«ما دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس در کنار دیگر اعضای توافق و آمریکا از آوریل ۲۰۲۱ با حسن نیت با ایران درباره اجرای کامل برجام مذاکره کردیم.»

شنبه نوزدهم شهریور ماه بود که برگ تازه‌ای از دشمنی اروپا با ایران آن هم در قالب یک بیانیه رقم خورد.

سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) در بخشی از بیانیه خود نوشته بودند: «ما دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس در کنار دیگر اعضای این توافق و ایالات متحده از ماه آوریل ۲۰۲۱ با حسن نیت با ایران درباره احیا و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مذاکره کردیم ایران در عوض به تداوم برنامه هسته‌ای خود فراتر از توجیه غیرنظامی ملموس ادامه داد.هنگامی که در حال نزدیکتر شدن به یک توافق بودیم، ایران مسائل جداگانه‌ای را دوباره باز کرد که به تعهدات الزام‌آور قانونی تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) و توافق پادمانی انجام شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط است.این درخواست اخیر تردید‌هایی جدی در قصد و تعهد ایران برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز درباره برجام ایجاد کرده است.موضع ایران با تعهدات الزام‌آور قانونی در تناقض بوده و چشم‌انداز احیای برجام را تضعیف می‌کند.»

بیانیه‌ای که در طی آن اروپا بازهم توپ بدعهدی آمریکا را در زمین ایران انداخت تا بازهم ثابت کند که از کوزه اروپا همان تراود که نشان از دشمنی اش با کشورما دارد.

رفتاری که بازهم ثابت کرد که آزموده اروپایی را مجدد آزمودن خطاست...

موضوعی که باعث شد تا به سراغ حنیف غفاری برویم و درباره این اقدام تروئیکای اروپایی نظر او را بدانیم.

واشنگتن از تروئیکای اروپایی خواسته که با صدور بیانیه های هشدار آمیز محیط مذاکرات را به ضرر ایران تغییر دهد

باشگاه خبرنگاران جوان:  اقدامات این سه کشور اروپایی آن هم درست در زمان مذاکرات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

غفاری: در این معادله ما شاهد سه بازیگر هستیم آژانس ، آمریکا و تروئیکای اروپایی و بازی این سه در هم افزایی و همکاری با یکدیگر تعریف می‌شود یعنی در همان نگاه اول ما نباید اینها را در مجموعه هایی جدا از هم تلقی کنیم .

فرضیه ابتدایی هم این است که خود واشنگتن از تروئیکای اروپایی خواسته که با صدور بیانیه های هشدار آمیز محیط مذاکرات را به ضرر ایران تغییر دهد.

زیرا ایران و اروپا در متن مذاکرات نمی‌توانند اقدامی انجام دهند به این رو آورده اند که در فرا متن مذاکرات وارد شوند و این رویکرد را غرب از ابتدا نیز در پیش گرفته است؛ یعنی دستکاری فرا متن مذاکرات برای اینکه بتوانند در  متن مذاکرات از ایران امتیاز بگیرند و دومین مساله که خودش یک عامل بیرونی است به لابی گری‌های صهیونیست در کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه باز می‌گردد.

طی شش ماهه اخیر مذاکرات مستمری از سوی موساد با اروپا و آمریکا برگزار شد

باشگاه خبرنگاران جوان: دلیل خاصی برای این فرضیه وجود دارد؟

غفاری: طبق مستنداتی که به صورت رسمی و غیر رسمی وجود دارد در طی شش ماهه اخیر مخصوصا در هفته های اخیر مذاکرات مستمری از سوی موساد و مقامات رژیم صهیونیستی با اروپا و آمریکا برگزار شده که در آن مقامات مستقر در کابینه فعلی رژیم صهیونیستی یعنی لاپید و بنی گانتس و همراهانشان به صورت مصر از اروپا و آمریکا خواستند که زمان را در مذاکرات بخرند به نحوی که تا قبل از انتخابات سراسری در اراضی اشغالی توافق برجام منعقد نشود و بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی هم پاسخ به رژیم صهیونیستی است و اصلا مخاطب آن ایران نیست.

یعنی تروئیکای اروپایی با صدور این بیانیه عملا به رژیم صهیونیستی اعلام کردند که ما تسلیم لابی گری شما شده ایم و از همین طریق سعی داریم تا مذاکرات را به تعویق بیاندازیم.

اینکه در بیانیه تروئیکای اروپایی تاکید شده که در اینده نزدیک توافقی صورت نمی‌گیرد کاملا نشان دهنده این است که مخاطب اصلی این بیانیه لابی های صهیونیستی هستند و این بیانیه در راستای اطمینان خاطر برای تلاویو تنظیم شده است.

شبکه ای که در راس آنها آمریکا قرار دارد 

باشگاه خبرنگاران جوان: در همین بازه زمانی شاهد تحریم وزیر اطلاعات و قطع رابطه آلبانی با کشورمان نیز بوده ایم آیا بین این سه رویداد رابطه معناداری وجود دارد؟

غفاری: قطعا همینطور است؛ ببینید زمانی که ما از شبکه  پیرو و حامی در زمینه روابط بین الملل صحبت می‌کنیم یعنی شبکه ای که در راس آنها آمریکا قرار دارد و پیروان او هم متحدانش هستند که متحدانش محدود به سه کشور آلمان انگلیس و فرنسه و رژیم صهیونیستی هم نیستند.

برخی از متحدان آمریکا از جمله آلبانی نقش مهره هایی را دارند که آمریکا در این معادله می‌خواهد آنها را به کار بگیرد تا مولفه های فشار بر ایران را تقویت کند ؛ بنابراین قطها میان آنها پیوند وجود دارد و مقامات آمریکایی می‌خواهند یک پازل هزار تکه را بر ضد ایران بچینند و هریک از این مواضع قطعات این پازل هستند.

اتفاقا ما در رصد این موارد در حوزه سیاست خارجی باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که خصلت پیوستگی را در قبال آنها در نظر بگیریم و آنها را به عنوان یک پدیده مستقل نشناسیم.

زیرا اگر ما بتوانیم این پیوستگی را به درستی تنظیم کنیم قطعا قدرت مانورمان در این زمینه بیشتر خواهد شد.

آنچه بازی  غرب را بر هم می‌زند اصرار ما بر خطوط قرمز راهبردی است

باشگاه خبرنگاران جوان:  به عنوان آخرین سوال بازی متقابل ایران در این زمینه چگونه باید باشد؟

غفاری: آنچه که این بازی بیرونی غرب را بر هم میزند اصرار ما بر ضوابط و خطوط قرمز راهبردی است.

خطوط قرمزما بازمی‌گردد به ضوابط کلانی که در سیاست خارجی ما تنظیم شده است ؛نظیر استقلال  منطقه ای ایران، پیوندهای استراتژیکی که بین ما و گروه های مقاومت وجود دارد و همچنین مبارزه با سلطه آمریکا در منطقه و یکسری از مسائل خطوط قرمز تاکتیکی ما که به پدیده هایی نظیر برجام و رفتارهای دولت ها بستگی دارد و ما باید این مجموعه تاکتیک‌ها را بسیار محکم بچینیم و ما هم در برابر پازل دشمن باید پازلی را بچینیم که استخوان بندی و اسکلت اصلی آن را استراتژی و قطعات آن  را تاکتیک های ما تشکیل دهد.

 هر اندازه که ما نشان دهیم در مواجه با بازی فرامین غرب و رژیم صهیونیستی متزلزل هستیم آن زمان انگیزه آنها برای ادامه این بازی سیاسی و وقیحانه افزایش می یابد؛ بنابراین در اینجا باید کماکان بر روی خطوط قرمزمان مثلا مسائلی مانند لزوم حل و فصل موارد ادعایی آژانس و پرونده های چندگانه و همچنین لزوم ارائه تضمین های اعتباری برای شرکت های خارجی در زمینه سرمایه گذاری در ایران پافشاری کنیم و باید مطمئن باشیم که تاکید و پافشاری ما بر این مسائل در نهایت قطعا به نفع ما خواهد بود.

 

برچسب ها: سیاسی ، سیاست خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۷:۵۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
این همه جلسه بی خاصیت و بی هویت و بی فاصله برای رد گم کنی و دور کردن ایران از اصل موضوع است و بی خاصیت کردن جلسات واقعی است. با ازدیاد جلسات کشورهای طرفدار امریکا دارند جلسات را از رسمیت می اندازند و جلسه های واقعی را بی هویت میکنند. به عقیده من ما نباید در هر جلسه ای که اینها برپا میکنند شرکت کنیم مگر جلساتی که هویت واقعی داشته باشند. خیلی از این جلسات جعلی و هدفشان بی اثر کردن جلسات حقیقی است. ساعتی نیست که خبری از جلسه ای در مورد ایران نباشد. تقریبا هر 24 ساعتی یک جلسه مربوط به ایران برپا میشود و معلوم نیست هر کدام چه میگویند. یک روز یک چیز میگویند روز دیگر دو بند آن کم و چهار بند هم به آن اضافه میشود و محور همه این ها ایران است و فقط ایران. این که نشد. جلسه بازار ایران است و بس. جلسه اندازه ای دارد و اگر از اندازه رد شد تبدیل به توطئه میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
باید به منافع ملی اندیشید نه منافع ملت نجیب روسیه .در صدو پنجاه سال اخیر هیچ کشوری مانند روس به ایران،ملت ایران،و تمامیت ارضی ایران ضربه نزده.در جنگ ۸ساله پشتیبان اصلی صدام.روسیه،چین،فرانسه،و اعراب بودند.
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۷:۵۹ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
و حتما تو هم باید 8 سال را مدام در جبهه حضور فعال داشتی و جنگیده ای که این طور در مورد جنگ نظر میدهی. اینطور نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
هر چی که پوتین بگه. فقط!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
شما با طناب روسیه توی چاه رفتین و تاریخ بعدها در مورد شما و محمد علیشاه خواهد نوشت....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
با مردم جهان دوست باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
کاشکی از همون اول بدون توپ تمرین کرده بودن که هی شوط نکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
مشکل ما خودباخته گان داخلی هستند که همه چیز کشور را وابسته به آمریکا و اروپا میدانند اگر بجای این کارها به مغزها و حوانان کشور بها میدادند و مانع فرار آنها بخارج می شدند مسلما کشور خیلی بیشتر از آنها پیشرفت می کرد .مشکل کشور داخلیه نه برجام و وابستکی به شرق و غرب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
خودنباخته الان داری با تکنولوژی کدوم کشور تو فضای مجازی حرف از خودباختگی میزنی؟ کلا دوتا شرکت امریکایی دارند پردازنده برای کامپیوتر میسازند که شماها دارید ازش برای این حرفا استفاده میکنید
آدم خوبه منصفانه حرف بزنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
نفت و گاز ایران را نباید در اختیارشون گذاشت!
اونا در خیلی از حوزه ها منجمله نفت گاز ما را تحریم کردند،نه اجازه دادند شرکت های خارجی در اجرای پروژه ها شرکت کنند و نه اجازه فروش تجهیزات لارم این صنعت را دادن!!!!
خوب ، حالا که با تلاش و عرق و زحمت طاقت فرسای متخصصان و جوانان و شرکتهای داخلی و برخی شرکای غیر غربی ، چرخ این صنعت بدون همکاری و تجهیزات اونا فعال هست و محصولاتش استخراج و تولید میشه چرا در اختیارشون قرار بدیم؟
ملت ما و شرکای ما اولاترن!!!
قرار بدیم که از زیر فشار اقتصادی و تورم و نارضایتی مردمشون بیرون بیان و در مسند ریاست باقی بمانند،ناراحتی مردموش براشون مهم هست اما نارضایتی و ناراحتی مردم ایران خیر؟؟؟
زمستان سرد در انتظارتان است !!!!!
مزه تلخ تحریم را بچشید ، ما که عادت کردیم،تلخیش را دیگه زیاد حس نمی کنیم !!!
ای ننگتان باد !!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۲:۰۶ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
سلام در اصل این صهیونیست ها هستند که بعنوان مدیریت تروریستی جهانی نقش ایفا می کنند و زاییده استکبار می باشد لذا وقتی امام بزرگوار ره می فرمایند این غده سرطانی باید از منطقه برداشته شود به همین خاطر است که تمام دنیا را علیه انسانیت بیما ر و مسموم می کند . لذا ما نیز بجای تمرکز بر برجام باید تدابیر لازم را جهت نابودی صهیونیست بکار بگیریم تا غده سرطانی منطقه نابود یا حداقل تضعیف تا توان تاثیر منفی بر افکار جهانی نداشته باشد . اگر ما نیز به کلاهک هسته ای بازدارنده مسلح شویم جرات دخالت صهیونیست ها را می گیریم و دیگر نمی توانند در امور ایران دخالت کنند . مهندس گودرزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
اروپا بازهم ثابت کرد که کاسه لیس آمریکا و آمریکا پدر خوانده ای است که در ارتباط نامشروعشان یک جزقله به نام اسرائیل بیرون آمد .« اگر ما بتوانیم این پیوستگی را به درستی تنظیم کنیم قطعا قدرت مانورمان در این زمینه بیشتر خواهد شد.»
آمریکا در صفحه شطرنج چهار مهره اساسی و کلی مهره های فریب خورده جهانی دارد و ایران همچون دفاع مقدس به تنهایی بازی می کند
به هیچ وجه از ابتدای تشکیل امریکا از ارو پا و آژانس از آمریکا ، ایران نباید اینها را در مجموعه هایی جدا از هم تلقی می کرد .
اروپا از ابتدای مذاکرات همین بوده است.
«هر اندازه که ما نشان دهیم در مواجه با غرب و رژیم صهیونیستی متزلزل هستیم آن زمان انگیزه آنها برای ادامه این بازی سیاسی وقیحانه افزایش می یابد»
تنها راه راه رسیدن به حق خود «پافشاری ما بر این مسائل که در نهایت قطعا به نفع ما خواهد بود.»
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
باید با اینها بانهایت
شعورشان رفتار کرد
هر روز یه سفره ای راپهن میکنند تا بخواهی الارعم خواسته خودشان ورود بکنی نرفته میبینی نیستند چرا ذاتشان مشکل دارند. این نیز یه جور مشکلات دنیا ست باید با ادبیات خودش
ورود کرد نیازی به عجله ویا احساسی رفتار کردن هم نیست
ما راه خودمان را میرویم چه خوششان بیاد چه نیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
خوی و خصلت غرب از قدیم همین بوده که هست.
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۰:۲۷ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
مطمئنا ایران برنده مبارزه با دولتهای غربی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
اره خیلی ! همین الان برای همه معلومه!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۵۷ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
جنایت های این سه کشور از امریکا در حق ملت و مملکت ما بیشتر باشد کمتر نیست پدر سوخته ها دستشان در یک اخور است قید مذاکره با این شیاطین را بزنید و با روسیه و چین اتحاد نظامی و استراتژیک منعقد کنید و بسوی اتمی شدن هم گام بردارید دشمنان هیچ غلطی نمی توانند بکنند
Iran (Islamic Republic of)
سیدbm
۰۹:۴۳ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
سلام
، ایران باید تنگه را ببنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
اگ خانه شما درجنوب بود همین تز را میدادی جنگ ۸ساله کم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
جنگ نخاهدشد چون جنگ راحت تر میشه خیلی مسیرهای دیگه را نیز بست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
بابا نکنه کوتاه بیایید ما هر چی بدبختی بود سرمون اومد تنها راه گرفتن امتیاز از غرب محکم ایستادن در مقابلشون هستش
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۳:۴۲ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
شما چرا داری برعکس حرف میزنی اگه کوتاه اومده بودن که زندگیمون به این سختی نمیشد با این تحریم و اقتصادی که داریم
تا الان محکم وایستادن دیگه حال و روز قشر ضعیف و کارگر که منم هستم رو ببینید شایدم شما قشر مرفه هستید
Iran (Islamic Republic of)
..
۰۸:۴۹ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
مذاکراتی که سالها طول بکشه و فرسایشی شده باشه دیگه ارزش و فایده ای ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
حد اقل فایدش این است که شما حقوق خود و دشمنان خود و ایران را بشناسید و آب به آسیاب دشمن نریزید و تسلیم شدن که خواسته دشمنان است در مرامتان نباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
غربدشمن ماست و ما هم باید با دشمن غرب دوست و هم پیمان شویم
Iran (Islamic Republic of)
عزت‌الله کریمی
۰۱:۲۳ ۰۵ مهر ۱۴۰۱
تانفت وگاز داریم مشکل پابرجاسغ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
دقیقا درسته و باید روی خواسته های خود پافشاری کنیم و اصلا کوتاه نیاییم
Iran (Islamic Republic of)
موسی
۰۷:۵۱ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
حرف کاملا حساب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
اره دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ramin
۰۷:۲۱ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
بله
دقیقا باید محکم و باهوش عمل کنیم

دشمن ما مجموعه ای از دشمنان است پس باید با توکل به خدا و ایمان به ملت ایران اسلامی استراتژی هوشمندانه ای را اتخاذ نماییم.

با الها! تو خود شاهدی که ملت ایران اسلامی مظلوم است و سرور و سالار این ملت هم مظلوم تاریخ بود
پس تو خود فرمودی که یاری دهنده مظلومان هستی, ما و خدمتگزاران به این ملت ستمدیده و البته قوی و راسخ در ایمان را یاری فرما

آمین
Iran (Islamic Republic of)
حاج صمد
۰۹:۲۸ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
الان اونایی که منفی زدن دقیقا به چی منفی دادن! بعدم میگن به ما انگ خیانت و غربگدا نزنید
Iran (Islamic Republic of)
نظر کدو
۰۷:۲۰ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
تا بوده ونبوده غرب همین بوده
آخرین اخبار