کشت ۶۰۰ هکتار کلزا در فامنین

مدیر جهاد کشاورزی فامنین از شروع عقد قرارداد کشت کلزا در ۶۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد.

منصور خزایی گفت: در حال حاضر بذر و کود مورد نیاز شهرستان تامین شده است و شرکت تعاونی روستایی فامنین عامل توزیع نهاده‌های مورد نیاز کلزاکاران هستند و  تنوع بالا در نوع بذر اکاپی و هیبرید امکان تهیه بذر مناسب را مقدور ساخته است.

کشت کلزا باعث پایداری، تداوم تولید و باروری و حاصلخیزی خاک مزرعه در سال‌های آتی، کنترل بیماری پاخوره که یکی از بیماری‌های مهم غلات است می شود و اجرای تناوب کلزا با گندم اهمیت به سزایی در پایداری تولید این محصول خواهد داشت و طبق نظر محققین و تجارب بسیاری از زارعین این تناوب باعث افزایش ۲۵ درصدری تولید گندم می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین می گوید:بیشترین برداشت کلزا در شهرستان فامنین در سال زراعی گذشته ۴/۵ تن در هکتار بود.

خزایی افزود: در سال زراعی گذشته ۱۵۵ تن محصول کلزا تحویل ۲ مرکز خرید تعاونی هریان و کارخانه خزل نهاوند شد و وجه کلزای تحویلی با قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم ۲۳ هزار تومان طی دو مرحله به حساب کلزاکاران واریز شد.

با توجه به ورود به دوره خشکسالی در استان همدان کشاورزان باکشت آبی، با توجه به شرایط اقلیمی حاکم و اهمیت حفظ منابع آب ببیشتر زیر کشت اراضی را به غلات، کلزا و سایر محصولات کم آب بر اختصاص دهند و بطور جد از  کشت‌های بهاره پر آب بر نظیر سیب زمینی، چغندر قند، ذرت و صیفی جات کاسته و به کشت‌های پاییزه نظیر کلزا بیافزایند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.