رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان قزوین گفت:قطع درختان و یا کندن بوته‌ها باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و بروز گرد و غبار در منطقه طارم سفلی شده است.

خانم احمد سلطانی رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان قزوین گفت: در قسمت بالادست سد منجیل، شاهد قطع درختان و یا کندن بوته‌ها برای مصارف خانگی هستیم و این موضوع باعث از بین رفتن پوشش گیاهی در منطقه شده است.

احمد سلطانی افزود: کم شدن آب سد به دلایل تأمین برق یا آبیاری کشتزارها، سطح آب سد کاهش می‌یابد و با وزش باد منجیل، شاهد گرد و غبار ناشی از رسوبات کناره سد منجیل هستیم که این گرد و غبار، ریزگرد‌ها و طوفان‌ها علاوه بر طارم سفلی، تا محدوده آراسنج، ضیاء آباد و تاکستان هم مشاهده شده است.

وی اضافه کرد: کار کردن حفاظتی و حمایتی در بستر سد‌ها و رودخانه ها، بر عهده وزارت نیرو است و اگر برای جلوگیری از گرد و غبار و ریزگردها، نهال کاری و یا بوته کاری هم توسط منابع طبیعی انجام شود، در فصل بارش، این نهال‌ها زیر آب رفته و از بین می‌روند.

احمد سلطانی تأکید کرد: مالچ‌های پلاستیکی در دنیا برای جلوگیری از ریزگرد‌ها استفاده می‌شود که هزینه‌های بسیار بالایی در بر دارد.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان قزوین افزود: حفاظت از منابع پشت سد منجیل، باید با همکاری همه دستگاه‌ها صورت گیرد تا شاهد بروز خسارت به مزارع و باغ‌ها نباشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار