صبح تا شب در معرض خبرهای منفی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی و... که از رسانههای مختلف و فضای مجازی منتشر میشود، هستیم. از صبح که بیدار میشویم اخبار نزاع گروهی از سیاستمداران به گوشمان میرسد، از آن سو اینگونه القا میکنند که تحریمهای اقتصادی، آرامش مردم را به خطر انداخته است.
اخبار منفی پشت سر هم و هدفمند از سوی برخی رسانهها و جریانها منتشر میشود، در خبری از سیل و زلزله و جان باختن عدهای از هموطنان حکایت میکنند و از آن سو تصاویر فروچالهها را میبینیم که بر اثر مصرف و مکش بیرویه آب دشتها ایجاد شدهاند.
از سویی دیگر در خبری میخوانیم که باز جلوی فلان مؤسسه مالی - اعتباری تجمع کردهاند، از زبان فلان مسئول میشنویم که صندوقهای بازنشستگی در آستانه ورشکستگیاند، میشنویم که ایرانیها پرخاشگرتر شدهاند و میلیونها نفر زیر خط فقر قرار دارند. اما پرسشی که مطرح میشود این است که آیا این همه آن خبرهایی است که باید به گوش ما برسد؟ به عبارت دیگر آیا هیچ خبر خوب و خوشایندی در این جامعه تولید نمیشود یا قابل تولید نیست؟
برخی رسانههای معاند معتقدند که جامعه ایران وارد فازی از حیات خود شده که هیچ خبر خوبی در آن قابل تولید نیست چه در حوزه اخلاق، چه در فضای بینالملل، چه در حوزههای اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و...
برخی، اما معتقدند که ذائقه ما طوری تربیت شده که از رسانهها تا مخاطب همواره دنبال خبرهای بد و منفی میدویم وگرنه میتوان خبر خوب را هم صید کرد و فضایی را به گونهای پیش برد که خبرهای خوب هم فرصت عرض اندام داشته باشند.
یکی از موضوعاتی که در هر جامعه قابلیت بررسی، تامل و تعمق دارد، تمرکز عمومی بر جنس و نوع اخبار و تولیدات فرهنگی است. در این مفهوم یک جامعۀ سالم به همان میزانی که موضوعات منفی، حوادث و وقایع تاثربرانگیز را بازتاب میدهد، نگاهی به دستاوردها، پیشرفتها و جهشهایی دارد که در جامعه در حال رخ دادن است.
توازن بین اخبار منفی و مثبت میتواند تامینکننده سلامت روانی و حال خوب اعضای جامعه باشد؛ این شرایط را مقایسه کنید با وضعیتی که عمده آنچه در اخبار رسانه و تولیداتی، چون فیلمهای سینما یا سریالهای تلویزیونی نمایش داده میشود، یکسره نقاط منفی، ضعفها و ناکارآمدی جامعه را به تصویر کشیده و نارساییها را گوشزد میکند. در چنین شرایطی پیامد قابل انتظار و بدیهی در اوضاع روانی افراد جامعه اضطراب و افسردگی است. بر این اساس لزوم بازنگری میزان اخبار منفی و تلاش برای بازگرداندن جامعه به سمت تعادل، ضروری است.
حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار سیاسی فارس گفت: «انرژی مثبت نشاط آفرین، زندگی بخش و تحرک آفرین است. مهم توجه به این نکته است که جامعه ما مملو از کارآمدیها و بعضا ضعف هاست. ما معمولا عادت بر بیان ضعفها داریم در صورتی که باید هم ضعفها را بیان کرد و هم نکات مثبت را بیان کرد. اینکه نکات مثبت بیان شود و مردم را نسبت به جامعه امیدوار کند، یک اصل روانشناسی، اخلاقی و دینی و جامعه شناختی است».
بیشتر بخوانید
در سالهای اخیر نیز پویشهایی تحت عنوان خبر خوب برای انتشار اخبار مثبت و امیدآفرین در فضای مجازی و رسانههای کشور شکل گرفته است؛ در همین راستا چند روز پیش بود که علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت از لزوم رقابت رسانهها برای انتشار خبر خوب سخن گفت.
حاجی بابایی در همین زمینه تاکید کرد: «حتما باید در یک جامعه نشاط آفرینی وجود داشته باشد. این مورد به قدری مهم است که خداوند در قرآن مایوس کنندگان مردم را به کفار تشبیه کرده است. مایوس کردن مردم، تا این حد مذموم است. علاوه بر اینها شاید ما اعتقاد دینی هم نداشته باشیم، اما نسبت به همنوع خود، نسبت به همسایه خود باید یک احساس مسئولیتی کنیم. این احساس مسئولیت در امیدوار کردن به آینده است.»
وی افزود: «منظورم این نیست که اگر ضعفی وجود دارد بیان نشود بلکه باید واقعیتهای مثبت و منفی در کنار یکدیگر بیان شوند. اینکه ما فقط خبر منفی بدهیم و تخریب کنیم، کاری جز ناامیدی انسانها نکرده ایم».
سخنگوی دولت تصریح کرده بود: مقام معظم رهبری میفرمایند که باید امیدآفرینی کنید نه اینکه ناامیدی ترویج دهید و تلخیها را بولد و بزرگنمایی کنیم و خوشیها را نیز اجازه ندهیم که دیده شود. حوزه رسانه، هم رسانههای بخش دولتی و رسانه بخش خصوصی و هم مدیران رسانه دولت باید در تولید و توزیع خبر خوش با هم رقابت کنند؛ لذا آن رسانه و آن مدیر رسانهای موفقتر است که خبر خوش بیشتری را تولید و منتشر کند. دولت نیز باید در راستای تولید و توزیع خبر خوش رقابت داشته باشد. دولت باید تولیدکننده خبر خوش باشد.
به هر حال رسانههای معاند که اکثرا سعی در بازنمایی مشکلات و رخدادهای منفی کشور دارند، با هجمه به پویش خبر خوب، سعی بر تخریب این پویش دارند.
حاجی بابایی در همین زمینه گفت: «عصبانیت رسانههای غربی از این اتفاق، طبیعی است. زیرا در کشور ما کارها و اتفاقات خوب، بسیار است. وقتی رهبر انقلاب به ما یادآوری میکنند که باید کارهای مثبت خود رابیان کنیم، این بیان آنقدر اثرگذار است که مجالی برای تخریبهای دشمن باقی نمیگذارد و طبیعتا دشمن از این مورد ناراحت و عصبانی خواهد شد و به نوعی میتوان گفت حق دارد».
گفتنی است خبرگزاری فارس از سال ۱۳۹۶ با تاکید بر رویکرد خبر خوب، از رسانههای پیشرو در این حوزه بوده است و امروز، بخش زیادی از مخاطبان در این خبرگزاری به تولید و بازنشر خبرهای خوب از نقاط دور و نزدیک کشورمان میپردازند.
منبع: فارس
همان اول گفت اخبار خوب، مفید و امیدبخش متشر کنید !