فاطمیان پور گفت: اگر زائران سوالی درباره بازگشت مسیر، مترو، اتوبوس و مواکب دارند، با شماره ۱۸۳۷ تماس بگیرند یا از برنامه نشان استفاده کنند.

سیدعلیرضا فاطمیان‌پور، دبیر ستاد «لشکر حسین (ع)» و معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: از آنجایی که پیش‌بینی می‌کنیم بیش از سه میلیون نفر در راهپیمایی اربعین امسال شرکت کنند و همه پذیرایی‌ها توسط موکب‌های مردمی صورت می‌گیرد؛ به همین دلیل با مجموعه‌های حسینیه، مسجد و گروه‌های جهادی صحبت کردیم و ۱۴ پایگاه تدارک دیده شده است.

سیدعلیرضا فاطمیان‌پور ادامه داد: همچنین، شماره ۱۸۳۷ را برای افرادی اعلام کردیم که تمایل دارند در بخش نذورات و طبخ آن شرکت کنند. افراد با تماس به شماره ۱۸۳۷ براساس نیاز موکب، مسافت مسیر و درخواست خود آدرس موکب را دریافت می‌کنند تا بتوانند در روز راهپیمایی اربعین در طبخ و پخش نذری مشارکت داشته باشند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که نیازسنجی موکب‌ها برای نذری چگونه انجام می‌شود، افزود: از آنجایی که پیاده‌روی اربعین از صبح زود و از میدان امام حسین (ع) شروع می‌شود، لازم است موکب‌هایی که به میدان امام حسین (ع) نزدیکترند جنس پذیرایی‌شان به گونه‌ای باشد که به وعده صبحانه نزدیک‌تر باشد. هرچه به ظهر و بعدازظهر نزدیک می‌شویم، غذا‌های گرم توزیع شود تا مردم به عنوان ناهار مصرف کنند.

دبیر ستاد «لشگر حسین (ع)» با بیان اینکه در بعضی از مناطق و موقعیت‌های مسیر شاهد تراکم جمعیت هستیم، توضیح داد: به همین دلیل باید تعداد نذورات هم بیشتر باشد. از طرفی، مردم امسال بیش از ۱۳۰۰ موکب در مسیر تدارک دیدند.

وی ادامه داد: ما به تمامی مساجد، حسینیه‌ها و مدارسی که در مسیر هستند یا نزدیک مسیر قرار دارند، مذاکره کردیم که علاوه‌بر خدمت‌رسانی در پذیرایی، درب حسینیه‌ها، مساجد و مدارس باز باشد تا مردم استراحت کنند و از سرویس بهداشتی و وضوخانه استفاده کنند. با فروشگاه‌ها و مغازه‌های بزرگ صحبت شده که این عزیزان پذیرای زائران حرم عبدالعظیم حسنی (ع) باشند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که برای اینکه شاهد ناهماهنگی در تهران نباشیم، چه تمهیداتی درنظر گرفته شده، گفت: امسال در تهران دو کار ویژه انجام دادیم. از آنجایی که تقریباً راهپیمایی از اذان ظهر به بعد در حال اتمام بود و خدمات هم در طول مسیر حوالی ساعت ۱۴ تمام می‌شد؛ امسال تلاش کردیم که خدمات همه مجموعه‌ها حداقل تا اذان مغرب ادامه داشته باشد؛ بنابراین تراکم مردم از لحاظ افزایش زمان کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: مجموعه مترو هم ناوگانش را افزایش داده و بازگشت بخش اعظمی از مردم توسط مترو انجام می‌شود. ایستگاه جوانمرد و شهر‌ری هم در آن نقطه وجود دارد. ناوگان اتوبوسرانی هم تعدادش را افزایش داده و در شهر‌ری پنج پایانه به چشم می‌خورد.
در مسیر‌هایی که مسیر اصلی خیابان فدائیان را قطع می‌کند، هم تاکسی و هم ون درنظر گرفته شده است. با چندین مجموعه تاکسی‌های اینترنتی مذاکراتی شده که ناوگانشان را به سمت مسیر هدایت کنند.

دبیر ستاد «لشکر حسین (ع)» با بیان اینکه برای مسیر‌های بازگشت هماهنگی کاملی با پلیس راهور شده است، افزود: از آنجایی که بیش از نیمی از جمعیت زائران را بانوان تشکیل می‌دهد، در مسیر حدود ۲۲ نقطه را برای استراحت بانوان درنظر گرفتیم تا بتوانند استراحت مختصری برای پیاده‌روی داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار