اولین همایش ثبت تمدن قناتی کشور با نگرش ثبت جهانی در شهرستان قصرقند برگزار شد.

عضو مرکز بین المللی قنات کشور دراین همایش با ابراز خرسندی از ثبت تمدن قناتی قصرقند و ثبت هشت رشته قنات این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور، بر آسیب شناسی و گردشگری قنات در این شهر تاکید کردند.

محمد برشان افزود:قنات کرگدان قصرقند فراتر از آثار جهانی است و با ثبت این قنات در فهرست آثار ملی، جهان شهرستان قصرقند مقصد گردشگری قنات در سیستان و یلوچستان خواهد شد.

عدنان حسینی رئیس میراث فرهنگی و گردشگری خلیچ فارس و دریای عمان نیز در این همایش با اشاره به رونق گرشگری قنات در سطح کشور گقت: تاکنون ۱۱رشته قنات در سطح جهانی به ثبت ملی رسیده است و قنات کرگدان قصرقند نیز ظرفیت ثبت جهانی، دارد که، در صورت تحقق آن این شهرستان مقصد گردشگری سیستان و بلوچستان خواهد شد‌

سرپرست فرماتدلری قصرقند هم در این همایش با اشاره به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های گردشگری شهرستان قصرقند گفت: با ثبت تمدن قناتی قصرقند گردشگری و کشاورزی نیز میتواند در قصرقند رونق بگیرد.

سایگانی افزود: قرارگیری ٨ رشته قنات استر آباد، محتاج کهن، امام آباد، نو آباد، سوردو، نژنژ، کرگدان و مدی کهن قصرقند در فهرست میراث ملی موقعیت ممتازی به حوزه قناتی استان سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان قصرقند داده است و بزودی ثبت قنات کرگدان در فهرست جهانی نیز آغاز خواهد شد و انتظار، داریم اداره کل میراث فرهنگی استان در این راستا تلاش کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار