در پي راه‌اندازي بخش «مستند بلند فجر» در فيلم فجر و برخي اعتراضات از جانب مستندسازان معاون فرهنگي مركز گسترش سينماي مستند توضيحاتي را پيرامون چرايي پيشنهاد بازگرداندن مستند بلند به جشنواره فجر ارائه داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،‌ حسين خورشيدي در اين خصوص اظهار داشت: پس از اينكه در جشنواره 28 فجر اعلام شد كه فيلم كوتاه و مستند ديگر جايي در جشنواره فيلم فجر ندارند، ما پيگير ماجرا شديم تا مجدداً در مهمترين جشنواره سينمايي كشور، بخش مستند كه جزء اصلي سينما و به قولي مادر سينماست، به شكلي برجسته و شايسته به نمايش درآيد.

وي افزود: بازگرداندن بخش مستند به جشنواره فيلم فجر كه حكم تابلوي ويژه‌اي براي نمايش آثار حرفه‌اي سينماست، فرصتي مضاعف در كنار جشنواره سينماحقيقت، به منظور استانداردسازي اين حرفه و حركت به سمت اكران مستند است كه بايد از اين بخش استقبال كرد و به سمت توليد فيلم‌هاي مستند جذاب با تايم سينمايي رفت تا امكان اكران عمومي آنها، بيش از پيش فراهم آيد.

خورشيدي تأكيد كرد: مركز با ارائه اين پيشنهاد به معاونت محترم امور سينمايي و تأكيد بر ضرورت و اهميت نمايش آثار مستند – سينمايي در جشنواره فجر و اعلام آن از سوي دبير محترم جشنواره، فضاي جديدي را بر روي سينماي مستند نوين ايران باز كرده است كه انتظار مي‌رفت اين اقدام، با استقبال دوستان مستندساز مواجه شود.

خورشيدي درخصوص انتقاداتي پيرامون حمايت دولتي از فيلم مستند بلند نيز اضافه نمود: خوشبختانه مراكز مختلفي هستند كه روي توليد مستندهاي بلند سرمايه‌گذاري مي‌كنند، اما متأسفانه مورد انتقاد قرار گرفته‌اند كه دولتي هستند! مگر حمايت دولتي از سينماي مستند بلند ايرادي دارد؟ يا مگر حمايت از توليد اكثر مستندهاي كوتاه و نيمه‌بلند هم برعهده نهادهاي دولتي نيست؟ ضمن اينكه عمده فيلم‌هاي سينماي داستاني هم با بودجه دولتي تهيه مي‌شوند و به اين شكل، مورد اتهام قرار نمي‌گيرند. حال سؤال اينجاست: آيا توليد فيلم مستند با بودجه دولتي جرم است؟ پس چرا وقتي در برخي مقاطع حمايت‌هاي دولتي كم مي‌شود، بلافاصله مورد اعتراض واقع مي‌شود؟

معاون فرهنگي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي تأكيد كرد: حركت جديد جشنواره فجر، قدمي مهم در مسير جدي گرفتن سينماي مستند و استانداردسازي روند توليد فيلم بلند مستند است تا متعاقب آن، شرايط اكران دائمي فيلم مستند هم فراهم آيد. به عبارتي اگر مي‌خواهيم به مقوله اكران فيلم مستند به صورت جدي فكر كنيم، بايد به سمت افزايش ظرفيت توليد رفته و از مستندسازي حرفه‌اي پشتيباني كنيم. در اين راستا، نمايش مستندهاي بلند در جشنواره فجر مي‌تواند مقدمات توليد قابل اعتنا و شرايط اكران آثار مستند در سينماها را فراهم آورد و متأسفانه به جاي اينكه اين برنامه مورد تقدير واقع شود، با نكوهش دوستان بيانيه‌‌نويس همراه شده و مشخص نيست اين رفتار ضد و نقيض بر چه پايه‌اي استوار است.

خورشيدي در پايان، به اكران يكساله آثار مستند در سينما سپيده اشاره كرد و گفت: دوستان طي اين مدت، با استناد به آمار غلط و قياس اشتباه تك نمايش‌ها با اكران عمومي و ... مدام به انتقاد از اين برنامه پرداختند. حال امروز كه اين سينما از دايره پخش فيلم مستند خارج شده، آيا اين موجبات خوشحالي و مسرت آنان را فراهم آورده يا اينكه واقعه‌اي تأسف‌بار قلمداد مي‌شود!؟

البته بايد يادآور شويم كه ما از سياست منطقي نمايش فيلم مستند دست بر نمي‌داريم و كماكان بدنبال استمرار جريان اكران دائمي فيلم مستند هستيم تا با انتخاب سينمايي ديگر، فارغ از اين جنجال ها، همچنان به حمايت از نمايش آثار مستند پايبند بمانيم./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار