رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی از بررسی تاریخ نهضت تنباکو در استان خبر داد.

آقای بلاغی گفت: آذربایجان و تبریز همیشه‌ تاریخ برای حفظ و صیانت از استقلال و هویت ایران زمین پیشگام و پیشرو بوده است. این سرزمین همواره به عنوان دروازه ورود تمدن به مناطق ایران نقش غیر قابل انکار در توسعه همه جانبه کشور داشته است.

وی افزود: این اهمیت با انتخاب تبریز به عنوان نخستین پایتخت تشیع در روزگار صفویان (حکومت شاه اسماعیل صفوی) و اولویت حکومت شیعی در ایران بنیان نهاده شد.

وی اعلام کرد: علاوه براین مردم خطه آذربایجان و تبریز در تاریخ ۱۵۰ سال اخیر ایران اسلامی در دفاع از کیان میهن، نقش آفرین بودند. آذربایجان و تبریز در تاریخ معاصر در نهضت‌های گوناگون ضداستعماری و ضد استبدادی هم‌چون نهضت تنباکو (مشخصا با قیام زینب پاشا در تبریز)، انقلاب مشروطه (مشخصا با مجاهدت‌های ستارخان و باقرخان) و انقلاب اسلامی (با قیام و خیزش مردم تبریز در ۲۹ بهمن سال ۵۶) در خط مقدم بوده و نقشی پیشرو و تعیین کننده داشته است.

آقای بلاغی تصریح کرد: مردم آذربایجان در دوران دفاع مقدس با لشکر خط شکن عاشورا و نیز در عرصه‌های سازندگی و پیشرفت با صنایع بومی سازی شده خدمات شایان توجهی به انقلاب اسلامی ایران کردند. پیشروی و پیشگامی، مشخصه برجسته مردم آذربایجان در حوادث تاریخی بوده و دلیل آن هم وجود دو هویت بارز «غیرت و تدیّن» در مردم این خطه از ایران اسلامی است.

وی خاطر نشان کرد: بر همین اساس حوزه هنری آذربایجان شرقی چشم انداز سند تحولی خود را روایت و ثبوت آذربایجان پیشرو در انقلاب بر مینای غیرت و تدین قرار داده است و به همین خاطر برای دست یافتن به این چشم انداز سلسله نشست‌های پژوهشی با عنوان مصادیق تاریخی آذربایجان پیشرو در انقلاب تدارک دیده شده است تا در این نشست‌ها وجوه سیاسی پیشرو بودن آذربایجان در حوادث تاریخی بررسی شود.

وی اضافه کرد: بنابراین واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری استان اولین نشست پژوهشی مصادیق تاریخی آذربایجان پیشرو در انقلاب در ۱۵۰ سال اخیر را به مسائل و موارد نهضت تنباکو در آذربایجان تا مشروطه در این خطه از ایران اختصاص داده است.

وی افزود: نشست تخصصی فوق با حضور و سخنرانی آقای محمد عزیزی نویسنده و پژوهشگر مسائل تاریخی روز یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ راس ساعت ۱۷ در محل سالن شهریار حوزه هنری استان برگزار می‌شود و حضور برای عموم علاقمندان آزاد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.