رییس مرکز تحقیقات منابع طبیعی استان سمنان از تولید ارقام زردآلوی تجاری مقاوم به سرما در این مرکز به عنوان نویدی برای آینده کشاورزی شاهرود خبر داد.

احمد دزیانیان با بیان اینکه طرح تولید زردآلوی مقاوم به سرما از سال ۸۸ در مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان (شاهرود) آغاز شد، افزود: ارقام محتمل به سرما از بین ۱۶۰ ژنوتیپ (رقم) زردآلو در کلکسیون مرکز انتخاب و با ارقام تجاری نظیر رجبعلی و شاهرودی دورک‌گیری انجام شد.

وی با اشاره به معرفی ۱۰ زردآلوی هیبرید مقاوم به سرما در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: در سه سال گذشته که سرمازدگی در شاهرود رخ داد به خصوص در سال ۹۹ که سرمازدگی گسترده در همه ارقام زردآلو را شاهد بودیم، این ۱۰ رقم به طور کامل پربار بود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان انجام پژوهش به منظور یافتن راهکار برای مشکلات اصلی بخش کشاورزی در استان را از وظایف این مرکز دانست و تصریح کرد: کاهش کمیت و کیفیت آب‌های زیرزمینی، سرمازدگی محصولات کشاورزی به خصوص زردآلو و میوه‌های درختان نیمه سردسیر، کاهش کیفیت خاک با توجه به فقر مواد آلی و فرآیند شور شدن خاک‌ها، انتقال مهارت‌های نوین کشاورزی به بهره‌برداران و مصرف بی‌رویه سموم و کود‌های شیمیایی، از جمله این موارد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.