امین اله قربانی در نشست خبری با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تبریک هفته دولت، گفت: جوامع مختلف اقوام و ایلات عشایر ایرانی، از ساختارهای مذهبی، فرهنگی، جغرافیایی و جمعیتی مبنایی و فرصتهای طلایی ایران عزیزمان هستند که همیشه مورد طمع دشمنان بوده و هست.
او گفت: سوابق خصومتی دیرینه، ایجاد تفرقه مابین قومیتهای مختلف ایرانی، بخش بخش کردن مردم و اقوام تشکیل دهنده کشور عزیزمان، از اهداف بسیار مهم دشمنان و استعمارگران است و در صورت کوتاهی، کم کاری و یا کم توجهی خواص اقوام و عشایر و متولیان ذیربط، تهدیدهای خطرناک و جدی از سوی دشمنان ملت ایران بسیار متصور است. این موضوع زنگ خطر و بیدار باش جدی است تا به هوش و گوش باشیم، تا خدای ناکرده اسیر دامها و توطئههای خطرناک دشمنان نشویم.
قربانی گفت: قومیتهای خوشنام ایرانی که اکثریت وسعت جغرافیای سیاسی و حتی جمعیتی ایران را نیز شامل میشود، به شیوههای گوناگون مورد هدف دشمنان هستند و با گذشت زمان و با ناامیدی بیشتر آنان در ناکامی از جلوگیری از پیشرفت روزافزون انقلاب اسلامی، راههای پرهزینه و پرخطر مقابله با امت اسلامی ایران عزیز را در دستور کار خود قرار داده اند.
دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر گفت: با توجه به شرایط پیچیده فعلی و بدون متولی بودن حوزههای فرهنگی اجتماعی خاص اقوام و عشایر، ضرورت برگزاری این نوع سوگوارهها بیش از گذشته احساس میشود و میتواند به عنوان ابزاری هنرمندانه و بسیار مؤثر در این راستا باشد.
او گفت: سوگواره شعرهای عاشورایی عشایر قبل از آن که یک مسابقه رقابتی باشد، یک نمایش واقعی و هنرمندانه از پایبندی عمیق اقوام و عشایر ایرانی به اعتقادات دینی و مذهبی و انسجام ملی اسلامی در راستای دفاع عاشقانه از نظام اسلامی است.
قربانی گفت: برپایی سوگواره ملی شعرهای عاشورایی اقوام و عشایر ایرانی و استقبال شایسته از آن، گوشهای از ارزش ها، هنجارها و رویکردهای فرهنگی مذهبی اقوام و ایلات عشایر را در این برنامه به نمایش میگذارد.
او گفت: از این سوگواره همنوایی راهی است به سوی وحدت، همفکری، همدلی و نمایش ظرفیتهای کم نظیر مغفول مانده و بدون مسئول اقوام وعشایر ایرانی و از مؤثرترین راه مبارزه با توطئه گران در کمین نشسته است.
قربانی گفت: از یک نگاه، جدا کردن اقوام و عشایر از دیگر جوامع و اقشار ایرانی، امری چندان پسندیده و مقبول نیست و از سویی شناسایی و به کار گیری مناسب اشتراکات فرهنگی، قبیلهای و قومی هم از عواملی هستند که برای تقویت و ارتقاء اتحاد و انسجام ملی و قدرت جامعه و استحکام پایههای نظام اسلامی ضروری به نظر میرسد و متأسفانه تا کنون آنطور که لازم بوده از این زاویه به معرفی این جامعه مهم و بسیار با ارزش نپرداخته ایم و بیشتر نمادهای غیردینی این جامعه تبلیغ و ترویج یافته است.
دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر گفت: در تمام دورانهای تاریخی گذشته، تمامی اقوام و ایلات عشایر ایرانی در مقابل همه حکومتها قیام کرده و همیشه برای آنها از مزاحمین جدی و پرخطر بوده اند، اما در مقابل نظام اسلامی، علاوه بر اینکه خالصانه سر تسلیم فرود آورده اند بلکه، مدافعانی واقعی و جانفدا برای اسلام، روحانیت و کشور بوده اند و برای اثبات عملی وفاداری خود، هزاران شهید تقدیم نظام اسلامی کرده اند.
او گفت: با توجه به ضرورت معرفی مناسب و برجسته فرهنگ اقوام و جوامع عشایری از سال ۱۳۹۰، برگزاری سوگواره شعرهای عاشورایی عشایر را شروع کردیم و با گذشت زمان ضرورت تداوم کمی و کیفی این سوگواره با استقبال شعرای دلسوخته از اقوام مختلف استانها بیشتر احساس شد، به طوری که بیش از ۴۰۰ شاعر ارزشی و نویسنده والامقام، بیش از ۱۳۰۰ آثار متناسب با فراخوانهای مربوطه جمع آوری شده است.
قربانی گفت: در دوازدهمین سوگواره تعداد ۵۶ شاعر عزیز ۱۱۶ آثار از خوزستان، زنجان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و ۵۶ شاعر عزیز ۱۱۶ آثار عاشورایی، از ۱۶ استان استانهای رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، کردستان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، قم، تهران، مرکزی و فارس و از ۱۶ و عشایری برای دبیرخانه سوگواره ارسال کرده اند که با تفکیک، تقسیم بندی و رمز ضربه تیم داوری محترم و رعایت نقش دهی به تمامی قومیتهای عشایری، از بین شعرهای ارسالی در نهایت تعداد ۱۴ شاعر برای ارائه در این برنامه انتخاب شده اند.
او گفت: در موضوعات فرهنگی اجتماعی و دینی جامعه اهدف، خلاءها و کمبودهای محسوس و مهم فراوانی وجود دارد و نسبت به گذشته بیشتر، عمیقتر و حساستر است. اما علیرغم این نیازهای متأسفانه متولی مشخص و پا به کاری ندارد، هیچ یک از ادارات عشایری هم مأموریتی در این راستا ندارند.
قربانی گفت: زندگی بیشتر جوامع اقوام و عشایر بگونهای است که نیازشان بیشتر، ولی دسترسی کمتری به برنامهها و خدمات اجتماعی فرهنگی و خدمات حاکمیتی دارند.
او گفت: عشایر ساکن شده در حاشیه شهرها هم از امکانات فرهنگی مورد نیاز محروم هستند. با توجه به اینکه نمادهای اعتقادی، ارزشی و اجتماعی فرهنگی عشایر و اقوام به نحو مطلوب معرفی نشده و خلاءهای زیادی هم در این باره وجود دارد،که بسیاری از آنها در حال منسوخ شدن هستند، لازم است برای رفع و حل این معضلها اقدامات گسترده و سریع صورت گیرد.