قانون تسهیل ازدواج جوانان، ۱۷ سال پس از تصویب در مجلس هنوز اجرایی نشده است.

قانون تسهیل ازدواج جوانان در ۲۷ آذر ۱۳۸۴ توسط نمایندگان مجلس هفتم به تصویب رسید و در تاریخ هفت دی همان سال به تایید شورای نگهبان رسید.

این قانون که ۱۳ ماده و چهار تبصره دارد برای اجرا به دولت نهم سپرده شد، اما از آن زمان تا کنون که ۱۷ سال می‌گذرد هنوز بند‌های این قانون در حال خاک خوردن است.

طبق ماده یک این قانون، دولت مکلف به ایجاد صندوق اندوخته ازدواج جوانان بود و باید ظرف سه ماه اساسنامه صندوق به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شد، اما دولت نهم، پنج ماه پس از تصویب قانون تسهیل ازدواج جوانان اقدام به تاسیس صندوق مهر امام رضا(ع) کرد که مجلس آن را قبول نکرد.

بر اساس ماده ۲ قانون تسهیل ازدواج جوانان دولت مکلف بود از محل صندوق اندوخته ازدواج جوانان به مزدوجین نیازمند به اجاره مسکن، حسب تشخیص کمیته سامان ازدواج با توجه به امکانات صندوق، وام ودیعه مسکن پرداخت کند و طبق ماده ۳ برای سه سال با اجاره مناسب مسکن موقت بدهد.

طبق ماده ۴ کلیه دستگاه‌های دولتی، نهاد‌های عمومی و شهرداری‌های دارای تسهیلات رفاهی، فرهنگسرا و تالار، باشگاه و اردوگاه موظف بودند با هماهنگی کمیته سامان ازدواج، فضا‌های مذکور را برای برگزاری جشن و مراسم ازدواج در اختیار زوج‌های واجد شرایط قرار دهند و به هر یک از خانواده‌های جوان عضو صندوق که هیچ یک از زوجین اشتغال به کار یا منبع درآمدی نداشته باشند، حداکثر تا مدت دو سال پس از تاریخ ازدواج مبلغی به عنوان کمک هزینه زندگی به صورت قرض‌الحسنه پرداخت کند.

شاید ماده ۶ قانون تسهیل ازدواج تنها ماده‌ای از این قانون باشد که اجرایی شده است. طبق این ماده دولت موظف شد به منظور سامان فعالیت‌های ازدواج در استان‌ها و نظارت بر روند اجرایی این قانون در کلیه فرمانداریها، کمیته سامان ازدواج متشکل از فرماندار، امام جمعه شهر و رئیس شورای شهر را تشکیل دهد.

نجار وزیر کشور دولت نهم در سال ۸۹ با اشاره به اینکه کمیته سامان ازدواج آسان در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل شده است، گفته بود باید اقدامات مربوط به این کمیته با مسئولیت فرماندار و با حضور ائمه جمعه، مسئولان شهر و خیرانی که تمایل دارند در این زمینه فعالیت کنند، صورت گیرد.

اجرای گزینشی بند‌های قانون تسهیل ازدواج نتوانست باعث اجرای کامل آن شود. با توجه به اینکه دولت نهم مصوبه مجلس برای راه اندازی صندوق اندوخته جوانان را نادیده گرفت و صندوق مهر امام رضا(ع) را ایجاد کرد و پس از آن اقدام به تشکیل بنیاد ملی ازدواج کرد تا طبق گفته نجار همه فعالیت‌های دولتی و غیردولتی را درباره ازدواج جوانان در سراسر کشور راهبری کند مبین این امر است که دولت وقت هیچ تمایلی برای اجرای مصوبه مجلس هفتم را نداشت، اما نکته دیگر سکوت نمایندگان مجلس در برابر اجرا نشدن این قانون است.

یکی از وظایف مجلس که نظارت بر اجرای قانون است به درستی انجام نشده که هم اکنون شاهد خاک خوردن ۱۷ ساله قانون تسهیل ازدواج جوانان هستیم.

ناگفته نماند پانزده سال بعد از تصویب قانون تسهیل ازدواج جوانان در تاریخ ۱۷ دی ۱۳۹۹ وزارت اقتصاد و امور دارایی دولت یازدهم اقدام به تدوین پیش نویس اساسنامه صندوق اندوخته جوانان کرد و به هیئت دولت داد، اما این اساسنامه هم راه به جایی نبرد.

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی و از نمایندگان حاضر در مجلس هفتم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: همه چیز در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پیش بینی شده است به شرطی که اجرایی شود.

حسینعلی شهریاری

وی بیان کرد: برای تسهیل ازدواج جوانان یکی از مسائل مهم اشتغال جوانان است، چون تا مشکل اشتغال و مسکن جوانان حل نشود هر چقدر شعار بدهیم به جایی نخواهد رسید. این قوانین در دولت اول احمدی نژاد تصویب شده، اما الان سن ازدواج در دختران و پسران افزایش جدی پیدا کرده است که علت اصلی آن نبود اشتغال است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: اشتغال باید طوری باشد که بتوان یک زندگی دو نفره را اداره کرد و زوج‌ها بتوانند در ابتدا یک منزل در شان خود اجاره کنند و بتوانند زندگی خود را اداره کنند، اما هیچ کدام از این‌ها فراهم نیست.

نماینده مردم زاهدان در مجلس بیان کرد: ما هر چه قانون تصویب کنیم فایده ندارد. اگر مسائل مسکن و اشتغال حل شود صد در صد جوانان ازدواج می‌کنند.

وی در پایان گفت: تمام ساز و کار‌های قانون جوانی جمعیت انجام شده است و قوه قضاییه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و تمام ارکان دولت پای کار هستند.

مجلس یازدهم با تصویب قانون جوانی جمعیت در ۱۹ آبان ۱۴۰۰ قوانینی برای اشتغال و مسکن زوج‌ها در نظر گرفته است، اما تصویب قانون جدید نمی‌تواند باعث الغای قانون قبلی شود.

حسین نوش آبادی نماینده مردم ورامین در مجلس یازدهم که در زمان تصویب قانون تسهیل ازدواج جوانان در مجلس هفتم هم حضور داشت، گفت: این قانون مثل سایر مقولات دیگر توسط دولت‌های قبلی و با توجیهات مختلفی که داشتند، تصویب نشد.

حسین نوش آبادی

وی ادامه داد: قانون تسهیل ازدواج جوانان و تکالیفی که برای بسیاری از دستگاه‌ها معین شده کمک می‌کرد تا بساط ازدواج آسان به وجود آید و جوانان بتوانند تشکیل خانواده دهند، اما متاسفانه بسیاری از دستگاه‌ها از اجرای این قانون شانه خالی کردند. شاید فقط بانک‌ها توانستند بخشی از تعهد خود را عمل کنند آن هم در تسهیلات بانکی، اما سایر بخش‌ها قصور کردند.

نوش آبادی اظهار کرد: این قانون همچنان به قوت خود باقی است و قابلیت اجرا دارد و دولت هم باید این امر را جدی‌تر بگیرد. با توجه به تحرکی که در دولت سیزدهم به وجود آمده باید تمام نهاد‌ها به ازدواج به عنوان یک موضوع مهم در فرآیند تکوین شخصیت افراد، رشد جمعیت و حفظ سنت‌های دینی و فرهنگی توجه کنند.

نماینده مردم ورامین بیان کرد: امروز جوانان ما مایوس از تامین سرپناه برای خود هستند. مهمترین مسئله برای ازدواج جوانان توجه به تامین مسکن جوانان است. یک جوان که امروز دغدغه اصلی‌اش مسکن است چطور می‌تواند ازدواج کند حتی آن‌هایی که تشکیل خانواده داده‌اند هم نگران هستند و این امر یکی از دغدغه‌های مهم جامعه ما است.

نوش آبادی درباره خاک خوردن ۱۷ ساله قانون تسهیل ازدواج جوانان اظهار کرد: یکی از دلایل اجرایی نشدن این قانون این است که مجلس نظارت کافی نداشته است. کمیسیون‌های اجتماعی، فرهنگی مجلس باید این قانون را دوباره به جریان بیندازند و مقصران را شناسایی کنند، چون اگر اجرایی می‌شد الان وضع به این گونه نبود. مقصر آن کسانی هستند که ترک فعل کردند.

وی ادامه داد: هم مجلس و هم دولت باید قوانینی که در حال خاک خوردن هستند و یا تفسیر به رای شدند و مورد غفلت قرار گرفتند را مجدد اجرا کنند.

نماینده مردم ورامین گفت: در مورد صندوق اندوخته ازدواج جوانان خیلی کوتاهی شد. این صندوق می‌توانست پشتوانه‌ای برای جوانان در حوزه مسکن و ازدواج باشد. این امر یکی از تکالیفی بود که به دولت محول شده بود، اما اینکه بانک‌ها و سایر بخش‌ها چه کمکی کردند باید واکاوی شود چرا که باید عواملی که در این زمینه کوتاهی کردند و باعث شدند سن ازدواج بالا برود و جمعیت کاهش یابد، مشخص شوند.

نوش آبادی افزود: اگر می‌خواهیم کشور در ریل قانون قرار بگیرد باید عوامل و کسانی که ترک فعل قانونی انجام دادند، شناسایی شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: برای راه اندازی دوباره قانون تسهیل ازدواج جوانان کمیسیون‌های مربوطه باید اقدام کنند. باید بر اجرای قانون نظارت شود. ما مشکل تصویب قانون نداریم، اما اجرای این قانون مشکل دارد. اجرای قانون به افزایش نظارت مجلس و بخشی هم به دولت برمی‌گردد تا دوباره نهاد‌های مربوطه را به خط کنند و بیایند وظایفی را که بر عهده‌شان بوده را جبران کنند.

نوش آبادی بیان کرد: قوانین جدید جایگاه خود را دارند و قوانین قبلی را منسوخ نمی‌کنند، اما گاهی مکمل یکدیگر هستند. در بحث تنقیح قوانین باید قوانین معارض را اصلاح و پالایش کنیم، اما بحث جوانی جمعیت که در همین مجلس هم تصویب شده را چه کسی باید اجرا کند. مجری که مجلس نیست. مجری دولت است و باید ظرفیت‌های خود را به کار گیرد.

وی با بیان اینکه ضعف قانون‌های قبلی در نظارت و اجرای قانون است، گفت: ما هر هفته در مجلس قانون وضع می‌کنیم. هفته‌ای نیست که مصوبات قانونی نداشته باشیم. یکی از اشکالات ما تولید قانون است. وظیفه مجلس قانون گذاری است و دولت که باید آن را اجرا کند به اجرای قوانین نمی‌رسد چرا که روز به روز قوانین اضافه می‌شود و دولت به دلیل موانع، مشکلات و محدودیت‌ها نمی‌تواند از عهده اجرای قوانین بربیاید.

نوش آبادی در پایان گفت: مشکل الان ما فقط قانونگذاری نیست. در برخی مواقع خلا قانونی داریم، اما انباشت قانونی، نبود اجرا و نظارت مشکل ما است.

گزارش از محمد امیرحسینی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Milad
۲۲:۰۳ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
دست های کوچکش به زور

به شیشه های ماشین شاسی بلند حاجی می رسد

التماس می کند : آقا… آقا “دعا ” می خری؟

و حاجی بی اعتنا تسبیح دانه درشتش را می گرداند

و برای فرج آقا “دعا ” می کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
این قانونها اگه تصویب میشد جوانها پاکدامنتر میماندند دیگه نیاز به گشت ارشاد نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
پسرای مجرد گوش کنید
اگر بحث مهریه و آبرو نباشه ۹۸ درصد مردای متاهل دنبال طلاق و فرارن
ازدواج در ایران شامل دوکلمه اس
اسارت و مدارا
Iran (Islamic Republic of)
MD
۱۶:۲۶ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
بله صد در صد همینه .... پس مجرد میمانیم

#من_ مجرد_میمانم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
خانمای الان و از خودشون بدتر خونوادهاشون توقعات فضایی دارن
اول اینکه باید خوشگل باشیم مثل ارسلا قاسمی و رضا گلزار
دوم اینکه ماشین و خونه داشته باشیم
سوم اینکه کار ثابت یا کاسب مغازه دار باشیم
خوب شماها کلاهتونو قاضی کنید با این توقعات چه کسی میتونه ازدواج کنه کسی این شرایطو داره که پدرو پدر جدش کارخونه دار یا پولدار باشن
ما مردا میخایم ازدواج کنیم ولی خانما به شدت توقعاتشونو بردن بالا با این وضع پیش بریم خانما کسی بیشتر از خودتون ضرر نمیکنید شماها با این توقعات به مرداهم ضربه میزنید امیدوارم طرز فکرتون عوض بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
یه جوری صحبت از سنت بودن ازدواج میکنید انگار اون زمان مسکن چند میلیاردی و ماشین چند صد میلیونی و تورم پس انداز خرد کن و بیکاری و مهریه نجومی و حقوق بی فایده و پول بی ارزش وجود داشته .بله اون زمان مشکلات زیادی بود کم آبی ، جنگ ، و هزار و یک مشکل دیگه که در وجودشون شکی نیست . ولی دو چیز وجود داشت به اسم توافق و ترس از خدا و آخرت که با توقعات (بعضی ) خانم های الان که هر پسری باید در حد آیدل های کره ای زیبا دارای حداقل ۱۰ میلیارد سرمایه ، داری بنز اس کلاس ، کاخ توی شمال ، و... باشه که تازه بازم ناراضین و حاضر نیستن یه نگاه به خودشون بندازن . با یه حساب سر انگشتی اگر واقع گرا باشی حداقل با انتظارات خانم های الان ۴،۵ میلیاردی باید سرمایه داشت تا به تشکیل زندگی فکر کرد که اونم آخرش به خاطر مهریه سر از زندان در میاری . الان که دیگه ازدواج چه عرض کنم شده تجارت! . دو سه سال دیگه سود آوری ازدواج از سهام تسلا وتویوتا هم بیشتر میشه و جالب تر اینه که این کار رو هر طوری انجام بدی توی اسلام دزدی محسوب میشه ولی اگه یه خطبه عقد جاری بشه شوهر رو به خاک سیاه بنشونی هر چی داره و نداره رو هم ببری از صبح تا شب بری روی مخش ، اصلا بزنی بکشیش کاملا حلاله و حقه و مرد هم اندازه یک قاشق در اسلام حق ندارد و باید دلش خوش باشه که نصف دینش کامل شده واقعا مرحبا به این عدالت
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۲۲ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
داداش آروم باش یه نفس بگیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
میشه شما و امثال شما همه خانم ها رو با هم جمع نکنی و به جاش بگی بعضی از خانم ها........!؟ ما هم می تونیم همه مردها رو با هم جمع کنیم و بگیم مردها فلان فلان هستن. منتها انصاف و معرفت سرمون میشه و مثل شما و امثال شما بی انصاف و بی معرفت نیستیم.
شما و امثال شما لقمه اندازه دهنتون بردارید بی شک مشکلات قابل حل میشه براتون..... بعضی از شما مردها دست کمی از بعضی از خانم ها ندارید مثلأ اینکه توقع دارید زن مورد علاقتون هم بسیار زیبا و هم بسیار خوش اندام باشه در کنارش هم خوش اخلاق باشه خب وقتی اینطور راجب زن جماعت فکر میکنید پس قطعأ طرف مقابل شما می تونه راجب شما اینطور فکر کنه که شما هم باید خونه داشته باشید هم ماشین و هم کار پر درآمد..... توی این دنیا هر طور نگاه کنی و هر طور فکر کنی واکنشش رو هم خواهی دید. پس مغرورانه و خودخواهانه و ناعادلانه نگاه نکن و فکر نکن و قضاوت نکن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
آفرین به این پیام
ایران بزرگترین تبعیض و نامردی در حق مردهاست
مهریه و نفقه و اجرت المثل وظیفه مرد و شوهره
زن اگه میلیاردر باشه میتونه یک ریالشم خرج خونه نکنه
حقوق بازنشستگی پدر متوفی فقط به دختر مجرد میرسه اونم تا اخر عمر
زنها سربازی ندارن
زنهای کارمند انتقالی و جابجایی و ماموریت سخت ندارن
فقط زاییدن دارن که اونم قبلا سخت بود که ۷ هشت تا بچه میاوردن الان یه بچه میارن اونم با سزارین و دهها میلیون پول عمل زایمان راحت در بهترین بیمارستانها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
شمایی که گفتین زنان رو با هم جمع نکنین اول پیام رو بخونین توی پرانتز نوشته بعضی .!!! بعد راجع به انصاف و معرفت حرف بزنید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
ناشناس ۱۷:۲۵ شما وکیل وصیش هستی که رفتی پشت تربیون؟ پس از طرف من ازشون معذرت خواهی کن که با دقت نخوندم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
دختری که مهریه سکه میخاد انهم ازپنج سکه بالا از روی تجربه میگویم ان خانم زن زندکی نیست مجرد بمان،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
شرایط ازدواج بسیار سخت شده، از طرفی شرایط اقتصادی و از طرف دیگه توقعات بیش از اندازه دختر ها و خانوادشون مانع ازدواج شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
۹۹ درصد زنها بعد از ازدواج دنبال دوچیزن
کشتن و قتل خونواده شوهر
خوردن و خوابیدن و ارایش و پز
کوچکترین حرفی هم بهشون بزنی میگن ما دختر ملکه الیزابت هستیم و مهریه ۱۱۴ سکه ای میخوایم
هیچ دختری تو ایران لیاقت ۵ تا سکه هم نداره
برید از زنهای اروپایی یاد بگیرین روزی ۱۵ ساعت دوشادوش شوهر کار میکنن نفقه و مهریه هم‌نمیخوان قیافه شونم ۵۰ برابر دخترای ایرانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
هر وقت حماقت به اوج خودش رسید انسان سراغ ازدواج میره
تعجب آور ترین چیز دنیا پسر ایرانیه که خونه داره ماشین داره کار داره ولی سراغ ازدواج میره
ازدواج برای این جور پسرا یعنی خرید سرطان
اخه مگه درد بی درمون دارید وقتی همه چی دارین و دنبال ازدواجید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
دختره مهریه اش تو سال 95 چهارده سکه بود پسره به خاطر مامانش میخواست طلاقش بده تازه می گفت پنج سکه اش را بیشتر نمیدم !! اگه پنج تا بود احتمالا می گفت هیچی نمیدم ول کن برو!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۵ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
یک جریان تلخی که برای خودت یا نزدکانت اتفاق افتاده نمیتواند قاعده باشد. برای همه ما در امور مختلف اتفاقات تلخ افتاده ولی باعث میشه بگیم فلان کار خوب نیست. مثل این میمونه طرف در سفر تصادف کنه و از آن به عبد بگوید سفر بدرد نمیخورد و...... بله ماشینت رو عوض کن. رانندکی ات را بهتر کن و...
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۸:۴۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
مشکلی با ازدواج نداریم شماها به خانمها باید بگید که توقعات زیادی نداشته باشن وقتی پدر و مادر و خود دختر توقع خیلی خیلی زیادی دارن خوب پسراهم دلسرد میشن تن به ازدواج نمیدن وقتی همدلی کنن قناعت باشه طاقت باشه چرا منه جووون ازدواج نکنم وقتی میبینم خونواده دختر میلیاردی توقع دارن منم زده میشم به ازدواج فکر نمیکنم شماها باید فرهنگ زندگی ساده رو به خونواده ها یاد بدید خیلی خیلی توقعات دخترا زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
شما اگر لقمه اندازه دهنت برداری می تونی و میشه که ازدواج کنی
Iran (Islamic Republic of)
هیچ
۰۸:۴۹ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
آقای میلاد چقدر نظر خوبی دادن احسنت حرف حق گفتی

من موندم کیا به نظر ایشون رای منفی دادن آقایون خانما شما چه فکردی کردید رای منفی دادید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
اگه جامعه با ارزو و حرف درست میشد
الان ۸۵ میلیون پیامبر داشتیم با کشوری شبیه سوییس
برادر من اینجا دخترا دنبال چاپیدن و خوردن و خوابیدن و پز دادن هستن
قبل ازدواج میگن یه کاسه آب و نون خشک و یه جرعه محبت کافیه بعد از ازدواج پدرتو در میارن
دیدم که میگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
قانون تسهیل ازدواج ، شغل ، مسکن ، فرزند آوری ، تغذیه ارزان فقط روستای خاکی با تقوا و طبیعت سازگار والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
عمده مشکل جوانان برای ازدواج و بخش زیادی از افراد متأهل، مسکن مسکن مسکن (خانه خانه خانه) است والا با قناعت و سبک زندگی صحیح و همدلی و... میتوان از خرج ما یحتاج روزانه بر آمد.
Iran (Islamic Republic of)
نازنین
۱۶:۴۹ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
درود و هزاران درود به مجردی

تو این اوضاع درهم من اصلا به ازدواج فکر نمیکنم با اینکه کارمند هستم

دوست دارم فرد گراباشم و تنها ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
برادر عزیز،من هم معلم هستم و خودت میدونی حقوق معلم چقدر کمه.و قبلا مثل خودت فکر میکردم.تا اینکه یه دختر خیلی مهربون و بساز گیرم اومد،الان وضعیتم عالیه......درسته دختر مهربون و کم توقع کمه ولی بگرد و توکل کندبر خدا و متوسل شو به امام زمان
Iran (Islamic Republic of)
Mi
۱۳:۵۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
یکی از آشناهامون پارسال ازدواج کردن چقدرن هزینه کردن دقیقا یه سال شده طلاق گرفتن و پسره هر دوماه یه دونه سکه داره مهریه میده دختره هم وضعش خوب شده

بعد شما میگید ازدواج کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
۱۷ سال دیگه ؟؟؟ من حتی فکر نمیکنم دهه ۳۰ زندگیمو ببینم با این وضعیت روزگار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
مسکن؟ منظورتون استامینوفن هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
با سلام طرح ساماندهی کارکنان دولت چیشد؟؟ بیچاره نیروهای شرکتی که امنیت شغلی ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
17سال دیگه صبر کنید قانون تسهیل ازدواج پیرمردها را تصویب کنید.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۱۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
نظرات همه نوشتید درست ولی من متفاوت با شما خانه دارم ماشین دارم کار دارم درامد دارم ولی هرکی دختر پیشنهاد میده برام قیافه نداره یا مشکلی داره یا ایراد گیره یا بدرد نخوره حالا چه راهی خوبه یه دختر یا زن طلاق گرفته خوبی پیدا کنم
Iran (Islamic Republic of)
K
۱۳:۴۹ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
شما مشکل عقلانی دارید که به دختر مردم عیب میزارید اگه عقل درست و حسابی داشتید به مردم عیب نمیزاشتید حالا ازکجا معلوم شایدخودت عیبی چیزی داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
خالی نبند اگه کسی آدم سالمی باشه و امکانات شمارا داشته باشه دختر خوب هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
چه اعتماد به نفس کاذبی داره شما.........!
یه باره بگو هم خدا رو میخوام هم خرما رو.
شما اصلا از فکر ازدواج بیا بیرون چون باید اهلش باشی که متأسفانه نیستی.
Iran (Islamic Republic of)
Idin
۱۱:۵۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
درود به مجردی در لحظه زندگی کنیم به نظر من تو این اوضاع گرونی و وضعیت بد کار و اشتغال و بازار و اقتصاد و اجاره های بالای میلیونی
مجرد بمونیم فکرمون راحته و مامجردیم این همه فکروخیال داریم چه برسه متاهل باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
آفرین پسر.به همین فکر و راهت ادامه بده که ۱۰۰ درصد پسرای متاهل هم حسودیتو بخورن
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۴:۲۳ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
حرف حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
خود فریبی نکنید در مجردی هم مشکلات زیاده مخصوصا روحی روانی
از دواج سنت رسول خداست ودستور صریح خدا در سوره نور آیه 132
رزق ورزوی هم خود خدا تضمین کرده
قرنها انسانها بامشکلات خردوکلان ساختند و ازدواج کردند و نسل ها حفظ شدن
البته سختی روزگار مشهود است ولی تنبلی هم نباید کرد در همین شرایط خیلیها ازدواجهای موفق دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
لطفا" برای ازدواج مجدد ما متاهل ها هم فکری بکنید من فکر می کنم تنها یک زن برای زندگی مشترک کافی نیست و نیاز به ازدواج مجدد دارم ولی به علت گرانی و تورم مشکل مالی دارم چرا دولت برای ما تسهیلات فراهم نمی کند اگر مسکن رایگان و یارانه کافی در نظر گرفته شود بنده تا داشتن سه همسر دیگر هم آمادگی کامل دارم.با تشکر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
برای دادن مالیات میگی درآمد ندارم
برای کار کردن میگی توان ندارم
برای جهاد میگی مریضم
برای خمس میگی پولی ندارم که خمس و زکات بدم
ولی برای ازدواج مجدد و مفت خوری آماده ای
امثال شماهارو باید فرستاد اردوگاه کار اجباری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
آهان یعنی دولت به جای کمک به جوانان بده به تو پررو؟؟نو که پول نداری آمادگی کامل داری؟ بعد آمادگی ناکامل چیه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
بترکی ایشاله از طرف همه خانوما
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۳:۵۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
چه خوش اشتهایی یه وقت رودل نکنی حاجی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
خخخ خداقوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
یا خدا...........!
خیلی خوش اشتهایی رودل نکنی یه وقت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
و من الله توفیق، من هم میخام، بهترین لذت دنیا ازدواجه، من ازدواجی هستم، مجردا خودشون ده تا ازدواج سفید دارن، ادای خوبا رو در نیارید، من متاهلم و ازدواج دوس دارم، رو ۴ تا همسرمم غیرت دارم، کاش میشد ۵۰ تا بچه داشته باشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
16:50خالیییییییی نبنننند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
بحث ازدواج و فرزند آوری نتیجه تصمیمات و طرح های اشتباهی است که در مجلس تصویب میشه.الان برای آزمون های استخدامی هیچ امتیازی برای مجردها ندادن تا بعد از استخدام شدن به فکر ازدواج باشند.اومدن به متاهل ها امتیاز دادن تا برای افزایش جمعیت ، بچه دار بشوند در صورتی که این یه طرح اشتباهی است متاهلی که دو فرزند دارد با این گرونی ها دیگه به فکر بچه دار شدن نمیباشد در صورتی که باید به فکر آمار مجردهای بیکار باشند به فکر متاهل هایی هستند که یکی از زوجین شاغل نیست..واقعا مزخرفتربن طرحی که دولت تصویب کرده همین امتیاز به متاهل ها میباشد چون مجردها برای استخدام شدن در این آزمون ها هم باید با داوطلبین سهمیه دار ایثارگر رقابت کنند که راحت و بدون دغدغه استخدام میشوند و هم باید با متاهلینی که بهشون امتیاز دادند..هیچ عدالتی در این کشور وجود ندارد.شغل های دولتی فقط برای یه عده سهمیه دار و امتیاز دار شده..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
دقیقا بگو اونی که ازدواج کرده احتمالا یه پدر پولدار پشتش بوده که وارد زندگی متاهلی شده حالا امتیاز تاهلی و استخدامم بهش میدن بقیه هم برند سماق بمکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
عزیزان ما خانوما خیلی آش دهن سوزی هم نبستیم که غصه میخورید مجردید

الان یه درد دارید بعد ازدواج هزار و یه درد دارید

ولی اگه دنبال بلایید امیدوارم خونتون بی بلا نمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
برابر قوانین ایران مهریه حق زنه
جهیزیه وظیفه شوهره
نفقه و اجرت المثل وظیفه شوهره
حمالی هم وظیفه شوهره
بخور بخواب و طلبکاری هم وظیفه زنه
زن اگر حقوق بگیره میلیاردر هم باشه میتونه خرج نکنه هزینه هم نده
واقعا خسته نباشید با این قانونتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
حق طلاق با مرده
اجازه کار ، بیرون رفتن با مرده
کارای خونه وظیفه زنه
9 ماه حاملگی و بیدار خوابی و تربیت بچه وظیفه زنه

مهریه رو هم هرچی در توانت هست بزن زورت که نکردن زیاد مهر کنی اگه زیاد مهر میکنی حتما دختر و خانوادش یه مزیتی دارن که حاضری بدی

جهیزیه هم دوطرفست
تازه سیسمونی که بچه مرده خانواده زن مجبوره بده

نفقه رو هم هر کس طبق توانش میده خودم تا حالا تو این 5 سال چیزی به اسم نفقه نگرفتم
یه زندگیه دوتایی کنار هم برا ساختنش داریم تلاش میکنیم

شماهم تو انتخابت دقت کن تا یه شریک برا خودت پیدا کنی نه یه سربار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
مهریه باید حذف بشه
تنها کشوری هستیم که بابت اشتباه در انتخاب همسر باید محاکمه و مجازات بشی و تا آخر عمر غرامت بدی
مهریه در کشورهای عربی با بالاترین سرانه درآمد در جهان برابر سنت پیامبر ۱۳۰ میلیون تومن ثابته
در ایران حداقل ۱۱۴ سکه یعنی یک و نیم میلیارد
البته نفقه و اجرت المثل هم هست
Iran (Islamic Republic of)
حاجی
۱۲:۵۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
البته ۱۱۴ سکا امسال یک و نیم میلیارده سال بعد ۴ میلیارد میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
تو به خاطر کلاهبرداری خودت محاکمه میشی کسی که مهریه زیاد تعیین میکنه و قصد دادنش را نداره مثل کسی میمونه که چک بی محل میکشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
درآمد با هزینه ها تناسب ندارد.

تورم سبب پودر شدن پس اندازها می شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
شما فکری به حال تورم و بیکاری و مسکن بکنید مشکل ازدواج خودش حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
Milad
۱۱:۰۳ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
خانما از یه جوون ۲۰ خورده ای ساله خونه میخان ماشین میخان طلای ۱۰۰ میلیونی میخان اگه خانم میخاد ازدواج کنه نباید از زندگی مادیات بخاد اینهارو باکمک همدیگه باید بدست بیارن وگرنه همه مردم ایران ن خونه دارن ن ماشین و ن طلای میلیونی با این طرز فکری که خانما دارن ن تنها ازدواج نمیکنن بلکه پسراهم نمیتونن اقدام کنن تا آخرعمرشون مجرد وتنها میمونن تاآخر که پدر ومادر کنارشون نیست از همه مهمتر هم پوشش خیلی از خانها خوب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
خب نرن سراغ دختری که پوشش خوبی نداره توقعش هم بالاست ضمنا وضع دخترها بدتر از پسرهاست چون اگه پسر هیچی نداشته باشه بازدختر مجبوره جهیزیه داشته باشه بدون وسایل نمیشه زندگی کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
ازدواج هم برای خانواده آقا پسرها سخت شده هم برای خانواده دختر خانم ها...... هر خانواده با مشکلات خودشون دست و پنجه نرم میکنن.
پس مغرورانه و خودخواهانه کسی رو قضاوت نکن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
آره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
پاداش من بازنشسته فرهنگی را بعداز یک سال پرداخت نمی کنید بعد چگونه می خواهیدازدواج تسهیل شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
دولت باید کارت صلاحیت ازدواج و صلاحیت فرزنداوری بده
کسی که اراذل اوباشه.معتاده.بزه کاره.توان عقلی.مالی.عاطفی.علمی نداره حق ازدواج و فرزندآوری نداره
قرار نیس ایران به پاکستان تبدیل بشه با ۱۰۰ میلیون گدا
ما ۳۰ میلیون جمعیت باسواد و مرفه و مفید میخوایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
من می‌خوام ازدواج کنم ولی مشکل مالی دارم نمیتونم جالبتر اینکه یارانه منو قطع کردن و جالبتر اینکه به صاحب خونه مون که مالک چند واحد آپارتمان در تهران هستش یارانه میدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
اشتباه نکنیا ازدواج نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
با دل صاف ونیک پاک وتوکل بخدا ازدواج کن البته باشغل ثابت بقیه ش درست میشه.
گرفتار وسوسه شیطان نشی که میگه ازدواج نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
نه نه نه یه وقت عقلتو ندی دست دهن مردم اشتباه نکنی اصلا ازدواج نکن چون توای اوضاع اصلا صلاح نیست ازدواج کنی من خودم ۳۰ سالمه مجردم و به ازدواج فکر نمیکنم اونایی هم که میگن ازدواج کن خدا بزرگه و نمیدونم ازین حرفا همش حرفه حواستو جمع کن
Iran (Islamic Republic of)
..
۰۹:۴۸ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
از هر ۳ ازدواج یکی منجر به طلاق و جدایی می شود .

این آمار واقعاً بالاست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
یه وام ازدواج رو به جوانان با بدبختی میدن ضامن و فلان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
اتباع غیر مجاز رو محترمانه از کشور خارج کنید
اتباعی که کوچکترین خلافی انجام میدن از کشور اخراج کنید
ازدواج و فرزندآوری رو محدود کنید
چرا برای اخذ گواهینامه و دادن رای باید مدرک سنی و سوء پیشینه و معاینه چشم داشته باشی ولی واسه ازدواج و بچه اوردن هیچی نمیخواد؟
متاسفانه ازدواج زودرس و فرزندآوری مختص فقراس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
مملکت عجیبی داریم
اونایی که نباید ازدواج کنن دوسه بار ازدواج میکنن و فرت فرت بچه میارن
اونایی که باید ازدواج کنن و نسلشون زیاد بشه مجرد میمونن
خدا به داد آخر مملکت برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
مشکل اصلی حقوق نداشتن کار و امنیت شغلی منفی صفر
حقوق به شدت کم کارگر
یه مسئله خیلی مهم اینه که الان وام ازدواج رو هم بانکها نمیدن دو تا دوتا ضامن میخان با حقوق دورقمی بعد شما چطور میگید ازدواج کنید
تو جامعه امروزه ما فرد گرایی و تنها شدن به شدت زیاد شده چون شرایط رو میبینیم و دلسرد میشیم
Iran (Islamic Republic of)
Milad
۰۸:۵۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
دولت به این تولید کننده ها سخت بگیره قانون بزاره برای استخدام کارگر
چرا چون من ۶ ماه یه جا کار میکنم رئیس شرکت نگه خوش اومدید ما حقوق نمیتونیم بدیم یا صدتا بهونه برای اخراج کارگر بدبخت میاره تا میایم به جایی عادت کنیم تعدیل میکنن این چه وضعه کاره بعد مبگید چرا جوونا بیکارن چرا ازدواج نمیکنن باالله من اگه بدونم کارم ثابته ازدواج میکنم کیه از ازدواج بدش بیاد ازدواج نیازه هر زن و مردیه اصلا زن ومرد برا همدیگه خلق شدن ولی چه کنیم که شرایط خوب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
بیکاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
پول نداریم
Iran (Islamic Republic of)
پرسنال
۰۸:۴۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
جوان ها مشکل ازدواج ندارن، مشکل اصلیشون نبود کار و امنیت شغلی و بیمه هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
ده سال دنبال شغلم ایران پر از اتباع افغانی هست که با نصف قیمت کارها را میدزدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
ن کی میگه نصف قیمت اتفاقن افغانیا دارن حقوق کامل میگیرن جای خوابشون فراهم ۳ وعده غذایی فراهم این ماییم که ۶ ماه یه حا کارمیکنیم با هرشرایطی تازه عادت میکنبم میگن خوش اومدید میندازن بیرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
افغانی اوردیم سر ساختمان اول که باید بریم دنبالشون بیارم محل کاربعد هم بااین مزدها دوباره باماشین ببریم محل استراحتشون!!! والا الان فوق لیسانس مهندسی در اداره دولتی هرگز همچین سرویس ایاب وذهاب وماهار وصبحاته نداره!! حقوقم همینطور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
من اگه کارگر بخوام حتما افغانی میگیرم چون دغل نیست و درست کار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۱۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
خب مگه اونا حق شمارو خوردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
حقوق یک معلم در شان و جایگاه والاش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
ساعت کاری معلم هم در شانش نیست
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۴:۰۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
به خدا زیاده خواهید ...کجا و کدوم شغلی برای تعطیلات و سه ماه تابستان به کارمندانش حقوق میده...واقعا زیاده برای شما معلمین زیاده خواه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
مرد خوب کم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
زن خوب کم هست
Iran (Islamic Republic of)
بنیامین
۰۹:۲۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
زن خوب خیلی خیلی کم هست با این وضعیت پوششی که دارن خانما جوری پوشش دارن که انگار انسانهای اولیه هستن کاری به دین و مسلک ندارم ولی پوشش خیلی از خانمها قابل تحمل نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
قبول دارم که مردهای بد هم هستن، ولی تعداد زن های بد خیلی بیشتره! در واقع به نظر من از هر 1000 تا دختر شاید فقط یکیش بدرد ازدواج بخوره و مناسب باشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
ناشناس ۱۲:۳۲ شما با این حساب و کتابی که کردی ده تا هم نگفتی صد تا هم نگفتی رفتی رو هزارتاااااااااااااااا.........؟!! موندم این نظریه شخصی رو از کجا درآوردی گفتی...........!؟ مراقب باش ترورت نکن به خدا حیفی اینطوری از دست بری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
ما که ازدواج کردیم و بچه هم داریم و با هزار مکافات الان نیروی شرکتی اداره ای هستیم رو تبدیل وضعیت کنید بعد بیاید راجع به این حرفها بگید
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۰۷:۳۹ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
من ۲۶ سالمه میخام مجرد بمونم چون با این وضعیت اجاره و اقتصاد وگرونی به ازدواج فکر کردن هم اشتباهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
ازدواج برکت وروزی باخودش میاره وخدا روزی رسان هست.
همیشه مشکلات بوده و همه بنده های خدا هم همینطوری زندگی کردند.
از خیالبافی و توقع زندگی بی عیب ومشکل و پر از رفاه بجایی نمرسید.
همه مشکل تو زندگیشون دارن ولی صبر و گذر زمان و تلاش آروم آروم زندگی رو بهتر میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
بهترین تصمیم را گرفتی به حرف کسانی که به خدا حواله می کنندگوش نکن اینها شکمشان سیر است وازمشکلات زندگی بی خبرند
Iran (Islamic Republic of)
wqeqw
۱۳:۲۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
فقط مجردی--- شعار ندین
آخرین اخبار