بورل در پیامی توئیتری از توافق میان کوزوو و صربستان برای سفر شهروندان این دو کشور و حل مشکلات مرزی خبر داد.

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در پیامی توئیتری نوشت: صرب‌های کوزوو و همچنین سایر شهروندان می‌توانند از این به بعد آزادانه بین کوزوو و صربستان تنها با استفاده از کارت شناسایی تردد کنند. اتحادیه اروپا به تازگی از آلبین کورتی، نخست وزیر کوزوو ضمانت‌هایی در این باره دریافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در ادامه این پیام آمده است: این یک راه حل اروپایی است و ما به هر دو کشور بابت این توافق تبریک می‌گوییم.

این پیام ساعاتی پس ازآن منتشر شد که الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان تایید کرد که بلگراد آماده است تا حدودی، الزامات مقامات کوزوو- آلبانیایی در پریشتینا را برای اسناد ورود شهروندان به کوزوو تحت شرایطی خاص و با تضمین اروپا بپذیرد.

در اواخر ماه ژوئیه، این منطقه شاهد افزایش تنش‌های سیاسی میان صربستان و کوزوو بود. تنش‌ها پس از آن به اوج خود رسید که پریشتینا برنامه‌هایی را برای وضع قوانین مرزی جدید از اول اوت اعلام کرد که براساس آن ورود از صربستان را برای افرادی که دارای شناسنامه و کارت شناسایی صرب هستند، باید با اسناد مورد تایید کوزوو در مرز وارد این منطقه شوند.

نیکولا سلاکوویچ، وزیر خارجه صربستان این طرح مرزی پریشتینا را تلاشی برای ایجاد موانع برای صرب‌های محلی دانست.
همزمان رییس جمهور صربستان از آلبانیایی‌های کوزوو خواست تا بیدار شوند و از انجام هر کاری که موجب درگیری شود اجتناب کنند. در نهایت مقامات کوزوو تصمیم گرفتند اجرای مقررات جدید را تا اول سپتامبر به تعویق بیاندازد به این شرط که موانع جاده‌ای تا این زمان برداشته شود.

هفته گذشته نیز «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان، از ناتو خواست که «وظایف خود را در کوزوو انجام دهد» و در غیر این صورت، صربستان از اقلیت خود در کوزوو محافظت خواهد کرد. گفتنی است کوزوو در سال ۲۰۰۸ تقریباً پس از یک دهه درگیری‌های نظامی علیه حکومت بلگراد، از صربستان جدا شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار