سید جواد ساداتی‌نژاد گفت: امروز در دنیا مدرن ترین روش حمایت از کشاورز، کشاورزی قراردادی است و این شیوه محوری ترین برنامه ماست.

وزیر جهادکشاورزی با حضور در مصلی امام خمینی (ره) در پیش خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه امروز در دنیا بعد از جنگ روسیه و اوکراین شرایط ویژه غذایی ایجاد شده که باعث شده غذا در جهان سردست گرفته شده و افزایش قیمت داشته باشد، گفت: جنگ روسیه و اوکراین نشان داد قدرت غذایی همتراز قدرت نظامی و چه بسا بالاتر است و در این جنگ برخی، مسیر حرکت کشتی‌های غذایی را تغییر دادند.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه در قانون اساسی کشور‌ها تامین امنیت غذایی به عنوان وظیفه دولت‌ها تعیین شده، اظهار داشت: مسئله امنیت غذایی کف توجهات دولت‌ها و کشور بوده اما امروز قدرت غذا و اقتدار غذایی به عامل قدرت تبدیل شده است.

وزیر جهادکشاوری با یادآوری اینکه ایران در جنوب غرب آسیا بهترین موقعیت تولید غذا را دارد، گفت: محوری‌ترین برنامه دولت سیزدهم کشاورزی قراردادی است.

به گفته ساداتی‌نژاد، امروز اگر کشاورز ایرانی بخواهد گندم تولید کند باید بذر، کود و سم بخرد و کشاورزی خود را در مقابل آفات و حوادث بیمه کند و تازه محصولی که از همه این مراحل با زحمت عبور می‌کند را دولت می‌خرد، اما در دنیا مدرن‌ترین روش حمایت از کشاورز، کشاورزی قراردادی است که در این روش دولت به کشاورز کود، سم و بذر اصلاح شده می‌دهد تا او دغدغه خرید نداشته باشد و او را بیمه می‌کند و نهایتا در زمانی که کشاورز محصول را تولید کرد آن زمان دولت مبلغ محصول را با او سر خرمن محاسبه می‌کند.

به اعتقاد وزیر جهادکشاورزی، کشاورزی قراردادی یعنی بذری که کشاورز در زمین می‌کارد معلوم باشد مشتری آن کیست.

ساداتی‌نژاد در ادامه به جزئیاتی از اجرای این طرح اشاره کرد. گفت: در ابتدای اجرای طرح کشاورزی قراردادی ۲۵۰ هزار هکتار را در بحث گندم از مهر شروع کردیم و برای سال زراعی جدید کشت گندم را به این سمت حرکت خواهیم داد.

وزیر جهادکشاورزی در پایان نیز گفت: برای انجام بهتر این روش ۴۵ درصد قیمت کود را کاهش و قیمت گندم را از ۷۵۰۰ تومان به ۱۱۵۰۰ تومان افزایش دادیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۱ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
کشاورز هرچی بکاره و زحمت بکشه آخرش سودش تو جیب یکی دیگه است، نقد هزینه میکنه ولی موقع برداشت و خرید محصول توسط شرکت ارزان و نسیه !!!
کلا باید کشاورزی را بیخیال شد چون واقعا هزینه آبو ادواتو بذرو ... خیلی زیاده اما خرید محصول با قیمت ناچیز آنهم نسیه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
به جای کاشت گندم چرا آب زیرزمینی هدر می‌دهی به گوجه فرنگی و هندوانه که‌ صادر بشه به‌ نفع دولت
همان همدان و شهرکرد را ببینید از سال آینده نگذارید کاشت گوجه فرنگی و خیار و هندوانه که‌ صادر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۲۰:۲۵ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
از روزی که ایشون وزیر شده همه چیز چند برابر شده ایشون باید تعادل ایجاد کنه در قیمت غذای قشر فقیر نه اینکه فقط دنبال افزایش قیمت محصولات کشاورزی باشد پارسال میوه شب عید را ۱۵ تومن خرید وانبار کرد وریخت دور در صورتی که سیب وپرتغال ۸ تومن بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
محصول کشاورزی باید درهای صادرات باز بشه دولت در ها را بسته داخلی هم به علت گرانی کشاورز را تحریم کرده خرید کم دارن کشاورز هم بذر را با فیمت کیهانی کارگر باهیزنه پانصد تومانی در روز.، شخم تراکتور در طناب با مبلغ یک ونیم میلیون تومانی هزینه سم و برق و ابیاری و نگهداری تجهیزات حمل و نقل پول کلانی صرف تولید کرده تولید زمانی به میدان تره باره میرسه درهای صادرات بسته هس داخلی هم نمیخوره به سر کشاوز نبست گرانی محصول از طریق رسانه ها همه جا اعتراض میکنن و مردم همانگ میشن کشاورزان رو به زمین بزنن کشاورزهم ضرر هنگفت کنه دست از تولید بکشه به جمع بیکاران شهر نشینی بپیونده.
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۷:۴۳ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
سلام ،

در کشاورزی کشت تناوبی داریم ،
کاشت اول هندوانه آب بر است ،
کاشت دوم گندم ،

در اخبار نشان می داد محصول جالیزی ضرر دارد ،
چرا محصول برداشت نکردید سراغ کشت پاییزه بروید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
پرداخت هزینه های کاشت وداشت برداشت نقد پرداخت گندمکاران نسیه
Iran (Islamic Republic of)
صدا
۱۵:۲۱ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
برنامه دارين ولي نه اوني كه براي مردم باشه الان ٢ سال دنبال پروانه بهره برداري هستيم خيلي راحت ميگن نميديم ميگيم قانونه ميگن هركي گفته ماست و خيار خورده - ما را به خيرتان اميد نيست شر مرسانيد و برنامه تدوين نكنيد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
شما وزیرین تازه دیدمتونو وشناختمتون
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۴۳ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
باید اجرا شود کشاورزی قراردادی خوب است
آخرین اخبار