رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اسدآباد گفت: نیمی از عشایر از سامانه‌های مجاز اسدآباد خارج شده‌اند.

بهزاد شاهمرادی گفت: در حال حاضر اخطار لازم به خروج عشایر از سامانه‌های عشایری مجاز شهرستان داده شده است و تاکنون نیمی از عشایر از سامانه‌های شهرستان خارج شده‌اند.

او گفت: در اواخر تابستان مراتع شهرستان دیگر قابلیت چرا را ندارند و به همین علت در حال حاضر دام نیم دیگر باقی عشایر شهرستان از "پس‌چر" زراعی گندم و جو و یا یونجه اراضی کشاورزان به صورت اجاره‌ای در حال استفاده هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اسدآباد با اشاره به اینکه طبق کارت چرا عشایر از ۱۵ اردیبهشت به مدت ۶۰ تا ۹۰ روز اجازه استفاده از سامانه‌های عشایری شهرستان را دارند، افزود: براساس مجوز‌های صادره تنها ۵۷ خانوار عشایر می‌توانند به همراه ۳۷۷۲ رأس دام به مراتع شهرستان کوچ و وارد شوند و این در حالیست که هر ساله مازاد این تعداد دام عشایر وارد مراتع منابع طبیعی این شهرستان می‌شود و این میزان دام مازاد، دو برابر ظرفیت مراتع شهرستان است.

شاهمرادی : شیلاندر، حسین آباد، چیچک لو، چمقلو و گاه گدار سیردره پنج سامانه عشایری مجاز این شهرستان به شمار می‌رود.

او در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه امسال و سال گذشته موردی از آتش سوزی مراتع در شهرستان اسدآباد نداشته‌ایم، گفت: فرهنگ سازی، تبلیغات و اطلاع رسانی، برگزاری جلسات توجیهی و آموزشی مختلف با دهیاران و شورا‌های روستایی و ارسال پیامک، دیدار چهره‌به چهره با مردم و نیز حمایت مردم از نقش مؤثری در صفر شدن آمار آتش‌سوزی‌های مراتع این شهرستان برخوردار بوده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اسدآباد در پایان خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته در چنین فصلی هر ساله میزان آمار آتش سوزی مراتع شهرستان بسیار بالا بود که خوشبختانه این دغدغه منابع طبیعی شهرستان با حمایت مردم مرتفع شده است.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.