مبارزه با آفت مگس زیتون در باغات استان قزوین

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: امسال عملیات کنترلی در سطح هزار و ۱۰۰ هکتار از باغات زیتون استان بر علیه آفت مگس زیتون انجام شده است.

 یوسف درخشان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: امسال عملیات کنترلی در سطح هزار و ۱۰۰ هکتار از باغات زیتون استان بر علیه آفت مگس زیتون انجام شده و در حال حاضر آفت تحت کنترل و خسارتی به باغات نداشته است.

درخشان افزود: تا کنون ۶۰ هزار عدد کارت زرد نیم بها و هزار و ۴۰۰ لیتر پروتئین هیدرولیزات در بین باغداران توزیع شده است.

وی اضافه کرد: هر ساله با توجه به همگانی بودن این آفت از سوی جهاد کشاورزی استان از محل اعتبارات ملی و استانی در بخش آموزش بهره برداران، ایجاد ایستگاه‌های ردیابی و پیش آگاهی آفت و مبارزه با آن و تامین نهاده‌های مبارزه به صورت یارانه‌ای و مشارکتی هزینه می‌شود.

درخشان گفت: در سال جاری نیز عملیات مبارزه با این آفت ادامه و ۳ ایستگاه ردیابی و پایش این آفت در باغات زیتون طارم سفلی راه اندازی شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: خسارت مگس با ریزش میوه‌ها قبل از برداشت و کاهش کیفیت روغن زیتون همراه است.

درخشان اضافه کرد: لارو مگس زیتون با تغذیه از گوشت میوه، باعث ریزش میوه‌ها قبل از برداشت، کاهش کیفیت روغن زیتون و ورود قارچ‌های پاتوژن از محل سوراخ ورودی لارو‌ها شده که اسیدیته داخل میوه‌ها به میزان دو تا چهار برابر افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: نوع خسارت بستگی به نوع واریته میوه دارد و اگر میوه‌ها از واریته‌های کنسروی باشد تمام میوه آسیب می‌بیند و بازار پسندی محصول به واسطه خسارت مستقیم لارو‌ها از بین می‌رود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به باغداران توصیه کرد: با توجه به خنک شدن هوا نسبت به برداشت زودتر محصول در مرحله کنسروی اقدام کنند و در صورت نگهداری برای مرحله روغنی حتما به عملیات کنترلی تا زمان برداشت روغنی ادامه دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار