مدیر باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال به دلیل وقوع دو برهه سرمازدگی در اوایل سال، برداشت محصول بادام در استان به ۱۵ هزار تن کاهش یافت.

آقای شیرانی گفت: ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار بادام آبی در استان وجود دارد که از این میزان ۱۴ هزار هکتار آن بارور است.

وی افزود: هر ساله حدود ۲۴ هزار تن بادام از باغات چهارمحال و بختیاری برداشت می‌شد که امسال به دلیل وقوع دو برهه سرمازدگی در فروردین و اردیبهشت ماه درصد بالایی از باغات استان دچار سرمازدگی شدند و میزان برداشت امسال به ۱۵ هزار تن رسید.


بیشتر بخوانید


شیرانی اضافه کرد: عمده ارقام بادام تولیدی در استان مامایی، ربیع و سنگی است.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در دهه ۷۰ عمده باغات ما را رقم سفید تشکیل می‌داد که قیمت آن هم سه برابر رقم مامایی بود، اما اکنون با فعالیت تجار و استقبال از رقم مامایی، این رقم عمده باغات چهارمحال و بختیاری را تشکیل می‌دهد.

شیرانی افزود: با توجه به اینکه استان ما در اوایل سال دمای هوای پایین و زیر صفر را تجربه می‌کند به سمت تولید ارقام دیرگل در حال حرکت هستیم.

وی ادامه داد: جهادکشاورزی باغ پایلوتی که ۶۵ رقم بادام در آن کشت شده است را در شهرستان بن ایجاد کرده است که رقم‌های برتر در آن شناسایی انتخاب و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شیرانی گفت: چهارمحال و بختیاری در تولید بادام آبی جزو استان‌های اول کشور است همچنین ایستگاه تحقیقات کشور هم در این استان قرار دارد.

وی افزود: اولین شهرک تخصصی بادام هم در شهرستان سامان در حال راه اندازی است که هم اکنون با پیشرفت ۹۰ درصدی همراه است.

شیرانی اضافه کرد: از ابتدای سال آینده قابلیت واگذاری شهرک به فعالین حوزه کشاورزی وجود دارد که امور پوست کنی، سورت کردن، فرآوری و بسته بندی در آن وجود دارد.

عکاس: حمیدرضا حبیبیان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار