در حالی که به روزهای پایانی تابستان نزدیک می‌شویم، اما بسیاری از مستاجران به دلیل سخت‌گیری‌های بانک‌ها هنوز موفق به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن نشده اند.

 یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حمایتی دولت برای مستاجران، پرداخت وام ودیعه مسکن بود که بسیاری از افراد برای دریافت آن حساب‌های ویژه‌ای باز کرده اند و با توجه به آنکه میزان این تسهیلات امسال در تهران به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده، استقبال از آن بیشتر شده است.

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که امسال با وجود آنکه وزارت راه وشهرسازی وهمچنین بانک مرکزی دستورات ویژه‌ای برای پرداخت وام ودیعه مسکن به بانک‌های عامل داده بودند، اما بانک ها در این بخش همکاری مناسبی نداشته اند.

هیچ بانکی پرداخت تسیهلات ودیعه مسکن را  قبول نمی کند

در همین رابطه فریدونی یکی از مستاجران به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده است که امسال هیچ یک از بانک‌ها برای پرداخت وام ودیعه مسکن همکاری نکردند.  پس از تایید اطلاعات توسط وزارت راه وشهرسازی به هر بانکی که مراجعه می‌کردم اعلام کرد که منابع نداریم و به ما ابلاغ نشده است.

او گفت: در دو ماه گذشته به هر بانکی که رفته ام موفق نشده ام که این وام ۱۰۰ میلیون تومانی را دریافت کنم. از طرف دیگر امسال با وجود آنکه مصوبه افزایش نیافتن نرخ اجاره بیش از ۲۵ درصد را داشته ایم، اما مالک ما نرخ اجاره را بیش از ۴۰ درصد افزایش داد و همین موضوع باعث شده که به حاشیه تهران رفته و واحد کوچک تری را اجاره کنم.

بانک ها برای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ودیعه ۲ ضامن رسمی در خواست کرده اند

همچنین روغنی یکی دیگر از مستاجران که چند ماهی دنبال وام ودیعه مسکن است می گوید: بعد از تکمیل اطلاعات به چند بانک مراجعه کردم، اما  به بهانه‌های مختلف در خواست من را رد می کنند. یکی از بانک‌ها که درخواست وام را قبول کرده اعلام کرده است که دو ضامن رسمی، کد رهگیری، سند خانه، فیش حقوقی و نامه از محل کار برای کسری حقوق باید همراه مدارک خود بیاورید.

او گفت: من راننده تاکسی اینترنتی هستم از کجا این مدارک و ضامن را بیاورم؟ مگر اصلا طبق قانون جدید بانکی برای ۱۰۰ میلیون تومان ضامن می‌خواهند؟

روغنی گفت: تاکنون برای دریافت این تسهیلات هزینه زیادی کرده ام آیا این انصاف است برای یک مستاجر که برای پرداخت رهن خانه به این وام نیاز دارد، این میزان سخت گیری انجام شود؟

براساس این گزارش دولت برای کنترل بازار اجاره امسال بسته حمایتی تهیه کرده که یکی از این موضوعات در این بسته تامین اعتبارات ۴۰ هزار میلیارد تومانی برای ودیعه مسکن بوده که تاکنون بانک‌ها در این حوزه همکاری لازم را نداشته اند.

پیش از این هم محمود محمود زاده معاون سابق مسکن وساختمان وزیر راه وشهرسازی به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود که بانک‌ها باید در پرداخت تسهیلات همکاری لازم را داشته باشند و طبق قانون نباید به هیچ عنوان اقدام به دریافت سند خانه و یا ضامن رسمی کنند.

تنها ۱۰ درصد از متقاضیان  موفق به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن شده اند

در همین خصوص عبدالله اوتادی عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشوری گفت: پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن هیچ تاثیری در بازار اجاره مسکن نداشته است. با وجود آنکه اعلام کرده اند سخت گیری وجود دارد همچنان شاهد آن هستیم که برخی از وام گیرندگان از طریق قرارداد‌های صوری وام ودیعه مسکن را دریافت کرده اند.

به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشوری، طبق بررسی‌های میدانی کمتر از ۱۰ تا ۲۰ از درخواست کنندگان وام ودیعه توانسته اند این تسهیلات را دریافت کنند.

او می‌گوید: تسهیلاتی که امسال در نظر گرفته شده کمتر از ۲۰ درصد از رهن یک واحد مسکونی را در برمی‌گیرد به طور مثال میزان رهن یک واحد مسکونی ۵۰ متری در یکی از مناطق متوسط تهران کمتر از ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان نیست در حالی که اگر مستاجری موفق شود این تسهیلات را دریافت کند تنها ۲۰ درصد از نرخ رهن را آن هم با سود ۱۸ درصدی می‌تواند تامین کند.

به موجب مصوبه شورای پول و اعتبار و از محل تسهیلات ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن به منظور حمایت از مستاجران، در سال جاری تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات کمک ودیعه مسکن از طریق معرفی وزارت راه و شهرسازی توسط بانک‌های عامل پرداخت می‌شود. سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان مصوب و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است. نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد و طول دوره بازپرداخت پنج ساله است.

 باوجود آنکه از ۱۲ خرداد ثبت نام از متقاضیان برای دریافت این تسهیلات آغاز شده، اما کمتر مستاجری تاکنون موفق به دریافت این تسهیلات با شرایط سخت بانک‌ها شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید علی
۰۸:۴۲ ۲۷ شهريور ۱۴۰۱
دلتون خوشه
چه وامی
سرکاریه
اصلا چرا این موضوع اجاره اساسی بررسی نشه کنترل نشه که بخوان وام بدن
دیگه توی تهران نمیشه زندگی کرد
یه کارمند چقد حقوق میگیره؟ چقد باید قسط بده؟ تا کی باید بدوه دنبال وام برای تمدید خونه؟ تا کی باید خونه رو کوچیک و کوچیک تر کنه و محله به محله بره پایین تر؟تا کجا باید بره؟ یا شاید غیر مستقیم دارید میگید از تهران برید؟
به داد ملت برسید به داد مردم برسید
Iran (Islamic Republic of)
Milad
۱۵:۱۶ ۲۷ شهريور ۱۴۰۱
ای آقا اینا اگه به فکر حق و حقوق قشر ضعیف جامعه بودن اینهمه گرونی نمیکردن روز به روز قیمت اجناس میره بالا ولی حقوق ماها سالی یه بار اونم ناچیز از همه بدتر این تولید کننده ها با این قیمتهاشون کمر مردم شکستن خدا به دادمون برسه دیگه نمیدونیم چیکار کنیم با این گرونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۷ شهريور ۱۴۰۱
اگر ما زورمون میرسید که وام میگرفتیم
از شما میخواهیم پیگیری کنید .........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۹ ۲۷ شهريور ۱۴۰۱
بانک ها پدر مردم رو درآوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۲۷ شهريور ۱۴۰۱
واقعا هیچ بانکی زیر بار این وام نمیره ما ثبت نام کردیم بهمون هم وام تعلق گرفت وقتی رفتیم بانک گفتن که به ما هیچی ابلاغ نشده‌ حالا ما چيکار کنیم اجاره ها سرسام آورن کاشکی یکی هم درد مارو میفهمید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
بیچاره ملت دلشونو ب چ دولتی خوش کردن از خدا بترسید کاری کردین ک مردم دیگه اعتقادی ب اخرت ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
فقط بلدن حرف بزنن...خودم رفتم برای وام استعلام میگیرن اگر خوب باشه تازه میزارن تو نوبت..نوبتت بشه دوباره استعلام میگیرن.
Italy
ناشناس
۲۲:۳۸ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
میرسه ایشالا مسئولان ما در وعده توخالی دادن بی رقیب هستند .
تمام سعی خود را برای فریب مردم بکار می‌گیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
تو رو خدا صدای منو به مسئولین برسونید درباره وام مسکن گفتن وام ۱۰۰ میلیونی بگیرید تا ۲۰۰ بیاد مازاد وام رو دوباره بهتون میدیم حالا خونه م رو با کلی قرض سه مرحله هم از وام رو گرفتم حالا میخوام سقف بزنم گفتن وام ۲۰۰ میلیونی میدن رفتم بانک میگن چون چند قصد گرفتی ۲۰۰ میلیونی بهت تعلق نمیگیره با این همه بدهی من چکار کنم یه کارگر ساختمونی هستم
Iran (Islamic Republic of)
مریم کبیری
۲۲:۱۳ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
بنده هم 3ماهه ثبت نام کردم فقط خیال خام بود وعده دروغی دولت به مردم بود فقط
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۱۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
وام که هیچ ...بدهند هم کو پول برای اقساطش؟!!!!!!! جالبه هنوز حقوق بازنشسته های کشوری رو هم درست نکردند و همون 10 درصده ...... جناب رییسی واقعا درد میدونید چیه؟ میدونید دم پیری دستتون جلوی فرزند و دوست و آشنا دراز بشه و قرض کنید یعنی چی؟؟ میدونید نوه تون ساندویچ بخواد و نتونی براش بخری یعنی چی؟ میدونید سفره هفته ای دوهفته ای یکبار با فرزندان و نوه ها بشه ماهی دوماهی یک بار یعنی چی؟ میدونید پیرمرد پیرزن به خاطر اجاره کمرشکن از محل و دوست و آشنا و فرزندان دور بشوند و بوند حومه و جاهای ارزانتر یعنی چی؟!!!!!!!!!!!!!!!

و مکرو و مکر الله ..والله خیر الماکرین ... از تدبیر الهی احساس امنیت نکنید ... به الان و اقلا پیری های خودتون بیندیشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
اینم دروغی بود مثل دروغهای گذشته
United States of America
ناشناس
۲۱:۵۳ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
تو راهه میرسه ایشا
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۰:۲۹ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
فعلا کارهای مهم تری هست مثل برخورد گشت ارشاد با بد حجابها مردم خونه ندارن اجاره ندارن به ایبنا ربطی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
همش دروغه بانک میگه اصلا بودجه نداریم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۸:۲۷ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
من دی ماه بانک ملی شهرستان بهشهر ثبت نام کردم و ضامن بردم، هزینه های تمبر و یه سری فیش های واریزی دیگه را انجام دادم، ولی هنوز برام واریز نشده و میگن دیگه واریز نمیکنن.
تکلیف ما چی میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۰۹ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
بورس فردا صعودی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
این معاونین و کارکنان ناکارآمد وزا ت مسکن را برکنارکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
تو این مملکت اگر وام می خواهی باید پارتی داشته باشی وگرنه همه اینها چرا و پرت است من در خواست وام کردم و 5ملیون دادم برای کد رهگیری اما بانک به من هنوز وام نداده هر جا هم میرم میگه اعتبار نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
بنده ساکن استان خوزستان شهرستان رامهرمز هستم.درخصوص همین وام ودیعه مسکن که مورد بحث هست بعد از تکمیل پرونده و هزینه کد رهگیری و کافی نت و غیره به بانک صادرات شهرستان معرفی شدم بیش از چهار یا پنج ماه در نوبت بودم بعد ک نوبت م شد بعداز زدن امضا رئیس بانک رفت برا مرحله واریز حتی کارمزد آنرا کم کردند بعد که دیدم خبری از واریز نیست مجددا مراجعه کردم بهم گفتن پرداخت وام ودیعه کنسل شده و نامه ای از بانک مرکزی شون در اهواز بهم نشان دادند که نوشته بود وام ودیعه پرداخت نکنید،حتی بعد از این موضوع سه ماه دیگر صبر کردم وقتی دیدم که فایده ای ندارد رفتم پرونده م گرفتم به منزل برده ام این حکایت هزاران نفر مثل بنده ست.
Iran (Islamic Republic of)
Mehran
۱۴:۴۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
یعنی خدایی بانکها و کارمنداشون از ایران جدا هستند؟
نه جواب درست حسابی میدن نه احساس دارن نه همکاری میکنن
طرف میکه دو تا ضامن دو تا چک دو برابر چک سفته کد پستی خونه عکس از سند خونه و ... همه که تحویل دادم میگه برو دو ماه دیگه بیا اگه زمانت رسیده بود بهت وام میدیم من از برج 2 تا الان درگیر این وام هستم بانک پارسیان شعبه امانیه اهواز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
اینم مثل همه وعده هاشونه دیگه....
United States of America
حامد
۱۳:۳۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
خیلی بانکها سخت میگیرند برای دادن وام بااینکه سود 18درصدی بازپرداخت داره و اون چیزی که 30میلیون احتیاج به ضامن ندارم دروغی بیش نیست
United States of America
حامد
۱۳:۳۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
خیلی بانکها سخت میگیرند برای دادن وام بااینکه سود 18درصدی بازپرداخت داره و اون چیزی که 30میلیون احتیاج به ضامن ندارم دروغی بیش نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۳۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
سلام حدود۲۰ساله مستاجرم اجاره قبلیم ۳۰میلیون رهن‌ویک میلیون کرایه اجاره امثالم ۷۰میلیون ویک میلیون وپانصدکرایه که به صاحبخانه قول دادم وحتی توقولنامه ثبت سده که وام اجاره ۴۰میلیون راتابرج۸میگیرم وبهت میدم درغیراینصورت بایدخانه راتخلیه کنماالان یک ماهه دارم تمام بانکهارامیگردم به هربانکی که میروم میگن ظرفیتمان تکمیل شده تنهابانکی که ظرفیت داشت پس ازتکمیل پرونده بااوردن ضامن آنهاهم به من جواب رددادندگفتن بایدضامنت حتماحقوق بگیرهمین بانک(رفاه کارگران)باشدحالامن ازکجاابن ضامن رابیاورم درضمن بخدااکثرانهاییکه ثبت نام کردن مستاجرنبستندحتی بیشترانهاخونه دارندماشین دارندفقط بانوشتن یه قولنامه صوری دربنگاهها اوردن حتی موفق شدنددربانکهانوبت گرفتندبرای دریافت وام ولی من بدبخت که مستاجرم وپارتی ندارم بایداینطورجواب ردبشنوم درضمن قراردادم از. ۱۴۰۱ /۱/۶شروع شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
با این کارشناسی ها توی این ۴ سالی که قبمت مسکن و اجاره افزایش پیدا کرده چیزی درست نشده همش در حد قول وعید بوده
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۰۸ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
من تمام مدارکیم که خواستن تحویل دادم. گفتن س۶ ماه زمان میبره.ملتو مسخره کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
اون چند درصد هم که گرفتند از خود کارکنان بانک بودند وگرنه ما رفتیم بگیریم گفتن دو نفر کارمند و با کسر از حقوق تازه بالای چهارماه طول می کشه اینقدر سنگ میندازن جلوی پای آدم، که اصلاً پشیمون میشه که چرا میخوای وام بگیره. ما هم دیگه بیخیال وام شدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
قانون مالیات خانه های خالی را اجرا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
سلام باعث و بانی این تورم ها و تحریم های داخلی همین بانکها میباشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
اصلا کار مسئولین حرف نداره
آخرین اخبار