مدیرکل بهزیستی استان زنجان از افتتاح نهمین پایگاه غربالگری شنوایی سنجی نوزادان در استان و چهارمین پایگاه در زنجان خبر داد و گفت: در ۳ ماه اول امسال با اجرای برنامه غربالگری شنوایی تعداد ۲ هزار و ۳۵۵ نوزاد غربال شده اند.

حسینی گفت: ۹ پایگاه غربالگری شنوایی نوزادان ویک پایگاه تشخیصی (کلینیک مطهری) دراستان زنجان فعال هستند که ۴ پایگاه در شهرستان زنجان، ۱ پایگاه در شهرستان ابهر، ۱ پایگاه در شهرستان خرمدره، ۱ پایگاه در شهرستان خدابنده، ۱ پایگاه در شهرستان ماهنشان و ۱ پایگاه در شهرستان طارم نوزادان تازه متولد شده را از نظر سلامت شنوایی غربال می‌کنند.

او با بیان اینکه دو پایگاه در شهرستان‌های زنجان و ابهر غربال کودکان ۳ تا ۵ سال را با دستگاه‌های ادیومتری تیمپانومتری انجام می‌دهند، افزود: پایگاه‌های غربالگری شنوایی موظف هستند علاوه بر غربال نوزادان، نسبت به پیگیری کودکان ونوزادان ارجاعی اقدام نموده و نوزادان مشکوک پس از تشخیص به امورتوانبخشی معرفی می‌شوند وپس از شرکت در کمیسیون و تشکیل پرونده، درصورت نیاز به سمعک یا کاشت حلزون کمک هزینه دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: آزمون‌های غربالگری برای نوزادان بصورت انجام تست OAE برای کلیه نوزادان متولد شده وانجام تست AABR برای کودکان ارجاعی و دارای عوامل خطر با دستگاه‌های کوچک و بدون درد و خطر، در شرایطی که نوزاد به آرامی استراحت می‌کند انجام می‌شود.

حسینی : در سال گذشته تعداد ۱۱ هزار و ۵۳۵ نوزاد غربال و تعداد ۴۳ نوزاد به مرحله تشخیص مراجعه و برای ۴ نوزاد اقدامات مداخله‌ای انجام گردید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.