به مناسبت روز پزشک و داروساز؛

تجلیل از اولین بانوی پزشک ایرانی که موفق به فتح قله اورست شد

در روز پزشک و داروساز از افسانه حسامی فر، اولین بانوی پزشک ایرانی که اخیرا موفق به فتح قله اورست شده است، تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

حسامی فر گفت: کیفیت زندگی ما بستگی به سلامت جسمی و روحی دارد.  هر فردی باید تلاش کند تا سطح سلامت خود را ارتقا دهد و در این مسیر جایگاه پزشکان و داروسازان، یک نقش تعیین کننده و سرنوشت ساز است.

وی ادامه داد: جامعه‌ به سمت شهرنشینی کشیده شده و همه مسائل دست خوش تغییرات بزرگی شده است،  سلامت انسان‌ها تحت شعاع عوامل متعددی قرار دارد و مباحثی از قبیل استرس‌های مستمر و جان کاه، کم تحرکی، فقر حرکتی، تغذیه نادرست ، مشغله‌های آزاردهنده روزانه و ده‌ها عوامل دیگر سبب شده تا توجه افراد نسبت به مباحث سلامت کاهش پیدا کند و به دنبال آن کیفیت زندگی افراد مورد تهدید قرار گیرد. 

حسامی فر  تصریح کرد: من متولد ۱۳۵۵ و ساکن بجنورد هستم و کوه نوردی را از سال ۱۳۷۶ به صورت تفریحی شروع کرده ام، اما از حدود ۸ سال پیش، کوه نوردی را جدی‌تر دنبال کردم. صعود‌های داخلی من در فصل‌ها و شرایط و جبهه‌های مختلف بود تا بتوانم شرایط کوهستان را کاملا درک کنم و چالش‌های آن را بشناسم و بتوانم از پس آن‌ها بر بیایم. 

وی افزود: من سعی کرده ام که با کوه، برف و یخ انس بگیرم و به این صورت با چالش‌های مختلف در کوهستان آشنایی بیشتری پیدا کنم و توانمندی‌های خودم را افزایش دهم. مواجهه با حوادث انسان را قوی و سرسخت بار می‌آورد.

این بانوی پزشک و کوهنورد ادامه داد: در یک‌سال اخیر و از پاییز سال گذشته، به سمت اولین قله هشت هزاری به نام قله ماناسلو قدم برداشتم که هشتمین قله بلند جهان است که تجربه بسیار خوبی برای من بود. سپس به اورست فکر کردم و توانستم در بهار امسال، بر فراز قله اورست به‌عنوان چهارمین بانوی ایرانی بایستم. 

وی افزود: البته قله K۲ یک قله بسیار فنی و جزء یکی از قلل ۸ هزاری دنیاست و به سخت‌ترین کوه دنیا معروف است؛ ازاین‌رو نیاز داشتم که از نظر روحی و از نظر جسمی در حدی باشم که بتوانم به آن فکر کنم. خدا را شاکر هستم که توانستم به‌عنوان اولین بانوی کوهنورد ایرانی، بر فراز قله K۲ بایستم که برایم خیلی خوشحال‌کننده بود.

حسامی فر ادامه داد: این‌که یک پزشک هستم سبب شد احساس امنیت بیشتری برای خود و اطرافیان در کوهستان ایجاد کنم و از این بابت خیلی خوشحال هستم . در برنامه اخیری که برای فتح قله K۲ داشتم، روزی نبود که یک مراجعه پزشکی به دلایل مختلف نداشته باشم و اینکه می‌توانم به دوستان و همراهانم خدمات برسانم خرسند می شدم، جادارد به همه دانش آموزان کشورم توصیه کنم که مسیر رشد و پیشرفت را به خوبی دنبال کنند و با پشتکار و هوشمندی برای رسیدن به آرزوهایشان تلاش کنند.

وی در پایان تاکید کرد: کوهنوردی یک سبک زندگی است که به انسان روحیه تلاش و پشتکار را تزریق می‌کند و انسان را از ناامیدی باز می‌دارد. در کنار آن مباحث پزشکی هم حائز اهمیت است و آمیخته این دو، توانست است اثر زیادی بر من و اطرافیانم به دنبال داشته باشد.

برچسب ها: روز پزشک ، داروسازان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار