سازمان‌های مدافع پناهجویان اعلام کردند روند پذیرش افغانستانی های در معرض خطر بسیار آهسته و غیرشفاف است.

شورای پناهندگان اروپا و ۵۰ سازمان دیگر از جمله عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر از اتحادیه اروپا می‌خواهند به درخواست پناهندگی افغانستانی ها رسیدگی کند.

این نهادها می‌گویند که در یک سال گذشته تلاش‌هایی برای جلوگیری از ورود افغانستانی ها به اروپا و کاهش حمایت از آنان صورت گرفته است.

این نهادها با نشر اعلامیه‌ای مشترک از اتحادیه اروپا خواستند پرونده افغانستانی هایی را بپذیرد که با هزینه شخصی به اروپا مهاجرت می‌کنند.

در این اعلامیه آمده است که تلاش‌های دولت‌های اروپایی برای پذیرش افغانستانی های در معرض خطر ظرف یک سال گذشته ناچیز بوده است؛ طوری که درصدی پذیرش پرونده‌های افغانستانی ها از ۷۳ درصد در ماه اپریل به ۵۳ درصد در ماه می کاهش یافته است.

در این اعلامیه نوشته شده که کمیساری عالی پناهندگان سازمان ملل توصیه کرده تا از صدور هر گونه تصمیم منفی یا اخراج اجباری به افغانستان خودداری شود اما چندین کشور اروپایی بر خلاف توصیه‌های این کمیساری عمل کرده‌اند.

این سازمان‌ها می‌گویند که پاسخ اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به آواره‌گان اوکراین قابل ستایش است، اما آنها نباید چشم خود را بر وضعیت افغانستان ببندند.

در اعلامیه مشترک نهادهای مدافع حقوق پناهجویان آمده است: «افغانستانی هایی که به اروپا می‌رسند، در این زمان بحران و سختی نیاز به حمایت و همبستگی دارند و باید از هم اکنون گام‌هایی برداشته شود تا از برخورد دوگانه جلوگیری شود.»

این اعلامیه همچنین می‌افزاید که هزاران کارمند محلی اتحادیه اروپا و افغانستانی های در معرض خطر در افغانستان گیر افتاده‌اند یا در وضعیت نامطمئنی در کشورهای همسایه زندگی می‌کنند.

این نهادها گفته‌اند: «ما از کشورهای اروپایی می‌خواهیم که به تخلیه کارکنان محلی خود و افغانستانی هایی که در معرض خطر هستند به شیوه‌ای هماهنگ و ایمن ادامه دهند.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.