مدیرکل هواشناسی خراسان‌ جنوبی گفت: براساس پیش بینی‌ها بارندگی در مهر و آبان زیر حد نرمال است.

خندان رو گفت: با توجه به اینکه در ماه پایانی سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ هستیم می‌توان تحلیل دقیقی از وضعیت بارش‌ها در خراسان جنوبی ارائه کرد.

او با اشاره به اینکه میانگین بارندگی‌ها در سال آبی فعلی ۸۲ میلی متر بوده است، افزود: این میزان نسبت به سال آبی ۹۹-۱۴۰۰ حدود ۳۳ درصد افزایش داشته است.

خندان رو بیان کرد: البته این افزایش نشان دهنده مطلوب بودن بارندگی‌ها نیست چرا که سال قبل از آن (سال آبی ۹۹-۱۴۰۰) خشک‌ترین سال در ۶۰ سال اخیر بوده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه در مقایسه با بلند مدت ۲۸ درصد میانگین بارندگی‌ها کاهش داشته است، عنوان کرد: حدود ۹۹ درصد مساحت خراسان جنوبی درگیر خشکسالی است.

او با تأکید بر اینکه تنها یک درصد از مساحت استان شرایط نرمال دارد، ادامه داد: شش درصد از مساحت خشکسالی خفیف، ۳۶ درصد خشکسالی متوسط، ۱۷ درصد خشکسالی شدید و ۴۱ درصد از مساحت خراسان جنوبی خشکسالی بسیار شدید را تجربه می‌کند.

خندان رو گفت: برخی از شهر‌های خراسان جنوبی، چون بیرجند، بشرویه، خوسف و سرایان ۱۰۰ درصد مساحتشان درگیر خشکسالی است.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌ جنوبی درباره پیش بینی‌ها برای سال آبی آینده اظهار کرد: در سال آبی آینده برای پاییز در ماه‌های مهر و آبان پیش بینی بارندگی زیر نرمال و برای آذر پیش بینی بارندگی‌های نرمال شده است.

او بیان کرد: بارندگی‌ها بیشتر به صورت رگباری است که آسیب‌هایی را نیز به همراه دارد.

خندان رو گفت: با توجه صنعتی شدن دنیا، فعالیت‌ها برای کاهش گرم شدن کره زمین یک عزم جهانی را می‌طلبد و همگان باید در این زمینه احساس مسئولیت داشته باشند تا شرایط وخیم‌تر نشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.