رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان گفت: چهار طرح عمرانی منابع طبیعی در حوزه آبخیز و بیابان زدایی با اعتبار ۳۲ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

علی‌اکبر عباسی راد گفت: عملیات آبخیزداری در حوزه آستانه و تویه رودبار شامل احداث بند سنگ و ملات حوزه آستانه با حجم ۷۵۰ مترمکعب و با اعتبار ۶ میلیارد و ۶۴۱ میلیون ریال و بند سنگ و ملات حوزه تویه رودبار با حجم یکهزار و ۲۵۰ مترمکعب و با اعتبار ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال به اتمام رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: هدف از احداث این بندها مهار سیلاب و کنترل فرسایش و تغذیه سفره های آب زیرزمینی و کاهش مخاطرات سیل در منطقه است که در سال های گذشته خسارات سنگین مالی به اموال، منازل مسکونی و زیرساخت های روستایی وارد کرد.

عباسی راد ادامه داد: با توجه به حجم مخازن ایجاد شده، این سازه ها قادرند در هر نوبت آبگیری ضمن تغذیه سفره های آب زیرزمینی از بروز خسارات احتمالی سیلاب های فصلی در پایین دست جلوگیری کنند. 

وی تصریح کرد: به منظور تثبیت شن‌های روان و مقابله با بیابانزایی در منطقه مبارک آباد بخش امیرآباد، عملیات نهالکاری با گونه های تاغ و اتریپلکس با اعتبار ۹ میلیارد ریال انجام شده است. 

وی افزود: نتایج حاصل از اجرای پروژه های نهالکاری و آبیاری در مناطق بیابانی، جلوگیری از فرسایش بادی، تثبیت خاک و تغذیه سفره های آب زیرزمینی و مهار هجوم ماسه های روان به روستا و تعدیل و تلطیف آب و هوای منطقه است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.