خانه‌های قدیمی و خشت و گِلی در شهرستان بشرویه به نحوی ساخته شده که در تابستان هوای خنک و در زمستان گرما را به ساکنان عرضه می‌کند.

بشرویه به عنوان شهر خشت و گِلی خراسان جنوبی شناخته می‌شود.

در این شهر انواع خانه‌های خشت و گِلی به چشم می‌خورد که در عین سادگی، زیبا هستند.

به خانه مادری رفتیم که در یکی از این خانه‌های قدیمی سکونت دارد و خانه اش نیز جزو قدیمی‌ترین منازل خشت و گِلی بشرویه است.

مقاومت در برابر زلزله حتی با سادگی

بانوی ساکن در خانه‌ای خشت و گِلی گفت: خانه‌ای که من در آن سکونت دارم بیش از ۳۰۰ الی ۴۰۰ سال عمر دارد و اجدادم در آن ساکن بوده اند.

او افزود: از خوبی‌های این گونه خانه‌ها این است که تمامی درب‌های آن رو به صحن و حیاط باز می‌شود و خانه در تابستان خنک و در زمستان گرم است.


بیشتر بخوانید


یکی از کارشناسان میراث فرهنگی بشرویه نیز بیان کرد: از جمله ویژگی‌های بارز خانه‌های خشت و گِلی، وجود حیاط مرکزی در آن است و در برابر زلزله نیز مقاوم هستند.

او گفت: وجود گچ بری‌های متعدد، طاق‌های قوسی و درب‌های چوبی نمایانگر زیبایی و اصالت این گونه منازل است که امروزه کمتر چنین خانه‌هایی یافت می‌شود.

ثبت بافت تاریخی بشرویه در میراث ملی کشور

سلیمانی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بشرویه گفت: محدوده بافت تاریخی شهرستان بشرویه حدود ۲۲ هکتار است.

او افزود: بافت تاریخی شهرستان بشرویه که از جمله تاریخی‌ترین مناطق کشور به شمار می‌آید در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سلیمانی اظهار کرد: وجود بیش از ۳۰۰ خانه خشت و گِلی در بشرویه نشان دهنده اصالت و قدمت این منطقه است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بشرویه گفت: بشرویه دهمین شهر تاریخی کشور به حساب می‌آید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.