اعضای ستاد اربعین افغانستان برای مذاکره با طرف عراقی وارد ایران شدند

فرماندار تایباد از ورود اعضای ستاد اربعین افغانستان به ایران برای مذاکره با طرف عراقی خبر داد.

هر ساله در ایام اربعین زائرانی از کشور‌های همسایه به منظور تشرف به زیارت امام حسین علیه‌السلام و حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین به ایران سفر کرده و از طریق ایران وارد عراق می‌شوند.

امسال با توجه به برخی محدودیت‌های کشور عراق، برخی از زائران کشور‌های افغانستان و پاکستان تا کنون به زائران پیاده روی اربعین نرسیده‌اند.

دولت عراق هفته گذشته اعلام کرد که امکان ورود اتباع افغانستانی و پاکستانی غیرمقیم از مرز‌های زمینی وجود ندارد.

اتباع خارجی که در ایران با گذرنامه معتبر اقامت قانونی دارند، با هماهنگی سفارت عراق در تهران می‌توانند از مرز شلمچه عبور کنند یا به صورت هوایی عازم عراق شوند.

این امر فقط برای اتباع مقیم ایران است و زائران افغانستانی و پاکستانی غیرمقیم فقط امکان سفر هوایی به عراق از ایران را دارند و نمی‌توانند از مرز زمینی به زیارت اربعین مشرف شوند.

بر همین اساس، زائران پاکستانی و افغانستانی که روادید آن‌ها از طریق نمایندگی عراق در کشور متبوع خود با اخذ روادید ایران وارد کشورمان می‌شوند، فقط می‌توانند از طریق هوایی به عراق سفر کنند و در مرز‌ها امکان پذیرش آن‌ها وجود ندارد.

امروز با تلاش ستاد مرکزی اربعین و موافقت طرف عراقی، امکان تردد زائران پاکستانی که مقیم ایران نیستند، از مرز شلمچه فراهم شد. اما زائران افغانستانی غیرمقیم همچنان در انتظار رفع محدودیت‌ها و برقراری سفر به عراق از طریق مرز زمینی هستند.

البته ستاد مرکزی اربعین برای رفع مشکلات زائران افغانستانی هم در حال پیگیری است و در صورت هماهنگی‌های لازم و موافقت طرف عراقی، این موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مهدی دونده فرماندار تایباد گفت: امروز اعضای ستاد اربعین افغانستان با حضور در سفارت عراق در ایران در حال مذاکره با طرف عراقی هستند.

او اظهار امیدواری کرد بعد از این جلسه مشکل ورود زمینی زائران افغانستانی به عراق برطرف شود.

فرماندار تایباد با بیان اینکه روزانه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ مهاجر از افغانستان وارد ایران می‌شوند، ادامه داد: تاکنون هیچ کس به عنوان زائر اربعین وارد ایران نشده است، همچنین تشخیص زائر اربعین از دیگر مهاجران با این حجم ورود مشکل است.

دونده با اشاره به برپایی دو موکب در نزدیکی مرز دوغارون از آمادگی کامل این شهرستان برای پذیرایی از زائرین افغانستانی خبر داد و بیان کرد: سوله‌ای با وسعت ۱۷۰۰ متر در مسیر ورود کاروان‌ها برپا شده است که در صورت برطرف شدن مشکل حضور زائران افغانستانی آماده پذیرایی از آن‌ها را داریم.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار