خانواده های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر می‌گويند که پرداخت غرامت به آنان از پول‌های بلوکه شده افغانستان در آمریکا، غیر اخلاقی است.

به دنبال مسدود شدن دارایی های افغانستان از یک سال به این‌سو، در گزارشی که روزنامه ی پالیتیکو منتشر کرده است خانواده های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر در نامه‌ای به جو بایدن،  رئیس جمهور آمریکا، خواستار آزاد سازی ۷ میلیارد پول منجمد شده افغانستان شده‌اند.

در این گزارش آمده است: هرگونه استفاده از ۷ میلیارد دلار پول افغانستان برای پرداخت غرامت به اعضای خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر از نظر قانونی مشکوک و غیر اخلاقی است.

در گزارش همچنان، این پول حق مردم افغانستان خوانده شده و تأکید صورت گرفته که مردم افغانستان نسبت به آنان به این پول، نیاز بیشتر دارند.

خانواده های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر به رئیس جمهور آمریکا همچنان گفته‌اند: فرمان اجرایی خود را اصلاح و تأیید کنید چون وجوه بانک مرکزی افغانستان، متعلق به افغانستان و مردم این کشور است.

پول هایی که در نشست تاشکند نیز روی آن بحث شد و نماینده آمریکا گفت: در صورتی این پول ها را آزاد می کند که در کشور سوم، صندوق وجهی ایجاد شود، موضوعی که طالبان تا کنون در این باره چیزی نگفته‌اند.

همزمان با منجمد شدن سرمایه افغانستان از سوی آمریکا، سیستم بانکی در افغانستان نیز غیرفعال شده اند و به گفته صرافان، قبلا پول از طریق بانک ها به افغانستان فرستاده می‌شد اما حالا که شماری از بانک ها غیرفعال شده، به صرافی ها فرستاده می‌شوند.

کارشناسان اقتصادی می گویند اگر این پول ها آزاد شوند روی اقتصاد افغانستان تأثیر مثبتی خواهد داشت؛ این در حالیست که فقر در افغانستان گسترش یافته است.

سازمان جهانی غذا اعلام کرده که ۲۳ میلیون جمعیت افغانستان با کمبود مواد غذایی روبرو هستند همزمان سازمان ملل خواستار ۱۷۲ میلیون دلار برای کمک فوری برای مردم افغانستان شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.