دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیل گفت: زائران اربعین مراقب اطلاعات هویتی خود در مقابل سودجویان باشند.

محمدعلی مجتهدی نیا گفت:برخی افراد سودجو با استفاده از اطلاعات هویتی زائران حسینی(ع) حین بازگشت به کشور، اقدام به خرید سیم‌کارت به نام آن‌ها کرده و از آن برای رجیستری گوشی‌های تلفن همراه قاچاق استفاده می‌کنند.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیلدر نشست بررسی و احصای مشکلات قاچاق کالا گفت: در قانون رویه‌های تجاری و مسافری برای ثبت گوشی تلفن همراه در نظر گرفته شده که رویه تجاری ویژه بازرگانان و برای تأمین نیاز بازار و عرضه به مصرف‌کننده پیش‌بینی شده است.

مجتهدی نیا ادامه داد: رویه دوم، رویه مسافری یا کالاهای همراه مسافر است که در این رویه برخلاف رویه تجاری، قانون‌گذار آن را از رعایت اصول شفافیت ارزی، استاندارد سلامت و ارائه خدمات پس از فروش معاف کرده تا مسافر برای ثبت کالاهای همراه با هیچ چالشی مواجه نباشد.

او می گوید: در عوض هرگونه سوءاستفاده تجاری از این رویه مشمول مجازات‌های سنگینی شده است تا کالاهای قاچاق در پوشش این رویه در بازار عرضه نشود و خریدار را با زیان مواجه نکند.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیل با بیان این‌که اگر سوءاستفاده از رویه مسافری رونق بگیرد، اطلاعات مسافران بین متخلفان دست به دست می‌شود که تبعات خطرناکی دارد، گفت: یکی از مراحل احراز هویت برای ثبت گوشی، شماره سیم‌کارت به نام مسافر است که برخی متخلفان با هماهنگی دفاتر صدور سیم‌کارت، بدون اطلاع مسافر برای وی سیم‌کارت صادر می‌کنند و با آن نیز می‌توانند مخاطرات دیگری را رقم بزنند.

مجتهدی‌نیا گفت: هرگونه خرید و فروش و سوءاستفاده از اطلاعات مسافران جهت ثبت گوشی تلفن همراه قاچاق، طبق (بند ۴ ماده ۲) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز جرم است و طبق ماده ۶ قانون جرایم یارانه‌ای، ورود اطلاعات خلاف واقع در سامانه ملی یک تا ۵ سال حبس در پی خواهد داشت.
او می گوید: به زائران توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان اطلاعات هویتی خودشان را در اختیار دیگران قرار نداده و خود را در معرض مخاطرات امنیتی سوءاستفاده از اطلاعات قرار ندهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.