وزارت خارجه پاکستان با تکذیب ادعای ملا یعقوب مجاهد مبنی بر حمله هوایی آمریکا از خاک پاکستان به افغانستان اعلام کرد این ادعا مخالف هنجار‌های رفتار ديپلماتيک مسئولانه است.

وزارت خارجه پاکستان ادعاهای طالبان مبنی بر استفاده از حریم هوایی این کشور برای حمله امریکا بر ایمن‌ الظواهری، رهبر شبکه القاعده را رد کرد.

 

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که پاسخ وزارت خارجه این کشور روز یک‌شنبه،(۲۸ آگست) پس از متهم شدن پاکستان توسط ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، به‌خاطر فراهم کردن حریم هوایی‌اش برای حمله پهپادی آمریکا، نشر شد.

براساس این گزارش، ملا یعقوب حمله آمریکا بر ظواهری را ادامه «تهاجم» واشنگتن خوانده است.

اظهارات مجاهد کمتر از یک ماه پس از آن بیان شد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، از کشته شدن ظواهری در حمله هواپیمای بدون سرنشین در کابل خبر داد.

ملا یعقوب گفته است که هواپیماهای بدون سرنشین آمريکايی همچنان بر فراز کابل در حال پرواز هستند.

وزیر دفاع طالبان در پاسخ به این سؤال که این پهپادها از کجا آمده‌اند، به خبرنگاران گفته است: «اطلاعات ما نشان می‌دهد که آن‌ها [پهپادهای آمریکایی] از پاکستان و با استفاده از حریم هوایی این کشور وارد افغانستان می‌شوند. ما از پاکستان می‌خواهیم که اجازه ندهد از حریم هوایی این کشور علیه ما استفاده شود.»

ملا یعقوب مجاهد گفته است: «آن‌ها [امریکایی‌ها] این کار را بی‌شرمانه انجام می‌دهند. ما این اقدام غیرقانونی را محکوم می‌کنیم و از آمريکايی ها می‌خواهیم به آن پایان دهند.»

در پاسخ به این ادعاهای طالبان، عاصم افتخار احمد، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای گفته است که پاکستان به ادعای مجاهد با «نگرانی عمیق» توجه کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفته است: «در غیاب هیچ مدرکی، همان‌طور که خود وزیر طالبان نیز اذعان کرد، چنین ادعاهای حدسی بسیار تأسف بار است و در مخالفت با هنجار‌های رفتار ديپلماتيک مسئولانه قرا دارد.»

در بیانیه مطبوعاتی آمده است: «پاکستان بر اعتقاد خود به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها تأکيد دارد و تروریسم را در همه اشکال و مظاهر آن محکوم می‌کند.»

وزارت خارجه پاکستان از مقامات طالبان خواسته است تا از اجرای تعهدات بین‌المللی افغانستان، در مورد منع استفاده تروریسم از خاک این کشور، علیه هر کشوری دیگری اطمینان حاصل کنند.

تنش‌های مرزی میان پاکستان و افغانستان پس از تسلط طالبان بر افغانستان در سال گذشته افزایش یافته است و اسلام‌آباد مدعی است که گروه‌های شبه‌نظام به‌گونه منظم حملات‌شان را از افغانستان انجام می‌دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار