حدود یک سال می‌گذرد، یک سال از روزی که به عنوان رئیس دولت سیزدهم انتخاب شد.

حدود یک سال می‌گذرد، یک سال از روزی که انتخاب شد. خرداد ماه سال قبل بود که مردم نام او را به عنوان رئیس جمهور منتخب کشور نوشتند و دولت رئیسی روز ۳ شهریور ۱۴۰۰ رسما شروع به کار کرد، سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران.

حالا پس از گذشت یک سال و همزمان با هفته دولت یک سوال بر ذهن مانده مبنی بر اینکه اقدامات سید ابراهیم رئیسی در این سال چگونه بوده است؟ موضوعی که برای یافت پاسخ آن به سراغ چهره‌های سیاسی کشور رفته ایم.

علائم خستگی در دولت مشهود نیست 

محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح طلب مجلس دهم فردی بود که جواب سوال عملکرد دولت سیزدهم را چگونه ارزیابی می کنید اینگونه پاسخ داد: عملکرد آقای رئیسی در مقیاس شعارهایی که داده بود در ظرف این یک سال قابل قبول است. در مجموع البته نوسان بین اعضای کابینه زیاد بوده است. خود آقای رئیسی پیشگام موفقیت دولت بوده و فعالیت میدانی و استانی و حضور در صحنه ها و بحران ها قابل تحسین است.

نحسی‌ای که دولت سیزدهم را نگرفت/ کارنامه یک‌سالگی دولت زیر ذره‌بین

به گفته وکیلی فعلا علائم خستگی در او مشهود نیست و دستاوردهایی هم داشته است، از جمله این دستاوردها موفقیتش در موضوع واکسن کرونا است. موفقیت‌های نسبی دیگری هم در حوزه ساماندهی برخی مسائل مانند طرح دارویار و موضوعات سلامت و توسعه وزارت خارجی داشته است مانند پرونده هسته‌ای  و حل‌وفصل برخی منازعات منطقه‌ای بین ما و کشورهای همسایه از جمله عادی‌سازی روابط بین ایران و امارات و ایران و کویت. همچنین تلاشی که برای عادی سازی روابط ایران و عربستان و ایران و برخی کشورهای حوزه قفقاز مانند تاجیکستان و ترکمنستان داشته است.

نحسی‌ای که دولت سیزدهم را نگرفت/ کارنامه یک‌سالگی دولت زیر ذره‌بین

وعده یک میلیون مسکن در سال؛ پاشنه آشیل دولت سیزدهم 

این نماینده مجلس دهم گفت: با این وجود همچنان پاشنه آشیل دولت وعده یک میلیون مسکن در سال است و همچنان این وعده در ابهام است و عملکرد روشنی در این زمینه نداشته است. علاوه بر این در برخی حوزه ها نظیر کنترل نرخ تورم و نقدینگی مشکلاتی وجود دارد.

به گفته وکیلی با این حال رفتار دولت در فضای عمومی همچنان رفتار متینی بوده و دولت چالش‌های کمی داشته و دولت چالشی نبوده است. رئیس دولت همچنان از متانت برخورد است و کمتر شاهد اقدامات و برخوردهای تحریک آمیز در ساحت عمومی بوده‌ایم.

نحسی‌ای که دولت سیزدهم را نگرفت/ کارنامه یک‌سالگی دولت زیر ذره‌بین

وکیلی البته نقدهایی را هم داشت مبنی بر اینکه در زمینه مشکلات اقتصادی هنوز قدم‌های اساسی در زمینه کنترل نرخ تورم و یا نقدینگی نداشته‌ایم و برخی اقدامات دولت بر روی اعصاب مردم بوده، برای مثال آئین‌نامه واردات خودرو پس از سال‌ها ممنوعیت و مطالبه واردات خودرو همچنان روی اعصاب مردم است، زیرا دامنه و سقفی که ایجاد شده است یعنی کف ۱۰ هزار و سقف بیست هزار دلار برای واردات یعنی اجازه واردات دوچرخه و فرغون وارد کردن و این بازی با حساسیت‌های عمومی مردم است.

وکیلی می‌گوید انتظار می‌رود که دولت کمی مسئولانه‌تر نسبت به این موضوع وارد شود تا از نظر مردم بازی با قانون تعبیر نشود و به نظرم یکی از نقطه‌های تاریک در پرونده دولت همین آئین‌نامه واردات خودرو است.

نحسی‌ای که دولت سیزدهم را نگرفت/ کارنامه یک‌سالگی دولت زیر ذره‌بین

بازگرداندن سرمایه اجتماعی؛ مهم‌ترین اقدام دولت سیزدهم

علیرضا خجسته‌پور فعال سیاسی اصولگرا و عضو جامعه اسلامی مهندسین نیز فرد دیگری بود که در این زمینه با ما سخن گفت.

وی می‌گوید که دولت سیزدهم وقتی که روی کار آمد کشور با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بود، برای مثال با گسترش ویروس کرونا مواجه بودیم که تعداد فوتی‌های ویروس بسیار زیاد بود و دولت در این زمینه بسیار فعالیت کرد و شاهد بودیم علیرغم گفته‌های دولت قبل مبنی بر اینکه به دلیل تحریم‌ها نمی‌توان واکسن وارد کرد، اما میزان قابل توجهی واکسن را وارد کشور کرد تا جایی مرگ‌های بر اثر ویروس کرونا به صورت تک رقمی و یا صفر رسید.

نحسی‌ای که دولت سیزدهم را نگرفت/ کارنامه یک‌سالگی دولت زیر ذره‌بین

خجسته‌پور گفت: شاهد بودیم که دولت قبل تمام تخم مرغ هایش را در سبد غرب گذاشته بود، اما این دولت توانست نگاه به همسایگان را تقویت کند و نگاه به شرق را هم در دیپلماسی ما قرار داد و نگاه به کشورهای آمریکای لاتین را تقویت کرد.

به گفته خجسته‌پور به این وسیله‌ها توانستیم سرمایه‌گذاری بر روی غرب را کاهش دهیم، کمااینکه سودی هم از این موضوع نبردیم و برجام به خوبی نشان داد که سرمایه گذاری بر روی غرب بسیار اشتباه است.

این فعال سیاسی معتقد است که حضور میدانی رئیس جمهور در میان مردم نیز توانست سرمایه اجتماعی را به کشور بازگرداند؛ حتی در مسائل مربوط به گرانی ها هم مردم دیدیم دولت پای کار است و این‌گونه نیست که کسی صبح جمعه از گرانی ها مطلع شود .

اقدامی که دولت‌های قبل جرات مواجهه با آن را نداشتند 

وی در زمینه گرانی‌ها نیز بیان کرد: ما با مشکلات مواجه بودیم و ویرانی هایی از دولت های قبل مانده بود و اقتصاد کشور سالهاست که با بیماری‌هایی مواجه است و در زمینه تحریم های ظالمانه هم مواجه هستیم که اثراتش در اقتصاد کشور قابل چشم پوشی نیست.

وی ادامه داد: دولت تمام هم و غم خود را گذاشت تا موضوع عادلانه‌سازی یارانه ها را پیگیری کند و ما شاهد شیب افزایش قیمت بودیم اما باید دید که این افزایش قیمت ها تا چه میزان به سود و یا ضرر کشور است.

او گفت: اقدامات دولت در این زمینه موضوعی بود که دولت‌های قبل چندان شهامت مواجه شدن با آن را نداشتند و مسیر اجتناب ناپذیری بود که دولت با همه مشکلاتش پای کار آمد و از سوی دیگر هم سعی کرد تا رابطه خود را با مردم حفظ کند البته فشار گرانی‌ها بر مردم آمده و دولت هم وعده‌هایی داده است.

نحسی‌ای که دولت سیزدهم را نگرفت/ کارنامه یک‌سالگی دولت زیر ذره‌بین

به گفته وی این موضوع که خودرو در بورس کالا عرضه شود می‌تواند دست دلال‌ها را در این حوزه قطع کند، همچنان در حوزه مسکن دولت وعده افزایش ساخت مسکن را داده است که انشالله تا پایان امسال شاهد قیمت کاهشی مسکن هم باشیم. معتقدم که اگر فشار خارجی بر کشور کم شود و در حوزه مذاکرات موفق شویم در ادامه کار دولت سیزدهم شاهد موفقیت های زیادی در زمینه اقتصاد هم خواهیم بود. 

کاهشی شدن شیب تورم اقدام مهم دولت سیزدهم 

حجت الاسلام‌والمسلمین غلامرضا مصباحی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز معتقد است که وقتی آقای رئیسی روی کار آمد برای تامین حقوق کارکنان دولت از بانک مرکزی استقراض نشد و حال آن که ۵ ماه اول سال که دوران دولت قبل بوده هر ماه برای پرداخت حقوق کارکنان دولت از بانک مرکزی استقراض شده که مجموعه رقم استقراض شده ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

به گفته وی می‌دانیم که استقراض از بانک مرکزی منشا خلق پول و تورم است. تورم شدید کشور ما ناشی از خلق پول است، گاهی علت خلق پول، استقراض دولت از بانک مرکزی است و گاهی نشات گرفته از استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی است. نکته دوم این است از زمانی که رئیسی روی کار آمده هر ماه ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان سررسید اوراق مالی است که دولت قبل از مردم نقدینگی را جمع کرده و سررسید آن رسیده است. این دولت این رقم را پرداخت کرده است.

نحسی‌ای که دولت سیزدهم را نگرفت/ کارنامه یک‌سالگی دولت زیر ذره‌بین

به گفته وی این مواردی نیست که جلوی چشم مردم باشد و نتایجش را حس کنند، اما کسری بودجه منشا اصلی تورم است. این دولت طی مدت تصدی خود توانسته ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه ۱۴۰۰ را برطرف کند. این دولت توانسته است ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه که مربوط به دولت قبل بوده را برطرف کند. علاوه بر این موارد دولت سیزدهم توانسته صادرات به کشورهای همسایه را ۴۰ درصد رشد دهد و نرخ تورم را ۱۳ درصد کاهش دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت ادامه داد: گرچه معنای کاهش نرخ تورم کاهش قیمت نیست و گاهی به غلط این طور الغاء می‌شود که قیمت‌ها در حال افزایش است. بله ما در شرایط تورم به سر می‌بریم و هر زمان دولت توانست تورم را به کمتر از ۱۰ درصد برساند آن وقت می‌شود ادعا کرد که تورم مهار شده است و تورم کاهش پیدا کرده، یعنی شدت افزایش قیمت‌ها کم‌تر شده است. 

مصباحی مقدم گفت: بدهی دولت به بانک مرکزی که به صورت ارزی بوده و با آزاد شدن ارزهای بانک مرکزی که در واقع دولت قبل با دادن ارز به بانک مرکزی موجب شده که بانک مرکزی مالک آن ارزها شود، میلیاردها دلار از این ارزها آزاد شده و این دولت توانسته پشتوانه و قدرت بانک مرکزی را بالا ببرد.

وی افزود: مدیریت بازار بالا رفته است و تقریبا با ثبات نرخ ارز روبه‌رو هستیم. این مسئله مهمی است، اگرچه نرخ ارز نوسان دارد اما این نوسان بسیار اندک است و مانند گذشته نیست. ذخیره کالایی کشور در پایان دولت گذشته به شدت خطرناک شده بود و زمانی که این دولت سیزدهم تحویل گرفت ما از نظر ذخیره کالایی با شرایط بدی روبه‌رو بودیم و اولین کاری که این دولت کرده این است که توانسته ذخیره کالایی را کنترل و تامین کند، به نحوی که اطمینان بخش شده است. 

نحسی‌ای که دولت سیزدهم را نگرفت/ کارنامه یک‌سالگی دولت زیر ذره‌بین

اگر مشت را نمونه خروار بدانیم می‌توان گفت که اقدامات دولت رئیسی در این یک‌سال تقریبا مثبت بوده و نظرات را به خود جلب کرده است.

دیگر نه از خاموشی‌های سال قبل خبری هست و نه شعار «واکسن بخرید» مردم. با این حال اما قطعا نمی‌توان از نکاتی نیازمند توجه بیشتر دولت است چشم پوشید، نکاتی نظیر توجه به بیشتر به ساخت مسکن و همچنین قانون واردات خودرو و مهم‌تر از آن توجه بیشتر به سفره مردم...

 اما هر چه که هست و با همه کمی‌ها و کاستی‌ها؛ آمار دولت سیزدهم نشان می‌دهد که این خرافات که عدد سیزده نحس است فقط در حد خرافات است. دولت سیزدهم به خوبی عمل کرده و تلاش دارد که همین روند را ادامه دهد و بنا به قول آقای رئیس‌جمهور دولتی صادق‌الوعد باشد.

 

برچسب ها: دولت سیزدهم ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
گرانی گرانی گرانی ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
درود بر رئیسی. مرگ بر مریم‌رجوی‌منافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
آقای رییسی دولت شما از دولت قبل خیلی بهتر و فعال تر هست ولی عملکردش در حوزه اقتصادی هنوزم میلنگه لطفاً قیمت لوازم الکترونیکی رو هم کنترل کنید
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۱:۲۳ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
درکل این دولت امید بخش تر بوده تا الان
امیدوارم در ادامه راه بهتر هم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
لطفاً انحصار رو از نظام مهندسی بگیرید بنده با داشتن مدرک فوق لیسانس مهندسی مکانیک و 22 سال سابقه کاری در صنعت نفت نمی توانم در نظام مهندسی عضویت داشته باشم چرا !؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۹ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
چرا نظرات من نزدی حرف حق زدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
این دولت خود خود نحسی بود که ملت را گرفت . مردم به روز گار بدی گرفتارشده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
درود بر رئیسی. مرگ بر مریم‌رجوی‌منافق
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۷:۱۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
اول،باید از صمیم قلب از آقای رئیسی تشکر و قدردانی کرد،
با اینکه شخصا به آقای رئیسی بزرگ،ایمان داشتم ولی حقیقتا باورم نمی شد با این جسارت و ایستادگی بتوانند،پیش بروند،(حقیقتا محاسبات خودم،بنا به شرایطی که ایشان تحویل گرفتند،ضعیف تر بود،در سال اول،)
مثال ایشان،مثال شخصی بود که دقیقا از چند جهت جلوی سیل خروشان جاری شده رو باید می گرفت،
درک اش واقعا سخته،شرایطی که آقای رئیسی تحویل گرفت،از بُعد سیاست خارجی فاجعه بار بود،از بُعد اقتصادی در نقطه انفجار بود،از بُعد اجتماعی و سیاست داخلی بدتر از سیاست خارجی مان بود،و خیلی چیزها که نمیشه بیان بشه،
به قدری که برای ایشان دعا کردم که برای عزیزانم دعا نکردم،چون واقعا درک موقعیت اش خیلی سخت و.. بود،که بحمدالله و با کمک خداوند متعال ایشان توانستند و ان شاءالله که روز به روز بهتر و فرزانه تر حرکت خواهند کرد،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
به هیچکدام از وعده ها عمل نکردند خصوصا مسکن مستاجر ها رو بدبخت کردن الان دیگه در جنوب تهران با 200تومن به سختی میشه یه خونه رهن کرد بعد از کارنامه دولت دارید تعریف میکنید حالت از سایر بدبختی ها نمیکم مردم خودشون میدونن اینا رو گفتم برای شما خبرنگاران ومسولیین تا بدونید مردم چی میکشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
درود بر رئیسی. مرگ بر مریم‌رجوی‌منافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
عجبا
باز اومدین از دولت تعریف کردین
تو این یکسال چیکار کرده
وضعیت بورسدرست شده نه نشده بدتر هم شده فروش اوراق دولت بیشتر شده بورش شده قلک دولت
بیکار کم شده نه نشده
تورم کم شده نه نشده بیشتر هم شده
از چی دارید دفاع میکنید؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
درود بر رئیسی. مرگ بر مریم‌رجوی‌منافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
کارنامه دولت را بایدبه قضاوت مردم گذاشت هرکس ازعملکرددولت راضی است لایک کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
اشتباهی زدم. من از دولتش راضی‌ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
فکر می کردم اعتقاد به نحسی سیزده مربوط به قوم یهود است!
امتی که امام اولشان روز سیزدهم رجب به دنیا آمده است، تمام روزهای خدا را زیبا می بیند. ما رایت الا جمیلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
همه با هم یک صدا حرف میزنیم البته گفتن جوجه را آخر پاییز می شمارند
Iran (Islamic Republic of)
من ازت راضی هستم.خدا ازت راضی باشه رییس جمهور محبوب
۱۲:۲۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
من ازت راضی هستم.خدا ازت راضی باشه رییس جمهور محبوب
Iran (Islamic Republic of)
مطالبه گر
۱۰:۴۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
" اقدامی که دولت‌های قبل جرات مواجهه با آن را نداشتند "
از نقاط مثبت دولت حمایت میشه اما نقایص را هم باید در تمام قوای سه گانه آن جور که هست دید تا بشه اصلاح کرد و از اون مهم تر سرعت اصلاح شدن هست، پس به طور کلی میشه گفت به نظر یه کمی ذره بینتون در این بخش محدب هست ... !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
تورم وگرانی هرروز بیشتر میشود ان طور نوشتیین انگار همه جا گل وبلبله نه عزیزم سفره های هرروز کوچکترکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
درود بر رئیسی. مرگ بر مریم‌رجوی‌منافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
ازمنه دستفروش که ماهی ۶یا۷ملیون درآمد هست ۴ملیون مالیات گرفته.مطمئنم اون کله گنده ها که سرمایشون از پارو بالا میره نمیدن.این انصاف نیست‌.من مالیاتم روقسطی کردم هرماه یارانه میده میبرم میریزم حساب خود دولت.این عدالت نیس..با این گرونیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
قیمت ها همه بالا رفت.شوینده.مرغ.گوشت.حبوبات..چند وقت دیگه بنزین.گرون میکنن.پول دیگه اسمش مونده...دراوردنش شده دردسر.به ریال حقوق شده به یورو خرج...کسی هم به رئیسی رای نداد.ازبالا رئیس شد..ولی چرابرق امسال قطعی نداشت.درحوزه خودرو افتضاح..صدبرابرگرون کردن..جوری که کارگر نمیتونه یه تیبای فرغونی بخره...۲۰۰ملیون آخه.. با این پول اونوره آب بهترین ماشین میدن.تمام پروژه ها همونجوری بحال خودش واگذاری دن.بیا سه راه شهریار رو ببین.یه پل ۲سال ول کردن.مردم هر روزترافیک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
وقتی همه مسئولان و نهادها از قبل ریاست جمهوری اقای رییسی در خدمت ایشان هستند و برنامه نظام پیش بردن کارها به اسم رییسی هست و اگر خطایی باشه رسانه ای نمی شود و سزیع همه چیز حل و فصل بشه نحسی سیزده چه معنی میده همه چیز گل و ببلبله حتی تو جهنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
والا ما نه خونه داریم نه پول داریم ونه شغل مناسب وبا سن بالا هنوز به علت مشکل مالی ومشکل مسکن ازدواج نکردیم ولی دولت ریئسی ما رو زده دهک 10یعنی من وخانواده ام بعد از سال های سال تازه فهمیدیم جز سرمایه داران این مملکت هستیم اما خبر نداریم سرمایه ویا ملک های ما کجای این مملکت هستش .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
کارنامه اصلی اینکه مسکن رو گرون کردید یارانه مردم فقیر رو قطع کردید قیمت مواد غذایی را چند برابر کردید برعکس به سرمایه دارها یارانه دادید به دلال ها سهام عدالت دادید قیمت خودرو رو بردید بالا
قمه کشی و وارازل بازی رو زیاد کردید کارنامه اینه الکی از خودتون تعریف نکنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
درود بر رئیسی. مرگ بر مریم‌رجوی‌منافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
امسال تو تهران اصلا قطعی برق ندیدم در فصل تابستان برعکس سال گذشته که حتی میترسیدم گوشی موبایلم رو شارژ کنم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۰۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
برق شهرک صنعتی ها رو قطع میکردند پدر تولید کننده رو در آوردن
مشکلی از تولید برق حل نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
بخاطر سقوط بیت کوین بود و برا سازمان ها وشرکتهای دولتی خصوصی وخصولتی سودی نداشت که استخراج کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
چاه های آب کشاورزی روقطع میکردند که خونه هاخاموشی نداشته باشه
کلی به کشاورزی لطمه واردشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
درود بر رئیسی. مرگ بر مریم‌رجوی‌منافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
دمش گرم ای مدت هیچی ارزون نشد ماهم داریم کمتر میخوریم که دخل و خرجمون بهم بخوره دیگه پول دکتر نمیدیم واسه رژیم و لاغری شکر خدا روز به روزم داریم میشیم شکل ماکارونی پس انداز که باهاش بای بای کردیم شکر خدا دیگه از ای دیگه فکر نکنم چیزی گرون تر بشه خونه هم که انشاالله فقط یه قبر اونم شاد بتونیم بخریم الهی شکر که از بدتر نشد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۱۵ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
شب دراز است وقلندر بیدار خداکند که راست باشد وفشارمردم کم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
درود بر رئیسی. مرگ بر مریم‌رجوی‌منافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
اقدامات یک ساله دولت در میزان تورم واثرات آن بر 85 میلیون کاملا مشهود وروشن است حتما اگر به مقایسه قیمت های یک سال گذشته توجه کنند قطعا خجالت خواهند کشید که چه بر سر مردم آورده اند
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۵۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
واقعا پروژه تطهیر رییسی جواب میده؟ وضعیت مملکت عالیه... فقط نمیدونم چرا هرچی نخبه س دارن میرن از مملکت...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
اگر کسی نخبه باشد در هر شرایطی نخبگی به کمکش خواهد آمد یعنی چه تا پایان دانشگاه نخبه پرورش میدن بعد نخبه خداحافظ این نخبه تیست نخپه اصلا کمک کردن و تغییر شرایط کار نخبه هست اگر قرار بلشد یکی مدام هل بده که نخبه ننیخاهیم اینا نخپپپپه هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
درود بر رئیسی. مرگ بر مریم‌رجوی‌منافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
چه کاری مهم انجام داده که دیده نمیشه در ضمن واردات خودرو در زمان روحانی قراربود انجام شود که سنگ اندازی شد ولی برای ایشون همه دست بدست هم دادند تا کار کنه جز گرونی و پایین آمدن قدرت خرید مردم دستاوردی داشته که به به و چه چه میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
همین که تا الان دولت منتخب ملت همانند دولت بنفش، مملکت را به گند نکشیده خودش دستاورد بزرگی است که تو و امثال تو نمی فهمید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
بهترین دولت دولت آقای رئیسی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
خدایی اقدامات مثبت داشتن مدیریت برق در مقایسه با سال گذشته محسوس بوده، آزادسازی سواحل و آزاد کردن نرخ آرد که قیمت برا ما ثابت موند ولی تو کشور های همسایه بالا رفت و این گویای خیلی حقایقه، آزاد شدن واردات خودرو و... واقعا اقدامات مثبت داشتن، خدا خیر بده مسئولینی رو که با عرضه خودشون مشکلات ملت رو حل می کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
قیمت نان و آرد کجا ثابت مانده ؟ در یارانه ای ترین نانوایی ها حداقل 60٪ نسبت به سال 1400گرانتر شده که البته با احتساب آزاد پزان متوسط افزایش قیمت نان 100٪ است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
کارنامه آقای رئیسی، قابل قبول و قابل دفاع است. ان شاءالله اثرات مثبت کار های ایشان در آینه ملموس تر خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
ابر و باد و مه خورشید و فلک در کارند تا شاید با پول نفت و گاز و مالیات و ... حمایت همه بتونی کشور داری کنی ، نزدیک یکسال دولت نتونسته ۳۰۰ تومن پاداش بازنشستگی ما رو بده ، تورم سربه فلک کشیده، بعد یه سری تعریف و تمجید الکی میکنن! دیگران هم انتقاد کنن همه بی سوادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
خداوکیلی سر سیصد تومن داری دولت رو میزنی؟مستجرم ولی ادای تورو نمی‌دم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
چرا دولت باید 300 میلیون به شما بدهد به عنوان بازنشسته؟؟؟؟ واقعا چرا؟؟؟
مگر دیگر مردم که دولتی نیستند، بازنشسته نمیشوند؟ چرا. مختصر مستمری ای از تامین اجتماعی میگیرند و...
دولت را همین کارمندای بی کار فلج کرده اند. همه هم و غم دولتها پرداخت حقوق کارمند هاست. اشکال نداره ولی به شرطی که اون کارمند هم بدرد دولت و مردم بخورد نه این که فقط بار بر روی دوش دولت باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
درود بر رئیسی. مرگ بر مریم‌رجوی‌منافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
توروخدا ماشین ارزون بیارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
خدا خیرش بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
من از دولت سیزدهم به شدت راضی هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
چه قدر میگیری ازش راضی هستی همه مردم که ناراضین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
توی که راضی ملت که نه
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۷:۴۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
از دور دست رئیس جمهور جمهور می‌بوسم ایشان واقعا فعال و مبارز هستند
درست یک عده بیسواد نسبت به اقتصاد و علوم سیاسی هر چی شدنی میگن روغن شده ۴۰۰ ولی ایشان کسی هست که قطعا غول تورم شکست خواهند داد
خداوند پشت و پناهتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
واقعا کاری که باکنکور کردی آقای رییسی برام غیرقابل درک هست واینوبه عنوان کسی که تاحالا به شما دوباررای داده میگم وواقعا دلم شکست از مصوبه ۱۴۰۲واقعا جای دفاع نداره باهمین کارت من دیگه از طرفداری شما دست کشیدم چون تمام زندگی من نابود شد ومن نظام قدیمی بودم که به علت تغییرنظام مجبورشدم برم سربازی وحالاهم که برگشتم این طرح دوباره نابودم کردوباخودم عهدبستم هیچ موقع زن نگیرم وبچه ای درست نکنم که اونم مثل من بدبخت بشه وهمین که ماسوختیم ازکارای شما دیگه کافی هست حداقل یه نسل دیگه مثل ما این همه تبعیض وناعدالتی رونبینه وزجرروحی نکشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
کل زندگیتو به یه آزمون بستی چرا!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
خدا شفات بده
Iran (Islamic Republic of)
سرگردان
۰۹:۵۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
نظام قدیم بیست ساله تموم شده، سربازی هم که رفتی،یعنی الان حداقل چهل سالته ،تازه حالا میخوای بری دانشگاه و زن بگیریو و بچه دار بشی ؟؟؟ اونوقت همه اینا رو رییسی خراب کرد؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
کل زندگی کنکور ودانشگاه نیست هزاران و میلیونها نفر دانشگاه نرفتند ودارند زندگی میکنند
بایک اتفاق در مورد کسی قضاوت نکن این رو بدون قرار نیست ودر گذشته هم اینطور نبوده که هرچی مابخائیم اتفاق بیفته زندکی بالا وپایین سردی وگرمی داره شب وروز و.... داره
ان شاءالله ازدواج موفقی داشته باشی و از شما نسلی متعهد ومتخصص و با کیاست و بسیار محترم تحویل جامعه شود.
ناراحتی شما بخاطر توقع وانتظار بالای شماست و مشکل شمادرمان وعلاج پذیره.پس اینقدر خودت رو اذیت نکن وسخت نگیر .کلی رشته بدون کنکور هست می تونی بری ادامه تحصیل بدی توکل بخداکن تا خدا بهترش رو برات بسازه. موفق و پرانرژی و پر امیدباشید.یاعلی
آخرین اخبار