علی فولیان معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین در جلسه کمیته علمی و اجرایی طرح نماد (نظام مراقبت از دانشآموزان در برابر آسیبهای اجتماعی) و کمیته فرهنگی پیشگیری از جرم که در سالن اجتماعات ادارهکل آموزش و پرورش استان قزوین برگزار شد، گفت: ادارهکل آموزش و پرورش مکلف است دستگاههایی که در زمینه اجرای طرح نماد (نظام مراقبت از دانشآموزان) کمکاری میکنند را به دستگاه قضایی معرفی کند.
فولیان افزود: وقتی جرمی به وقوع میپیوندد، دستگاه قضایی آخرین دستگاهی است که باید وارد کار شود و ریشه جرم با مجازات خشک نمیشود.
وی با بیان اینکه پیشگیری از جرم بهترین روش، ارزانترین و سادهترین راه است که به عدالت نزدیکتر است، اضافه کرد: با وجود اینکه مدیریت پیشگیری از وقوع جرم بر عهده دستگاه قضایی است، اما تمامی دستگاهها باید به تحقق این امر کمک کنند.
فولیان با اشاره به اهمیت سرمایهگذاری تربیتی در آموزش و پرورش گفت: اگر در آموزش و پرورش برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی خوب سرمایهگذاری شود، درصد وقوع جرم به شکل قابل ملاحظهای کاهش خواهد یافت.
معاون اجتماعی دادگستری کل استان قزوین حضور دستگاههای مربوطه و متولی حوزههای اجتماعی و فرهنگی در جلسات طرح نماد را الزامی دانست و گفت: ادارهکل آموزش و پرورش مکلف است دستگاههایی که در زمینه اجرای طرح نماد کمکاری میکنند را به دستگاه قضایی معرفی کند.
فولیان همچنین با تأکید بر لزوم رعایت عدالت و تسهیل در ثبت نام دانشآموزان در معرض ترک تحصیل در مدار استان قزوین ادامه داد: بازماندگان از تحصیل در استان قزوین باید به سرعت شناسایی شوند و علت ترک تحصیل آنها باید پیگیری شود و هر چه زودتر با رفع موانع این دانشآموزان به سر کلاسهای درس برگردند.
حجتالاسلام حسین محمدزاده معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش استان قزوین هم در این جلسه با اشاره به افزایش آسیبهای اجتماعی در دوران وقوع اپیدمی کرونا گفت: با بازگشایی مدارس و حضور دانشآموزان در فضای مدرسه و ارتباط آنان با معلمان و دوستان خود آسیبها تقلیل خواهد یافت.
حجتالاسلام محمدزاده افزود: مسئولان حوزه طرح نماد در استان قزوین با شماره تماس ۱۵۷۰ و ۵ کابین فعال در ساعات اداری پاسخگوی دانشآموزان و خانوادههای آنها هستند.
وی با اشاره به راهاندازی خانه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مدارس استان قزوین گفت: خانه پیشگیری در صدد است تا پاسخگوی ارجاعات دانشآموزان از واحدهای آموزشی باشد.
حجتالاسلام محمدزاده گفت: همچنین در کلاسهای توانمندسازی ۳ خرده نظام رشد و ارتقا، مراقبت و حمایت مد نظر بوده و آموزشها و مهارتهای لازم زندگی به محصلان انتقال مییابد.
وی ادامه داد: همه دستگاههای موجود در استان قزوین سهمی در شناسایی آسیبها و همراهی در رفع آسیبها دارند و با همافزایی میتوان به نتایج خوبی دست یافت.