مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: کشت دانه‌های روغنی کلزا در سطح یک هزار و ۶۵۰ هکتار از مزارع کشاورزی استان آغاز شد.

روح الله سعیدی اظهار داشت: کشت دانه‌های روغنی کلزا در سطح یک هزار و ۶۵۰ هکتار از اراضی آبی چهارمحال و بختیاری آغاز شد و برش استانی برای تمامی شهرستان‌ها صورت گرفته است تا سهمیه‌های خود را پیگیری نمایند و عملیات کشت را انجام دهند و اگر این سطح محقق شود حدود چهار هزار تن دانه روغنی کلزا برای ارسال به کارخانه‌های تولید روغن صادر خواهد شد.

وی افزود: در شهرستان‌های سردسیر باید عملیات کشت این دانه‌های روغنی سریع‌تر صورت بگیرد چراکه بر اساس شرایط آب و هوایی حداکثر تا ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۱ باید این عملیات انجام شود.


بیشتر بخوانید


سعیدی اضافه کرد: شهرستان‌هایی ک اقلیم معتدل تری وجود دارد تا هشتم شهریورماه ۱۴۰۱ کشت دانه‌های روغنی کلزا صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: امسال قیمت خرید تضمینی کلزا نبست به سال قبل حدود ۵۷ درصد افزایش یافته است به طوری که در سال ۱۴۰۰ هرکیلو دانه روغنی کلزا ۱۵ هزار تومن بود، اما امسال این مقدار به ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومن رسیده است.

سعیدی تصریح کرد: افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی گفت: اگر سرمایه در گردش زراعت به استان تخصیص پیدا کند آن را به کلزا کاران ارائه خواهیم کرد و امسال با پیگیری‌های صورت گرفته تمامی نهاده‌های مورد نیاز مانند بذر و سم به صورت یارانه‌ای تامین و در بین کشاورزان توزیع شد.

سعیدی افزود: هدف از کشت کلزا تامین روغن کشور است ک کاهش وابستگی ایران به سایر کشور‌ها را به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: ریشه دار بودن کلزا از لایه‌های مختلف خاک محافظت کرده و موجب بهره برداری از آن می‌شود و رویش علف‌های هرز را کمتر و مزرعه را برای کشت‌های محصولاتی مانند گندم و جو پاکسازی می‌کند.

سعیدی ادامه داد: شهرستان‌های بروجن، شهرکرد و لردگان بیشترین سطح برش استانی کشت دانه‌های روغنی کلزا را به خود اختصاص داده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار