مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی از نصب هفت دستگاه شتاب نگار برخط در مناطق مختلف استان خبر داد.

آقای بخشی زاده گفت: هفت دستگاه شتاب نگار برخط در مناطق خمارلو، قره آغاج، عجب شیر، تیکمه داش، ترک و ۲ نقطه جدید در تبریز نصب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هماهنگی لازم با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای توسعه ایستگاه‌های شتاب نگار در استان آذربایجان شرقی انجام شده است ادامه داد: آذربایجان شرقی جزو استان‌های لرزه‌خیز کشور است و توسعه و نصب دستگاه‌های شتاب‌نگار در مناطق مختلف استان ضروری است و داشتن شبکه‌ای متراکم از دستگاه‌های شتاب نگار و لرزه نگاری باعث ثبت و مطالعه دقیق‌تر زمین لرزه‌ها می‌شود.

آقای بخشی زاده ایجاد شبکه شتاب نگاری و لرزه نگاری فعال زلزله در استان را اقدام مهم در بحث زلزله دانست و اظهار کرد: در سه سال گذشته توسعه شبکه شتاب نگاری استان با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران به ویژه اداره کل راه و شهرسازی آغاز شده و تاکنون ۲۸ دستگاه شتاب نگار برخط در سه فاز مختلف در تبریز و مناطق لرزه خیز استان نصب شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی ادامه داد: زیرساخت لازم برای نصب هفت ایستگاه شتاب نگار برخط دیگر در مرحله چهارم فراهم شده است که با نصب آن ها تعداد این ایستگاه‌های برخط به ۳۵ ایستگاه و مجموع دستگاه‌های شتاب نگار استان به ۷۷ ایستگاه می‌رسد.

آقای بخشی زاده انجام مطالعات بررسی بلایای زمین شناختی و شناسایی و تهیه نقشه‌های گسل‌ها و مناطق لرزه خیز، ریز پهنه بندی لرزه‌ای شهرستان‌های استان از جمله تبریز، مراغه، مرند و میانه، تحلیل آسیب پذیری و بهسازی لرزه‌ای ساختمان نهاد‌های دولتی در استان را از اقدام‌های موثر این اداره کل جهت پیشگیری و کاهش خسارت‌های ناشی از زلزله در استان اعلام کرد.

وی با اشاره به قرار گرفتن فلات آذربایجان در شرقی دریاچه ارومیه یادآوری کرد: زلزله‌های متعدد رخ داده در این استان از جمله زلزله اهر و ورزقان و بخش مرکزی این فلات با چهار گسل مهم و بزرگ از نوع گسل‌های بخش شمال با گسل ارس، در شرق با گسل آستارا _اردبیل، در جنوب و غرب با گسل تبریز و در جنوب و جنوب شرق با گسل فیروزآباد یا گسل میانه _ اردبیل مواجه ساخته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم در بحث مقابله با حوادث، تقویت فرهنگ ایمنی و پیشگیری از حوادث، ارائه آموزش‌های همگانی در جهت ایجاد و ارتقای آمادگی افراد در برابر حوادث غیرمترقبه و نحوه مواجه شهروندان با حوادث و بلایای طبیعی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.