به نقل از منابع خبری تاجیکستان طی سه هفته گذشته نزدیک به ۲۰۰ پناهجوی افغانستانی را اخراج کرده است.

براساس گزارش رسانه‌ها شماری از خانواده‌های افغانستان به دلیل ترس از اخراج اجباری، به سفارت افغانستان در تاجیکستان پناه برده‌اند.

به نقل از منابع خبری تاجیکستان طی سه هفته گذشته نزدیک به ۲۰۰ پناهجوی افغانستانی را اخراج کرده است.

سازمان‌هایی که با پناهندگان افغانستانی کار می‌کنند، به آنها توصیه کرده‌اند تا از ترک خانه، به استثنای وضعیت کاملاً ضروری، خودداری کنند.

یورآسیا نت در گزارش روز چهارشنبه، ۱۶ سنبله/شهریور خود به نقل از یک پناهجویان افغانستانی که خواست نامش فاش نشود، نوشت: « امروز سه نفر از همسایه‌هایم اخراج شدند. تاکنون هیچ اطلاعی در مورد دلایل اخراج آنان ارائه نشده است.»

شماری از پناهجویان افغانستانی در تاجیکستان پیش از این گفته بودند که با وجود داشتن اسناد قانونی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، تاجیکستان دست به اخراج آنان زده‌ است.

آن‌ها گفته اند که تمام دارایی‌هایشان ضبط شده و به افغانستان فرستاده می‌شوند.

همچنین اخیراً خبرگزاری آسیا پلاس به نقل از وزارت داخله تاجیکستان گزارش داد که افراد اخراج‌شده، قوانین اقامت را نقض کرده اند اما یورآسیا نت گزارش می‌دهد که این وزارتخانه اصرار دارد تنها یک نفر را به دلیل نقض قوانین اقامت اخراج کرده است.

در آغاز سال جاری، سفارت افغانستان در تاجیکستان اعلام کرد که حدود ده هزار مهاجر افغانستانی در این کشور حضور دارد. از آن زمان حدود ۴۰۰۰ نفر آنها اقامت کانادا را کسب کرده اند.

کمیساری عالی پناهنگان سازمان ملل اخیراً از تاجیکستان خواست تا اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را متوقف کند.

این کمیساری در اعلامیه‌ای گفته است که «بازداشت و اخراج پناهجویان» زندگی آنها را با خطر مواجه می‌سازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.