عرصه‌های منابع طبیعی حاشیه جنگل‌های گلستان برای کشت زراعت چوب در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

علی اصغر نیکویی، رییس اداره جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی استان گلستان گفت: عرصه‌های خالی حاشیه جنگل با هدف زراعت چوب و جنگل داری اقتصادی برای تامین چوب و اشتغالزایی به بخش‌های خصوصی، تعاونی‌ها و دهیاری‌ها و شورا‌ها واگذار می‌شود.


علی اصغر نیکویی گفت: این عرصه‌های با هدف کشت نهال و تولید زراعت چوب واگذارمی شود.


نیکویی افزود: گونه‌های مختلف صنوبر برای عرصه‌های جلگه‌ای و حاشیه زمین‌های کشاورزی استان و نهال اکالیپتوس برای کشت در عرصه‌های شمال استان مثل گمیشان، آق قلا، گنبد، کلاله مراوه تپه در این عرصه‌ها کشت می‌شود و کشت و تولید نهال پالونیا هم برابرابلاغیه سازمان منابع طبیعی ممنوع است.


به گفته نیکویی، با اعتبارات دولتی پارسال در ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی مستثنیات اشخاص نهال‌های زراعت چوبی کشت شد و امسال طبق برنامه در صورت تامین اعتبار و فراهم شدن شرایط این سطح به ۷۰۰ هکتار افزایش خواهد یافت.


رییس اداره جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: زراعت چوب با تولید حدود ۳۰ تن چوب از هر هکتار در طول ۵ سال در آمد بالاتری از کشت زراعت شالی را دارد.


او با اشاره به داشتن ۲ نهالستان دائمی در شهر قرق و قپان کلاله و احداث و راه اندازی ۲ نهالستان جدید در مناطق طاویر علی آباد و سوسرای آزاد شهر گفت: می‌توان نهال‌های موردنیاز اداره منابع طبیعی را برای توسعه جنگلکاری، زراعت چوب، جنگلکاری اقتصادی، توسعه فضای سبزی و پارک‌ها تامین کرد.


به گفته نیکویی، توسعه زراعت چوب نقش مهمی در تولید چوب، جلوگیری از فرسایش خاک، حفظ پوشش گیاهی ورطوبت خاک، ذخیره آب‌های زیزمینی، ترسیب کربن و البته افزایش در آمد روستائیان دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.