گذشته باشد. در این مدت ٣٠ ماهه، صرفا معافیت موقت به فرزند تعلق می‌گیرد و پس از ٣٠ ماه، اگر شرایط وجود داشت معافیت دائمی می‌شود .

او به این موضوع تاکید می‌کند که با این شرط در واقع تلاش می‌شود تا از طلاق صوری جلوگیری شود. اگر هم تحت شرایطی مشخص شود که طلاق صوری بوده است، فرزند باید به خدمت سربازی فرستاده شود.

شاه‌صاحبی یکی دیگر از دلایل طلاق صوری را فوت یکی از والدین و استفاده از بخشی از حقوق والد فوت‌شده می‌داند و می‌گوید: «اگر دختری پدر یا مادرش فوت کند، در صورتی که شغلی نداشته و ازدواج نکرده باشد، می‌تواند از بخشی از حقوق مستمری او استفاده کند، البته اگر دختر قبلا ازدواج کرده و سپس طلاق گرفته باشد نیز این حکم قانونی درباره او کاربرد دارد و می‌تواند با اثبات طلاق و عدم‌اشتغال به کار، از مستمری والد فوت‌شده خود استفاده کند.

اما براساس قانون اگر زنی طلاق بگیرد و بعد زن و مرد به هم رجوع کنند، باید بلافاصله اقدام به ثبت رجوع کنند. در غیر این صورت ممکن است به مجازات عدم‌ثبت رجوع از طلاق محکوم شود.

او تاکید می‌کند که این کار خلاف قانون بوده و سبب تضییع حقوق دیگران می‌شود و مشکلات و معضلات زیادی را به‌دنبال می‌آورد، به طور مثال ما نمونه‌ای داشتیم که زن و مرد به‌طور صوری از هم جدا شده بودند و مدت کوتاهی پس از آن مرد بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت و این سبب شد که زن از ارث و میراث همسرش هیچ بهره‌ای نبرد.

در واقع با این اتفاق رابطه توارث میان زن و شوهر برقرار نمی‌شود و اگر مرد فوت کند، زن دیگر از او ارث نمی‌برد.

او ادامه می‌دهد: «سازمان تامین اجتماعی در صورتی اقدام به برقراری مستمری برای زن می‌کند که آن زن شاغل نبوده و درآمدی نداشته باشد، همچنین ممکن است با روش‌هایی، صوری‌بودن طلاق را احراز کرده و به‌عنوان مثال با تحقیقات محلی پیگیری کند که آیا زن و شوهر از هم جدا شده‌اند یا طلاق به‌صورت صوری بوده است.»

منبع: روزنامه شهروند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
تشكر از خبرگزاري عزيز در انعكاس نظرات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
دلیل اصلیش فقر هست والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
اينطور نيست مادرشوهرها اخيراً همه كاره شده اند و به زور زندگي را به طلاق مي كشانند و به گوش پسرش مي خوانند كه نفقه بخواهند از كجا بياوري و از سويي بخاطر علاقه قلبي اغلب از سوي خانمها به حالت صبغه با هم مي مانتد،،
و ربطي به حقوق ندارد و كسي بخاطر حقوق زندگي اش را در جواني از هم نمي پاشد
مشاوران شما هم كه راضي نيستند سايه اَي اززندگي دل خوش كني هم بماند
بهرحال ازدواج موقت هم كه مرد نفقه نمي دهد و با دختر مجرد فرق نداره و باز اين زندگي بهتر از تجرد محضه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
زني كه به صورت ازدواج موقت ادامه زندگي مي دهد معلومه مرد خرجي نمي دهد وگرنه كدام زن حاضر مي شود ،،از طرفي ازدواج موقت طبق قانون زن حق نفقه ندارد و از نظر خرجي با زن مجرد فرق ندارد ،،،
بجاي طلاق كشاندن اين مدل زندگي هاي بي درامد بهرحال ماندن رابطه عاطفي و زوجيت بهتر از تجرد است و مرد بيكار هم معتاد و بدبخت نمي شود و زن هم تنها نمي ماند
جلوي كسي را بگيريد كه مرد خرجي مي دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
الان مردها با تحريك مادر بيشتر دنبال ازدواج بي نفقه اند تا مسووليت قانوني نداشته باشد و نمي توان دليل طلاق صوري را صرفا به اين مورد إطلاق داد
اگر هم ازدواج موقت باشد در قانون ازدواج موقت زن نفقه ندارد كه مانع بأشد!!!و زنان اكثرا براي تنهايي اين نوع ازدواج مي كنند
بهرحال دوربيني همه جا تصب كنند مبادا خانم ازدواج موقتي داشته باشد !!!و بجاي ان اين را بررسي كند كه ايا مرد خود درامدي دارد كه بخواهد خرجي بدهد و نفقه مي دهد؟؟چون اين نوع ازدواج بدون نفقه مي باشد و در قانون ازدواج موقت مرد نفقه نمي دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
اگه شما زرنگ هستید برید جلوی دزدی های کلان را بکیرید نه دست بزارید روی یه مشت حقوق بدبخت و بیچاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
اخه ازدواج موقت مرد را ملزم به پرداخت نفقه نمي كند كه بگوييم زن صاحب زندگي است و اين قبيل ازدواج ها بيشتر از روي تنهايي است تا اينكه مرد خرجي دهد و بجاي كنكاش حريم خصوصي خرجي خانم را بررسي كنند !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
برن شماره حسابشو بررسي كنن خانمي كه طلاق صوري گرفته نفقه تعلق نمي گيره مي خوان با مرد غريبه درد دل كنه به گناه بيفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
حقوق پدر متوفی فقط و فقط باید به زنش و بچه هاش تا ۱۸ سالگی برسه
اونم به زنش که بالای ۱۰ سال باهاش زندگی کرده
همه جای دنیا اینجوره
با این قوانین بخشنده معلومه که صندوقها ورشکست بشن
اخه چه معنی داره دختره مجرد بمونه یا طلاق بگیره و تا ۹۰ سالگی از حقوق مفت باباش و بیت المال دزدی کنه
کسی که ۳۰ سال حق بیمه داده نباید ۱۵۰ سال حقوق بازنشستگی به خودش و زنش و دخترش و نوه دختریش بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
فقر را برداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
خدایا کشورمون رو ازدست مفت خورها
گیرندگان طلاق صوری برای اخذ حقوق پدر متوفی
دختران مجرد خوشگذران تا اخر عمر که حقوق بازنشستگی پدر متوفی رو میبلعند
خسارت زنندگان به بیت المال
حفظ بفرما
آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
تو هم شوهر نكن بهت حقوق برسه !!!!خدا مي داند خودت كجاها استخدامي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
همچنين خدا از كساني كه ندانسته دهن مي گشايند و عامل قحطي اند نجات دهد !!!مسلما كسي بخاطر پول ناچيز مستمري مجرد نمي ماند ،،بنده خدا خواستگار نداشته يا قسمت نشده چطور بي علم قضاوت مي كني
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
خدایا،بزرگیت رو شکر
دارم به اون زن بدبختی فکر میکنم که شوهرش بهش میگه بیا طلاق صوری بگیریم تا تو بتونی حقوق باباتو بگیری،
وگرنه هیچ مردی نمیاد به درخواست زنش چنین کاری کنه.....
مگر واقعا تحت فشار باشه
خدایا عاقبت همه رو بخیر کن،تو از اون بالا داری مارو میبینی
Iran (Islamic Republic of)
Beni
۲۱:۴۸ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
ایول دمشون گرم هرکی با این ترفند معاف شده تا باشه ازین ترفندا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
فقط اعدام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناسم
۱۱:۰۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
شما خبرو خوندی که این نظرو دادی اشتباه نظر دادی
Netherlands
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
چرا بحث بی‌مورد میکنید دنبال چی میگردین. نکنه چن تا مستمری بگیر موندن برا اونام نقشه طرح میکنید!! ؟؟مگه قانون نیس مگر تصویب نیس چرا سوزش گرفتین!! بجای فکر ایجاد مسکن و کار و رفاه اجتماعی دنبال چن تا مسمتری بگیر افتادین که چی بشه!!! واقعا شرم آوره چی صوری چه بی صوری حتما نیازمند میشن دست به تعهد خود میزنند هر چن بسیار اندک اگر باشد. دولت خودشو موظف هست برای اینا حقوق تعیین کنه نه اینکه خودش دنبال سوراخ موش باشه اونم سوراخی که حق حیات و حق نفس کشیدن خودشخصه و ربطی نداره دیگران براش راه نشون بدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
درواقع خیلی ازدواج ها داره صوری میشه! یه نگاه توی خیابون بندازید خیلی خانم ها ماشین دارند خونه دارند و..... پول مهریه برا بعضیاشون میصرفه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
وای بحال کشوری که ۹۰ درصد جمعیتش مالیات نمیده.دنبال مفت خوری و ضرر به جامعه اس
مفید نیس
طلبکار هم هست
تنها کشور جهانیم که ۱۵ میلیون حقوق بگیر داریم
تنها کشور جهانیم که ۴۵ هزار طلاق صوری برای دریافت حقوق داریم
تنها کشورجهانیم که ۳۵ هزار دوحقوقه در صندوق بازنشستگی داریم
تنها کشور جهانیم که ۶۰ درصد بازنشسته ها زیر ۵۰ سال دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
همه جا يارانه زياد مي دهند كار نكني بهتر از اينه همه زمينها را ساختمان اسفالت كني
Germany
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
تنها کشور جهانیم که عقب مانده هایی همچون شما نظریه پرداز شدن..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
تنها کشوری هستیم که بیشترین فقیر را داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
اگر مادر سالمند داشته باشی و هزینه نگهداری پرستار را نداشته باشد .از همسرش طلاق بگیرد و مادر سالمندی را نگهداری کند و شوهرش هم همسر جوان اختیار کند ..آیا گناه کرده ..که طلاق گرفته ..آیا حق شخص دیگری را ضایع ک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
لا اقل یکبار کامل گزارش رو بخون. گزارش در مورد طلاق صوری نه طلاق واقعی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
متاسفانه تهمت زدن اسان است خدا سلامتي دهد
Iran (Islamic Republic of)
ف
۱۹:۰۹ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
باید جلوی طلاقهای صوری گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
باید جلوی فقر رو گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
کاش وضعیت اقتصاد و اشتغال درست میشد که این اتفاقها نمی افتاد، الان افغانیا ریختن ایران و در کمال پر رویی با مطالبات زیاد دارن میشن صاحبان اشتغال ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
وضع اقتصاد درست هم بشه بازم دست از این کارها برنمیدارن.سربازی رفتن فرزند ربطی به اقتصاد نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۷ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
این معضل ناشی از بی فرهنگی نه اقتصاد. آدم با فرهنگ هیچ گاه از قانون تخلف نمیکند. تخلف از قانون = بی فرهنگی و غیر اجتماعی بودن. وضع اقتصادی آدم بی فرهنگ خوب بشه، بی فرهنگ تر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
دمشون گرم؛ قانون ما را دور می زند ما هم قانون را. بگرد تا بگردیم
Netherlands
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
دور نیس حق طبیعی هست و قانون هستش و کسی نمیتونه سد قرار بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
بهترین راه حل رفع بی پولی ملت بدبخت یه اختلاس کم بشه مشکل حل میشه، اختلاس های که میشه صد برابر پول دریافتی این بیچاره است که از ناچاری این کار می کنن
Netherlands
ناشناس
۲۰:۴۴ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
اون ایراد نیستش اون بحساب زرنگی و مهاجرت و سرمایه گذاری در خارج هستش اینکه کسی برا نون شبش مشکل داره حقش رو نمیشه با قانون ضایع کرد.
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۱۸:۰۶ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
صندوق های بازنشستگی باید فکری برای مسائل اقتصادی خودشان داشته باشند و از ریخت و پاش و اختلاس کم شه چون الان که کشور در وضعیت جوان هست و کلی پول تو جیب صندوق ها میره اگه کم بیارن وای به 15 سال بعد که اکثر افراد جامعه میخوان مستمری بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
میرمهنا
۱۷:۴۸ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
عجب آدم های نون حروم خوری داریم بعد هم ادعای مسلمونیمون گوش فلک رو کر میکنه
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۲۱:۴۷ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
شما فازت چیه اشتباهی نظر دادی چه ربطی به مسلمون بودن داره هرکی هرطور زندگی کنه به کسی ربطی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
درجواب میلاد
برادر عزیز این عین دزدی از بیت الماله
کسی که خودش بیمه داده بازنشست شده ۳۰ سال بازنشستگی گرفته نباید دیگه به مفت خورهای بعدی که دخترش میشه حقوق بدن
خود بیمه شده با زنش به اندازه کافی ۳ برابر چیزی که به دولت دادن از بیت المال گرفتن و ضرر زدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
تامین اجتماعی ضرر میکنه!؟؟!!فکرکن طرف به جای 60سال نودسال عمر می کرد اونوقت بیمه تا سی سال باید بهش حقوق کامل میداد ولی الان فقط 25درصدش را میده اونم حقوق کارگر که الان که زیاد شده تازه شده 8تومن یعنی به دختر متوفی فقط دومیلیون تومن میدن!!
Netherlands
ناشناس
۲۰:۴۵ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
شکر خدا الان کسی به 60 سال هم نمیرسه کلا همم بدین تامین اجتماعی کیفشو ببره و بره چن تا مربی خارجی بگیره بیاره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
عزیزم بیا سر بازنشسته ها رو ببر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
قانون کجاست همسر برای این که حقوق پدر ش بگیرد صللاق از همسرش می گیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
مگه خانم به خاطر پول ازدواج میکنه اونم دوسه میلیون تومن که الان پول بهش برسه طلاق بگیره این زندگی از پایه سست بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
دلیل این اقدامات فقرهست من حاضرم حقوق بازنشستگی پدرم را به کارشناس شما بدهم ولی کارخودرا رها کند ودرخانه بنشیند هرکزچنین نخواهدکرد چون نمی تواندباچنین حقوقی خداقل هایش را تأمین کند اگرکارودرآمدخوب باشد همه به همان سمت می روند نه دنبال حقوق بخورونمیربازنشستگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
این طلاق های صوری باعث گردیده آمار طلاق بیشتر ارائه شود و چون دختران نیز در سن کمی هستند و ازدواج کرده اند این آمار طلاق بالا را که می بینند آنها نیز فکر می کنند این آمار طلاق واقعی است لذا آنان نیز برای طلاق اقدام می کنند که این عمل در فروپاشی اکثر خانواده ها تاثیر گذار بوده و از سویی برای کشور ما نیز خوب نیست لذا پیشنهاد بنده این است که طلاق های صوری بیشتر کنترل و تحقیق شود تا خانواده ها از هم پاشیده نشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
به ازدواج های صیغه ای هم بپردازید که برای دریافت حقوق از سوی بازماندگان و به جای ازدواج دائمی انجام می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
ازدواج موقت نود نه ساله براي تنهاييه وگرنه كسي با وجود همسر كه خرجي بدهد بخاطر پول ناچيز زندكي اش را معلق نمي كند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۰ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
متن رو کامل بخون. به این موضوع پرداخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
چرا برای این سربازی فکری نمیکنید... در این شرایط اقتصادی سربازی به یک مشکل بزرگ برای جوانان‌ تبدیل شده.. اقلا یه کاری کنید هر کس در شهر خودش سربازی بره.. چرا باید یک نفر از آذربایجان بلند شه بره سمنان خدمت کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
راهکار جلوگیری از طلاق صوری این هست که از این به بعد طرف را سه طلاقه کنن دیگه غلطت کنه بره طلاق صوری انجام بده.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
توشرع چیری به نام سه طلاقه یکجا نداریم درسه طلاقه شرعی بایدطرف طلاق بده باهاش زندگی کنه دوباره طلاق بده یه مدت زندگی کنه دفعه سوم که طلاق داد و نتونست زندگی کنه سه طلاقه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
متاسفانه چیزی که زیاد داریم قوانین اشتباه ومجریان نادرست است،که راه را برای خوردن حق دیگران باز میکند وسبب شکاف طبقاتی بیشتر میشود،وگرنه درکشوری با این منابع نباید فقر باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
باید قوانین سختی برای این طلاق ها درنظر بگیرن اکثرا برای حقوق طلاق صوری میگیرن باید حقوق کم بدن به دختر طلاق گرفته تا براش صرف نکنه میتونن قوانین خوبی بذارن تا جلوش رو بگیرن مثلا اگه دختری همسرش فوت کنه حقوق کامل بگیره یا اگه دختری طلاق گرفته حداقل 2سال از طلاقش گذشته باشه و اینکه اگه قبل از فوت پدر طلاق گرفته باشه بتونه حقوق کامل بگیره بعداز اون 25درصد حقوق شاملش بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
طالبان نیرو استخدام میکنه حسابدار میخوان حسابرس رزومه بفرس حتما استخدام میشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
تو چرا انقدر داری حرص میخوری؟ معلومه از اطرافیانت کسی داره اینجوری از دولت مستمری میگیره تو هم داری از حسودی دق میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
خدا را شکر که تو قانونگذار نیستی وگرنه پدر ملت را در می آوردی؛ شاید هم باشی! کسی چه می دانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
برادر عزیز ایران کشور مفت خورهاس
یارو با ۴۵ سال سن بازنشست شده تا ۹۰ سالگی خودش حقوق میگیره بعد از خودش زنش ۲۰ دیگه از حقوق استفاده میکنه بعد از زنش دختر مجردش ۴۰ سال بعد از دختر مجردش.نوه دختری مجردش
کلا کشوری هستیم با ۸۰ درصد مفت خور مضر
فقط ۴ میلیون شاغل مفید مالیات بده داریم.انتظار پیشرفت هم داریم
Netherlands
ناشناس
۲۰:۵۲ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
فک کنم حسابدار تامین اجتماعی باشه داره نقشه راه میده بیشتر سرکسیه کنن، برادر تز خودتو ببر سازمان جهانی شاید مدل نوبل اقتصاد بهت برسه حیف اینهمه استعداد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
چقدر شما قصدی القلب هستی!!!!!!!
پتو اون دوسال چه از طلاقش گذشت،اون زن بدبخت مطلقه ،چی بخوره؟؟؟
حالا اگر بچه هام باهاش باشه....
وجدان ندارید حداقل آزاده فکر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
ازدواج موقت براي تنهاييه و اگر ان نباشد طبق شرع دراورده تو بايد با مردان غريبه درددل كند

در قانون ازدواج موقت زن نفقه نداردو زن ازدواج موقت عين زن مجرده كه ربطي داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
همه این مشکلات بخاطر بی پولیه بسوزه پدر بی پولی
دیگه واقعا خسته شدیم از بیکاری و بی پولی
من خودم قصد دارم تا آخر عمرم مجرد بمونم که از حقوق و بیمه بابام استفاده کنم
باز خداروشکر همین حقوق هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
این که شما مجرد بمونی بخاطر دریافت حقوق از میزان کالیبر شما حکایت دارد وگرنه کار هست ... ولی ممکنه فقط کار پشت میز نشستنی نباشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
دوست عزیز این کارها از بی پولی نیست از پولدارییه چون آدم بی پول میره سربازی جای خواب و خوراکش هست ولی این کارها از پولداری هست که بچه هاشون زود معافیت بگیرند فرار کنند برن خارج شیلنگ تخته بندازن اعتراض بی پول بودن را جای دیگه ای مطرح کن که بهش بیاد......
Netherlands
ناشناس
۲۰:۵۳ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
داره بچه گول میزنه که مثلا بنفع تامین اجتماعی باشه:)
Netherlands
ناشناس
۲۰:۵۵ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
این قانونه ربطی به پول هم داشته باشه حتی طرح این سوال هم اشتباهه که کسی با طلاق میگیره یا نمیگیره. یه عده یا دق میکنن یا بنفع تامین اجتماعی مقدمه چینی میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
16:31یه خانم نمیتونه توهر محیطی کار کنه هم به خاطر توان جسمی و هم امنیت اخلاقی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
قوانین کشور خیلی جاها مردسالار اینجور جاها هم زن سالار. اخه چرا زنها تا اخر عمر میتونن از حقوق پدر و یا شوهرشون استفاده کنن ولی مردها نمیتونن؟؟