احمد محمودزاده گفت: آموزش و پرورش به تعبیر رهبر انقلاب به عنوان کانون خلق دنیای آینده و سنگ بنای فرهنگ، سیاست، اقتصاد و جامعه به شمار می رود. بدون تردید رشد و توسعه نظام آموزش و پرورش، در گرو اجرایی کردن اسناد بالادستی به ویژه تحقق سند تحول بنیادین و عمل به بیانیه گام دوم انقلاب است.
وی افزود: نیروی انسانی در اسناد بالادستی و در بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان مهمترین سرمایه کشور نام برده میشود و تعلیم و تربیت رکن اصلی تمدن سازی است.
محمودزاده افزود: تربیت نیروی انسانی آموزش دیده به عنوان مهمترین رسالت آموزش و پرورش به شمار می رود و بر اساس اسناد بالادستی، سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب اصلیترین عامل خودسازی، جامعه سازی و تمدنسازی نیروی انسانی محسوب می گردد.
محمودزاده خاطرنشان کرد: اگر قرار است تربیت نیروی انسانی در تراز انقلاب اسلامی و در یک کلمه تربیت تمام ساحتی داشته باشیم، همگان باید پای کار باشند، زیرا انجام این مأموریت عظیم و سنگین با مشارکت نهادهای مختلف مردم و دستگاههای دولتی امکان پذیر است و آموزش و پرورش نمی تواند و نباید به تنهایی عهده دار حل مسائل و مشکلات سخت افزاری متعدد فراروی تعلیم و تربیت آینده سازان کشور اسلامی باشد. قطعا در این زمینه تکالیفی متوجه سایر بخشها و آحاد مردم نیز است.
وی گفت: تصویب قانون شوراهای آموزش و پرورش در سال ۱۳۷۲ که به بازنگری جدی نیاز دارد، نویدبخش پیوندهای محکم و دوسویه بین نهادهای آموزش و پرورش، حاکمیت و مردم شد. به همین منظور شوراهای آموزش و پرورش باید محل پیوند و تحقق اراده مشترک همه ظرفیتهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم و دولت و سایر حوزهها جهت تحقق تربیت در تراز انقلاب اسلامی باشد.
محمودزاده گفت: بیش از یک قرن پیش در سال ۱۲۸۶ قانون بلدیه تصویب مجلس شورای ملی وقت در وظایف شهرداری ها چنین آورده است؛ معاونت در تکثیر معارف و مساعدت در دایرنمودن کتابخانه ها، قرائتخانه ها و حفظ و حرمت مساجد، مکتبخانه ها و مدارس است. همچنین در ماده ۳۵ قانون تشکیل شهرداری ها و انجمن شهرها و روستاها به مراقبت در توسعه امور تعلیمات عمومی و ابتدایی و حرف های با تأسیس مدارس اشاره شده است. ولی متأسفانه علیرغم ظرفیت های مذکور تاکنون در بسیاری از موارد اجرای قوانین مغفول مانده است و یا فاقد ضمانت اجرایی است.
محمودزاده افزود: بررسی تجارب کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه نشان می دهد که سازمانهای غیردولتی و خصوصی از جمله شهرداریها به عنوان بازوی یاریرسان، می تواند چشم انداز بسیار مناسبی را برای فرهنگ جامعه و آداب شهرنشینی و شهروندی رقم بزند. حتی در بسیاری از این کشورها اداره امور مدارس برعهده شهرداری ها است.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: معتقدم تعامل و همکاری دو نهاد آموزش و پرورش و شهرداری ها در قالب شوراهای شهر و روستا می تواند فصل جدیدی را در توسعه فرهنگی کشور رقم زند. ظرفیت های بسیار خوبی در شوراهای اسلامی شهر و روستا وجود دارد و آموزش و پرورش می تواند از طریق شوراهای آموزش و پرورش، با تفویض اختیار، تمرکززدایی و مشارکت محلی بستر مناسبی را برای حضور همه جانبه مردم و مسئولان را در عرصه تعلیم و تربیت فراهم نماید.
محمودزاده گفت: درآستانه سال تحصیلی جدید، آموزش چهره به چهره جزء سیاست های کلیدی آموزش و پرورش است. در سه سال گذشته به دلیل بیماری کرونا آسیب های جدی به پیکره نظام آموزشی کشور وارد شد که از جمله می توان به؛ فقر یادگیری و کاهش کیفیت آموزشی، نابرابری آموزشی و ترک تحصیل، کاهش پوشش تحصیلی، تهدید سلامتی و تندرستی دانش آموزان اشاره کرد که آسیب های روحی و روانی جدی برای دانش آموزان و حتی خانواده ها ایجاد کرد و زندگی مدرسهای، گروهی و آموزش از همسالان به مخاطره افتاد.