رییس مجلس مشکلات کارخانجات داروسازی بایرافلاک و لاستیک سازی ازنا را بررسی کرد

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه در سفر به استان لرستان با در شهرستان ازنا؛ مسایل چند واحد اقتصادی را بررسی کرد و از نزدیک در جریان مشکلات آن قرار گرفت.

 

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی عصر چهارشنبه در جریان سفر به لرستان وارد الیگودرز شد و از برخی طرح های این شهرستان از جمله طرح در دست اقدام کارخانه لاستیک سازی بارز بازدید کرد.

 بازدید نظارتی قالیباف با حضور استاندار لرستان؛ نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی و برخی از مدیران ملی و استانی صورت گرفت.

به گفته محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی احداث کارخانه لاستیک بارز با ظرفیت ۵۰ هزار تن  معادل ۸۰۰ هزار حلقه در سال سال ۹۷ در شهرک صنعتی الیگودرز آغاز شد.

خدابخشی افزود: نوع محصول این کارخانه پس از بهره برداری انواع تایرهای رادیال تمام سیمی باری و اتوبوسی خواهد بود که برق مورد نیاز برای این طرح ۱۴ مگاوات؛‌ ️آب مورد نیاز ۴۰ لیتر در ثانیه و چهار هزار مترمکعب گاز در ساعت است.

او ادامه داد: تسریع در تکمیل کارخانه لاستیک سازی بارز لرستان توسط شستا یکی از مصوبات مهم سفر سال گذشته رییس جمهور به استان لرستان است که توسط محمد مخبر معاون اول رییس جمهور به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شده است.

گفتنی است یکی از پروژه‌های مهم شهرستان الیگودرز کارخانه لاستیک بارز است که اسفند ۹۷ کلنگ احداث آن در شهرک صنعتی الیگودرز بر زمین زده شد و قرار بود پس از بهره برداری  برای ۸۴۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می‌کند.

اما این طرح به دلایلی پس از مدتی متوقف شد که از جمله موانع و مشکلات آن می‌توان به عدم تامین منابع مالی طرح توسط سهامداران و تامین بودجه سالیانه پروژه و آورده نقدی سهامداران، تحریم‌های اقتصادی و بانکی در مورد تامین ماشین‌آلات خارجی و عقدقرارداد با سازندگان اروپایی اشاره کرد.

کارخانجات دارویی بایر افلاک -واحد انسانی- در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان ازنا واقع شده است و در زمینه تولید محصولات پزشکی شامل انواع خطوط پماد، انما، کرم، کاتریج و سرنگ‌هایی از پیش پر شده با ظرفیت اسمی ۳۰ هزار تن در سال فعالیت دارد.

سال ۱۳۹۲ اجرای پروژه آغاز گردید، ولی در سال ۱۳۹۵ به علت بازنگری طرح در بانک صنعت و معدن چندین بار متوقف شد و در اوایل سال ۱۳۹۹ به علت عدم تمدید دوران مشارکت صندوق توسعه ملی متوقف و راکد ماند.

با توجه به اظهارات بهمن جعفری رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان مبنی بر اینکه میزان مصرف داروی کشور در سال ۶ میلیون یورو و میزان صادرات دارو بالغ بر ۴۰۰ میلیون یورو می‌باشد تکمیل این صنعت از نظر اقتصادی حائز اهمیت است.

در طرح توسعه‌ای منطقه ویژه اقتصادی لرستان قرار بر این است که هفت کارخانه شامل تولید دارو‌های دام، انسان، لوازم آرایشی و بهداشتی، سرم‌سازی، واکسن‌سازی، سم و دفع آفات خانگی و کشاورزی و مواد اولیه در این منطقه زده شود.

در حال حاضر از این هفت کارخانه،۲مورد در منطقه ویژه اقتصادی استارت زده شده که یکی از آن‌ها فاز دامی بوده و هم‌اکنون در حال فعالیت است.

این شرکت داروسازی به عنوان یکی از مجموعه‌های دامی و انسانی ارزشمند برای لرستان است که از ابتدای دولت سیزدهم به طور ویژه مورد توجه مسئولان استانی و کشوری قرار گرفت و باتوجه به اینکه یکی از مشکلات آن امهال تعهدات ارزی به مدت یک سال بود؛ این مجوز صادر و بخشی از تسهیلات ریالی نیز در سفر رئیس جمهور به لرستان در نظر گرفته شد.

با توجه به پیشرفت فیزیکی؛ تاثیر در ارزآوری و همچنین ایجاد اشتغال مناسب طرح مذکور از اولویت‌های استان لرستان است.

براساس این گزارش، رییس مجلس شورای اسلامی در جریان نظارت ستادی خود از کارخانه کاغذ سنگی الیگودرز بازدید کرد؛ اجرای این واحد تولیدی از سال ۱۳۹۷ آغاز شده است و پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۲ با ظرفیت تولید ۱۰هزار تن و ایجاد اشتغال برای ۴۰ نفر به بهره‌برداری برسد.

از جمله مشکلات کارخانه کاغذ سنگ عدم همکاری مناسب شرکت خارجی تامین کننده تجهیزات و افزایش نرخ ارز است و می‌توان از سوی دیگر عدم نیاز به قطع درختان، عدم استفاده از مواد سفید کننده در مسیر تولید، قابلیت بازیافت و مقاومت در برابر آب را از جمله مزایای این نوع کاغذ عنوان کرد.

قالیباف امروز چهارشنبه به منظور انجام سفری ۲ روزه به همراه یک هیات پارلمانی به لرستان سفر کرده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.