رئیس کل دادگستری البرز گفت: امروز در ساوجبلاغ از تغییر کاربری ۳۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی این حوزه قضایی جلوگیری شد.

حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری البرزگفت: یکی از راهبرد‌های ۱۵ گانه رئیس قوه قضاییه که در ابتدای امسال ابلاغ شد بحث تداوم مقابله با ساخت و ساز‌ها و تغییر کاربری‌های غیرمجاز اراضی است که بر ضرورت تمرکز بر اقدامات پیشگیرانه قبل از تغییر کاربری‌ها تاکید دارد.

 رئیس کل دادگستری البرز افزود: در ادامه اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای دادگستری کل  البرز، امروز از تغییرکاربری ۳۸۰ هکتار از اراضی زراعی و باغ‌های شهرستان ساوجبلاغ که در معرض تغییر کاربری قرار داشتند جلوگیری و آزادسازی انجام شد.

فاضلی هریکندی می گوید:نخستین ویژگی این است که این آزادسازی از طریق جلوگیری از تغییر کاربری انجام شد که به منظور تاکیدات رئیس قوه قضاییه است که بار‌ها بر مقابله با تغییر کاربری در همان ابتدا و قبل از ساخت و ساز و تکمیل بنا تاکید کرده است؛ با استفاده از سامانه پایش اراضی کشاورزی استان «کشت یار»، حدود ۷۰ درصد از ۳۸۰ هکتار آزادسازی امروز در همان مرحله اولیه تغییر کاربری یعنی در مرحله تفکیک، قطعه بندی و حداکثر دیوارکشی شناسایی و تخریب گردیده است و تنها ۳۰ درصد در مرحله فونداسیون یا مراحل ابتدایی احداث و یا تکمیل بنا بوده و قلع و قمع و آزادسازی انجام شده است.

او افزود: از طریق سامانه اختصاصی کشت یار که با استفاده از ظرفیت‌های بومی استان از ابتدای سال ۱۴۰۰ ایجاد شد، تغییر کاربری‌ها در همان مرحله اولیه از طریق این سامانه به صورت برخط رصد شده و ماموران جهاد کشاورزی با استفاده از مختصات دقیق جغرافیایی، می‌توانند اقدام به شناسایی محل و جلوگیری از تغییر کاربری نموده و در موارد لزوم و حسب تقاضا نیز با دستور قضایی و اعمال تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها از تغییرکاربری جلوگیری کنند.

تشکیل پرونده قضایی برای مالکان

فاضلی هریکندی گفت: برای برخی از اشخاص و مالکان اراضی که با تفکیک و دیوارکشی اراضی کشاورزی اقدام به تغییرکاربری غیرمجاز نموده و به دیگران انتقال داده‌اند، پرونده تشکیل و مورد تعقیب کیفری واقع شدند.

جلوگیری از تغییر کاربری ۵ هزار هکتار از ابتدای سال

رئیس کل دادگستری البرز افزود:  از ابتدای سال جاری تاکنون از تغییر کاربری حدود پنج هزار هکتار از اراضی زراعی و باغ‌های استان پیشگیری شده است که غالب این تغییر کاربری‌های غیرمجاز در مرحله اولیه قرار داشتند و با اقدام به موقع در مرحله تفکیک، قطعه بندی و یا دیوارکشی‌های غیرمجاز از تغییر کاربری‌ها جلوگیری شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.